Denník N

Hreje medaila? Prečo sa novinári na olympiáde nepýtajú normálne otázky?

Našťastie športovci vedia odpovedať aj na otázky, ktoré sa novinári nikdy nespýtali. Test Prieskumníka na Facebooku by mal byť vyhodnotený v najbližších týždňoch. (MediaBrífing)

MediaBrífing je týždenný prehľad toho najzaujímavejšieho o digitálnych médiách a žurnalistike. Dostávajte ho každý týždeň e-mailom.

Začnime niekoľkými otázkami od našich novinárov na olympiáde:

  • It woz big win for ju and for Slovakia. Mejby? (rozhovor s trénerom Craigom Ramsayom)
  • It woz bigest win? Or start for enadr? (rozhovor s trénerom Ramsayom)
  • Takto sa teší zo striebra. Z druhého v ére slovenskej v podaní Nasti Kuzminovej na olympijských hrách. Dve zlatá, dve striebra. (rozhovor s Anastasiou Kuzminovou)
  • Bolo to nádherne naplánované, aj ten súboj o ostrie noža o striebornú medailu. O dve desatinky sekundy, neuveriteľné. (rozhovor s Kuzminovou)
  • Nasťa, bola vám zima pri tom prvom rozhovore. Tak teraz hreje strieborná medaila ďalšia? (rozhovor s Kuzminovou)
  • Nech sa páči ešte mikrofón pre vás a pozdrav domov podobne ako Daniel. Vyšlo vám to pri stíhacích pretekoch, bola z toho strieborná medaila, tak nech sa páči opäť. (rozhovor s Kuzminovou)

Reportér RTVS Ján Hudok failoval pri rozhovore v angličtine s reprezentačným trénerom slovenských hokejistov. Jeho “big win, maybe” sa možno zaradí k takým skvostom športovej žurnalistiky, ako bolo napríklad bozkávanie rúk futbalového brankára Jána Muchu. Problém športových rozhovorov ale nie je nový.

Vyššie uvedený zoznam je len neúplným výberom otázok, ktoré otázkami rozhodne neboli. A dotyční reportéri môžu len ďakovať našim športovcom, že sa vynašli a niečo zmysluplné na mikrofón povedali.

Áno, rýchly rozhovor so športovcom po zápase či pretekoch je nevďačný žáner. Idete naživo, všetko je chaotické, nič zásadné sa nedozviete a aj váš respondent by bol už najradšej niekde inde. No ale je to vaša práca, máte exkluzívne práva a jednu až dve minútky v čase, kedy je pri obrazovkách viac ľudí ako zvyčajne. Naozaj sa teda chcete opýtať či medaila hreje?

Možno by bolo dobré, keby novinári nastúpili do druhého polčasu tejto olympiády s väčšou disciplínou, snažili sa lepšie využiť šance, ktoré sa im naskytnú, a okrem srdiečka vložili do rozhovorov aj otvorené a zmysluplné otázky.

Ešte krátko k olympiáde…

NiemanLab spísal prehľad fíčuriek, ktoré si svetové médiá prichystali.

  • NBC má virtual reality aplikáciu, robí živé prenosy na Snapchate a skúša aj obsah pre aplikáciu Musical.ly.
  • New York Times posiela čitateľom správy cez aplikáciu podľa ich záujmov, využíva tiež prvky augmented reality.
  • AR využíva aj Washington Post. Tento denník okrem toho nechal bota písať výsledky priamo na Twitter.
  • Washington Post či Boston Globe mali aj špeciálne denné newslettre o ZOH.
  • Eurosport vyslal do Pchjongčchangu poľského youtubera Krzysztofa Gonciarza. Ten má na YouTube zhruba 690-tisíc odberateľov (čiže menej ako náš Expl0ited – 827k či GoGo – 1,7 milióna) a ukazuje najmä zákulisie olympiády.

