To najlepšie z USA za 22 dní – Los Angeles 2

Cestovateľský denník z našej cesty po USA – Universal Studios Hollywood, Petersen Automotive Museum, Santa Monica Beach

Pokračovanie TOHTO blogu

Los Angeles 20.6.

Dnes sme mali na pláne len jednu vec a to návštevu Universal Studios Hollywood. Tie sa skladajú zo zábavného parku, štúdií a priľahlého mestečka, a sú vybudované na 1.7 km² ploche, ktorá vznikla len pre potreby filmov a ich čo najrealistickejších kulís. Park otvárajú od 9 hodiny ráno a vedeli sme, že budeme mať čo robiť, aby sme ho stihli vidieť celý za jeden deň, takže sme sa snažili byť na mieste čo najskôr po otvorení. Na odporúčanie známeho sme si kúpili lístky online ešte na Slovensku a dal som sa nahovoriť aj na kúpu drahších Front of Line lístkov (aktuálne sa volajú Universal Express). Lístky síce boli o dosť drahšie (199USD na osobu), oproti základnému vstupu (114USD na osobu), no bola to jedna z najlepších investícií, akú sme v USA urobili. S Universal Express lístkami totiž idete rovno na atrakciu cez špeciálny rad bez čakania. Do parku totiž chodí denne niekoľko tisíc ľudí a čakania v radoch na TOP atrakcie (ktoré vás povozia väčšinou len pár minút) sa pohybujú v cca pol až trištvrte hodinových intervaloch… Takže sa vám kľudne môže stať, že si za 114USD parádne postojíte celý deň v radoch na zopár atrakcií a nemáte šancu vidieť celý park. My sme sa na začiatok vybrali do 5D kina s Mimoňmi, pokračovali sme na akčnú jazdu s Transformermi a potom na Jurský park. Tam nás previezli raftami po Jurskom parku. Čudovali sme sa, prečo je v prvom rade v rafte prázdne miesto, tak sme si veselo naskočili. Po chvíľke, keď na mňa akási potvora vyfrkla asi tak za vedro vody som to pochopil. No proste po tejto jazde som bol komplet mokrý, ako keby som vyšiel oblečený z jazera. Chvíľu som tomu aj dal šancu, že to vyschnem, no po asi 20 minútach mi bolo jasné, že by tá chvíľa potrvala tak do večera. Našťastie sme bývali neďaleko v Hollywoode, takže som si objednal taxi  UBER (15,72USD tam aj späť) a na otočku som sa odbehol prezliecť. Na vstupnej bráne do parku mi dali pri odchode na ruku UV pečiatku, aby si boli istý, že som to ja keď sa budem vracať späť. Za necelú hodinku sme boli naspäť a išli sme sa rovno naobedovať. Vnútri parku si môžete dopriať občerstvenie v téme konkrétnych atrakcií napríklad ďatelinové pivo (Butter beer) v mestečku z Harryho Pottera, Duff Beer s Krusty Burgerom v Krustyho reštaurácii, alebo mnoho iných chuťoviek v Kwik-E-Mart. My sme však uprednostnili obed v obchodnej časti Universal Citywalk pred štúdiami, kde boli ceny priaznivejšie a vybrali sme si KFC (16,85USD). Po obede sme pokračovali prehliadkou štúdií. Cez štúdiá sa ide akýmsi autovláčikom so sprievodcom a filmový nadšenci si tu prídu na svoje. Nájdete tu kulisy s architektúrou ulíc New Yorku, Chicaga, divokého západu, Mexika, kultových filmov ako napríklad Čeluste, Psycho a mnohých ďalších. Bolo by to asi zbytočné všetko vypisovať, park a štúdiá neustále prestavujú a aktualizujú. Toto miesto je však spravené skôr pre staršie deti a dospelých, takže to tu bolo pre nás ako návšteva akéhosi dospeláckeho Disneylandu. Ak sem ale idete s deťmi, pripravte si tučnú zásobu bankoviek, alebo pevných nervov, nakoľko po každej atrakcii idete cez obchod špeciálne venovaný suvenírom, hračkám, alebo darčekovým predmetom v téme atrakcie. Darmo, marketing majú zvládnutý na jednotku z hviezdičkou. Po štúdiovej tour sme si ešte pozreli predstavenie s ukážkou, ako sa robia filmové efekty a pokračovali v ďalších atrakciách. Zaujímavé boli aj kulisy filmu Vodný svet. Bola to vlastne pevnosť známa z tohto filmu a v pravidelných intervaloch tam robili akčné scény s vodou a ohňom. Hľadisko bolo rozdelené na 2 zóny. Prvá bližšia ku kulisám bola mokrá zóna a druhá vzdialenejšia suchá. Pre istotu sme sa už posadili do suchej a čo najvyššie.

Pred 20 hodinou sme prešli poslednú atrakciu parku a išli sme sa ešte raz pustiť na Harryho Potterovej dráhe. Tu nás upozornili, že nárok na rýchly vstup na každú atrakciu máme len 1x za deň, ale pustili nás. Po záverečnej boli reštaurácie v uličke Universal Citywalk úplne plné a nám sa podarilo chytiť miesto v pizzerii Blaze Fast-Fire’d Pizza (23,44USD), kde sme si dali pizzu, ktorú vám pripravujú v peci na drevo, presne podľa vašich predstáv a expresne ako napríklad bagetu v Subway. Po fajn večeri sme sa vrátili do hotela v srdci Hollywoodu, kde sme sa zabávali na fotkách (fotia vás ako kričíte počas atrakcií) a tešili sme sa z úžasne stráveného dňa.

Los Angeles 21.6.