Faceboook: Test Prieskumníka by mal byť vyhodnotený v najbližších týždňoch

Šéf newsfeedu Adam Mosseri na kalifornskej konferencii Code Media povedal, že test Prieskumníka by mal byť vyhodnotený v najbližších týždňoch. Žiadne ďalšie podrobnosti ale neprezradil. Šéfka news partnerships vo Facebooku Campbell Brown len priznala, že pri spustení Prieskumníka mali byť viac transparentní a zmeny lepšie odkomunikovať.

Brownová tiež hovorila o tom, že sa prvýkrát v histórii Facebooku snažia určiť, ako vyzerá kvalitná žurnalistika. Na sociálnej sieti by mali mať prednosť spravodajské, dôveryhodné a lokálne médiá. „Celkovo budú mať správy menšiu konkurenciu. Pretože asi sa všetci zhodneme, že nie všetky správy sú si rovné.“ Zatiaľ sú však v tomto smere len na začiatku, stanovili si len základné princípy.

O tom, ktoré médiá sú dôveryhodné, budú rozhodovať aj ľudia prostredníctvom dotazníkov. Test sa má začať v USA. Hodnovernosť médií by nemala byť meraná na štýl súťaže popularity a nebude určená len tým, že viac ľudí dá médiu dobrú známku. Hodnotenie má byť nastavené tak, aby sa nedalo ľahko zmanipulovať. Nebude teda možné organizovať ľudí, aby hromadne chválili či hanili nejakú redakciu. Facebook bude sám náhodne oslovovať ľudí a každý deň bude zbierať nové dáta. Dôveryhodné budú tie médiá, ktorým bude veriť široká škála rôznych ľudí, nie len úzka komunita.

Mosseri na konferencii hovoril aj o tom, ako by mala vyzerať zmysluplná konverzácia, ktorú chce Facebook podporovať. Jej meranie sa ešte len vyvíja, no už sú známe niektoré základné princípy. Zmysluplná interakcia:

  • vzniká medzi ľuďmi, nie medzi človekom a značkou,
  • jej prejavom sú komentáre či súkromné správy,
  • konverzácia medzi priateľmi > konverzácia s cudzím človekom,
  • dlhšie komentáre > krátke komentáre.

Ďalšie správy o Facebooku

  • Facebook robí prieskum medzi Slovákmi. Zisťuje ich názor na politicky či nábožensky ladený obsah v newsfeede.
  • V marci spúšťa Facebook paywall, ktorý môžu médiá využiť. Zo začiatku bude dostupný pre zariadenia Apple.
  • V sekcii Watch vznikne sekcia pre správy. Brownová povedala, že pre médiá by tam mohli vzniknúť nové spôsoby na monetizáciu.
  • Predstavený bol Community Leadership Program. Facebook prostredníctvom neho chce podporovať lídrov rôznych komunít a poskytnúť im tréningy a granty.
  • Správcovia stránok začali dostávať upozornenie, že výpočet dosahu (reach) ich príspevkov sa mení. Po novom by mal hovoriť o tom, že príspevok sa používateľovi zobrazil na obrazovke. Predtým stačilo, ak sa načítal, no človek k nemu nemusel doscrollovať.
  • Facebook zapol ľuďom ikonku, ktorá umožňuje rýchle prihlásenie do účtu niekomu inému. Praktické v rodinách, kde používajú jeden počítač viacerí členovia. A isto sa potešia aj správcovia viacerých falošných účtov.
  • V Británii bude Facebook tento rok používať o 700-tisíc mladých (12-24 rokov) menej ako vlani, odhaduje eMarketer. Naopak, najväčší rast používateľov sa očakáva vo vekovej kategórii nad 55 rokov. Facebook bude podľa odhadov strácať mladých aj v USA.
  • Unilever, firma so svetovo druhými najväčšími výdavkami na reklamu, varovala Google a Facebook, že nebude kupovať reklamu na platformách, ktoré nedokážu ochrániť deti pred škodlivým obsahom, rozdeľujú spoločnosť a šíria nenávisť.
  • Za hodinu museli admini Facebooku skontrolovať zhruba 1000 príspevkov, na jeden tak mali len asi tri sekundy. Bývalá adminka povedala BBC viac o tom, ako vyzerala jej práca. V súčasnosti má Facebook asi 7000 ľudí, ktorí kontrolujú obsah.

Šéfredaktor magazínu Wired Nicholas Thompson a novinár Fred Vogelstein vyspovedali 51 súčasných a bývalých zamestnancov Facebooku a vo veľkom longreade popísali, čím firma prešla v posledných dvoch rokoch. Je to zaujímavé čítanie, ale kto naň nemá čas, stačiť by mu mohol tento výcuc:

1. Ešte v roku 2012 bol pre médiá (vo svete / v USA) najzaujímavejší Twitter. To ale bola pre zuckerbergovcov hrozba, preto sa začali viac venovať vydavateľom a do konca roku 2013 im zdvojnásobili návštevnosť z Facebooku. V roku 2015 im dokonca posielali na weby viac ľudí ako Google. Nedomysleli však dôsledky.

2. „Facebook zamestnal málo novinárov a strávil málo času diskusiami o veľkých otázkach, ktoré trápia médiá. Čo je fér? Čo je fakt? Ako odlíšite správy, analýzy, satiru a názory? Dlho sa zdalo, že Facebook je imúnny voči týmto debatám, pretože je to technologická spoločnosť.“ Predstava, že Facebook je len otvorená a neutrálna platforma, je v tejto firme akoby dogmou.

3. Rupert Murdoch v roku 2007 údajne spustil kampaň proti Facebooku, aby zachránil MySpace. Jeho firma News Corp vraj dala vytvoriť účty falošných sexuálnych predátorov. Rodičia, médiá a právnici následne Facebook kritizovali, že deti pred nimi neochránil.

4. Keď americké voľby vyhral Donald Trump, Zuckerberg veľmi nešťastne vyhlásil, že úvahy o vplyve fake news na voľby sú šialené. Jeho slová narazili na kritiku vonku aj vo vnútri firmy, už o pár dní sa začala rétorika meniť. V roku 2017 však pochopili, že problémom nie sú len falošné správy vydané nejakými macedónskymi tínedžermi, ale aj ruské aktivity, ktoré hraničili s ohrozením národnej bezpečnosti.

5. Súčasní zamestnanci Facebooku vravia, že zmeny, ktoré v posledných týždňoch sociálna sieť predstavila, neznamenajú, že Facebook opúšťa svet žurnalistiky. Zuckerberg len chce, aby na ňom bolo menej blbostí. A prvýkrát povedal, že firma bude dávať väčší priestor spravodajským, dôveryhodným či lokálnym médiám.

6. Ľudia, ktorí Zuckerberga poznajú, vravia, že sa naozaj trápi tým, čo všetko jeho firma spôsobila. Už nie je taký technooptimista a je omnoho viac paranoidný v súvislosti s tým, ako môžu ľudia zneužiť veci, ktoré stvoril. Manažéri Facebooku pochopili, že tak ako médiá aj oni majú nejakú zodpovednosť. „Nemôžete robiť svet otvoreným a viac prepojeným, ak ho zároveň rozbíjate na kúsky.“

Dezinformácie, propaganda a hoaxy

  • České e-mailové služby centrum.cz, atlas.cz a volny.cz nedoručovali správy obsahujúce odkazy na dezinformačné weby. Spôsobila to vraj antivírusová a antispamová služba Virusfree. Blokovanie dezinformačných webov v mailoch by už malo byť zrušené.
  • Falošné správy sú znepokojujúce, môžu polarizovať obyvateľov a znižovať dôveru v médiá, ale ich sila je preceňovaná, napísal profesor Brendan Nyhan.
  • NBC ponúka na stiahnutie databázu 200-tisíc tweetov, ktoré zverejnili ruskí trollovia. Twitter tieto falošné profily zrušil, no novinárom sa podarilo časť dát zrekonštruovať.

Podcasty

  • Dobré ráno denníka SME je dostupný už aj na Spotify, Dávid Tvrdoň spísal 7 vecí, ktoré sa od jeho spustenia naučili. SME pripravuje ďalší technologický podcast, volá sa Klik a premiéru má v sobotu.
  • Guardian spustil zaujímavý projekt – experimentálny audio prehrávač určený špeciálne pre mobily, ktorý robí podcasty trochu interaktívnejšími.
  • Populárny podcast New York Times The Daily budú od apríla vysielať aj rádiá.
  • Vox spúšťa vlastný denný podcast s názvom Today, Explained. Prvý diel vyjde v pondelok 19. februára, avšak nie ráno – podcast je zameraný na ľudí cestujúcich večer z práce.
  • Politický podcast Pod Save America bude mať špeciálnu hodinovú reláciu na HBO.
  • Ženské médium The Skimm, ktoré je známe najmä svojim populárnym newslettrom s vyše 6,5 miliónmi odberateliek, spustilo podcast o úspešných ženách. V ostatnej časti sa rozprávali s novinárkou Tinou Brown.
  • Digiday sa venuje tomu, ako redakcie snažia presadiť s podcastami na sociálnych médiách, ktoré sú silne vizuálne, a preto to tam samotné audio nemá ľahké.

Ďalšie mediálne správy

Konferenciu Code Media 2018 otvorilo zábavné video od CollegeHumor.

RTVS
Minister kultúry Marek Maďarič popiera vyhlásenia Jaroslava Rezníka, že sľúbil RTVS 9 miliónov eur navyše. Rezník chcel opravovať budovy, Maďarič odkazuje, že ešte len rokujú a viac by dal na program.

INTERAKTÍVNY MAIL
Google posúva technológiu AMP do Gmailu. Technológia, ktorá bola pôvodne určená na zrýchlenie stránok na mobiloch, umožňuje teraz robiť e-maily viac interaktívne. Bude tak možné napríklad urobiť objednávku priamo v emaili bez potreby navštíviť nejaký web. Nové možnosti už testujú Booking, Pinterest či Doodle.
Google tiež predstavil AMP story format. Ide o „visually rich“ obsah na štýl Instagramu či Snapchatu.

ROČNÍK 2025
Oregon Public Broadcasting mapuje život 27 mladých ľudí a ich rodín od materskej školy až po maturitu. Novinári ich sledujú už šesť rokov a projekt by mal skončiť v roku 2025. Ako to celé funguje popísal Joseph Lichterman.

  • České rozprávky budú naďalej dabované do slovenčiny, parlament neschválil zmenu navrhnutú opozičnými poslancami.
  • Tento týždeň začal v Chrome fungovať zabudovaný ad blocker. Blokovať má najmä agresívne reklamy, teda napríklad tie, ktoré sa púšťajú so zvukom.
  • New York Times by mal vychádzať na papieri aj najbližších 10 rokov, predpovedá CEO firmy Mark Thompson.
  • Washington Post rozširuje svoj tím zahraničných reportérov na 27, otvára pobočky v Ríme a Hong Kongu.
  • 13. februára 1888 vyšlo prvé číslo Financial Times, noviny tak oslávili už 130. narodeniny.
MediaBrífing je týždenný prehľad toho najzaujímavejšieho o digitálnych médiách a žurnalistike. Dostávajte ho každý týždeň e-mailom.

Teraz najčítanejšie

Filip Struhárik

Redaktor a editor Denníka N. Pripravuje MediaBrífing - týždenný newsletter o médiách a internete. Pochádza z Martina, vyštudoval žurnalistiku, v rokoch 2009 - 2014 pracoval ako editor online spravodajstva a projektový manažér na SME.sk. V roku 2019 dostal na Novinárskej cene čestné uznanie „za prínos k rozvoju digitálnych médií a online žurnalistiky“ a za to, že sa stal „watchdogom sociálnych médií“. V roku 2020 získal Cenu otvorenej spoločnosti venovanú pamiatke Karola Ježíka. Jeho novinársku prácu ocenil dvakrát aj Literárny fond. Je členom hodnotiacej komisie projektu Konšpirátori.sk a spolupracuje s medzinárodnou organizáciou Reportéri bez hraníc. Napísal knihu Co je nového v médiích.