Dnes nás čakal posledný plnohodnotný deň v USA. Vymýšlali sme, čo by sme chceli vidieť v LA, predsa, možností je neúrekom. Uvažovali sme hlavne nad návštevou zaoceánskeho parníka RMS Queen Mary, ktorá je tu navždy ukotvená, alebo Petersen Automotive Museum ( ktoré som si presadil :) ) a hlavne sa nám dnes na pobreží vyjasnilo, takže sme mali v pláne aj vytúžené kúpanie v Pacifiku. Ráno sme si dali v kľude raňajky a vyrazili sme na neďalekej zastávke autobusu. Tu sme si všimli prvú „vychytávku“ verejnej dopravy v Los Angeles. Lístky ani dopravné karty sa nedali kúpiť v nejakom automate, iba v hotovosti za 1,75USD v stroji pri vodičovi, ale pozor, platiť sa musí presne na cent každý lístok! To nás samozrejme zabilo a nemali sme, tak šofér začal kričať do zadnej časti autobusu, či nám nemá niekto rozmeniť. No proste v Hornej Dolnej by som to chápal ale v LA…? Celkovo doprava v Los Angeles je veľký problém, trpí množstvom áut, ktoré v tomto 18,7 miliónovom meste (celkovo s Long Beach) jazdia a nielen to, vďaka jeho rozlohe 1302 km2, nie je jednoduché vybudovať metro a pravdepodobne aj celkovo fungujúcu dopravu. Takže sme sa za necelú hodinu dostali k 7km vzdialenému Petersenovmu múzeu áut (vstupenky do múzea stáli 30USD pre dvoch). Toto múzeum obsahuje vyše 100 najkrajších a najdrahších áut, ktoré len tak hocikde neuvidíte. Aktuálne tu nájdete od raritných klasík ako Porsche 64 (len 2 ks na svete), cez staré nádherné Ferrari 350 GTO, Bugatti 35 a mnoho iných až po autá z aktuálnej svätej trojice McLaren P1 alebo LaFerrari. Taktiež tu nájdete originál filmové autá ako napríklad Batmobil 1989 Michaela Keatna, alebo Batpod z Temného Rytiera, či nádherné auto pána Gatsbyho z The Great Gatsby a iné. Proste slintal som od dverí. Strávili sme tu asi tri hodiny a partnerku Zuzku som hľadal po lavičkách v múzeu, lebo ju to „až“ tak nebavilo. Od múzea sme pokračovali už pripravený na autobus až do Santa Monica. Tu sme sa poprechádazli po promenáde na 3th street a naobedovali v 800 Degrees Pizza (26,4USD). Po obede sme sa dostali na vytúženú pláž pri móle v Santa Monice s Lifeguard búdkami, aké sme poznali z Baywatch. Tu sme sa zložili a konečne vybláznili vo vlnách Pacifiku. Užili sme si kus oceánu a slnka a išli sme sa prejsť na neďaleké mólo Santa Monica Pier. Toto mólo je naozaj veľké, je na ňom napríklad aj húsenková dráha, alebo ruské koleso (aj keď toto je naozaj divný slovenský názov na toto zariadenie v USA). Mólo je taktiež známe z mnohých filmov a aj tým, že na ňom končí legendárna Route 66. V Santa Monice sme boli až do 19tej, kedy sme sa vybrali „Metrom“ naspäť do hotela. Metro v uvodzovkách preto, lebo v LA volajú metro aj autobus či metro, ktoré jazdí čiastočne ako vlak aj po povrchu zeme. Práve to posledné má konečnú zastávku v Santa Monice. Do hotela sme mali ísť metrom s jedným prestupom. Kúpili sme si teda lístok za 1,75USD aj s kartou za 1USD a nastúpili sme na vlak. Ten nás však do centra viezol takmer 2 hodiny a keď sme na prestupnej stanici vystúpili, tak nás čakalo nemilé prekvapenie. Na informačných tabuliach, ktoré hlásia vlaky bol nápis „Evacuate station immediately!“. My sme ale potrebovali prestúpiť na červenú linku a hlavne sme nevedeli, čo sa deje. Všimli sme si ale, že ľudia moc nepanikária, tak sme sa umiestnili strategicky ku schodom, keby niečo a čakali sme na našu červenú linku. Možno aj vďaka situácii sme naskočili na opačný smer, no hneď na ďalšej zastávke sme si chybu uvedomili a prestúpili sme na správny smer. Na ďalší deň sme sa od taxikára dozvedeli, že v metre bol nejaký šialenec so zbraňou a granátom, ktorého ochranka spacifikovala, ale neboli si istý, či nemá nejakých komplicov, takže evakuácia bola preventívne opatrenie. Cesta do hotela nám tak nakoniec zabrala aj s prestupom v Downtown dva a pol hodiny. Los Angeles, ako aj iné veľké mestá v USA, má online mapu, kde sa dozviete aká kriminalita a aké riziká Vás môžu sprevádzať v určitej časti mesta. Napríklad mnoho ľudí vám neodporúča ako ideálnu dovolenkovú destináciu Compton alebo Inglewood :) Pre istotu si teda pri výbere hotela pozrite informácie o štvrti, do ktorej sa chystáte. Vyhnete sa (možno) nemilému prekvapeniu. My sme mali posledný večer v USA kľudný v hoteli a spomínali sme na nádherné miesta, ktoré sme za posledných 21 dní navštívili.

Los Angeles 22.6.

Posledný deň v LA sme si už nič vážne neplánovali, nakoľko sme mali odlet o 15:45 z Terminalu B medzinárodného letiska LAX. V Hollywoode sme navštívili obchod so suvenírmi, kde sme nakúpili pár pozorností pre rodinu a známych a taxíkom Uber sme sa nechali odviezť za 31,81USD priamo pred terminál na letisku. Sem sme dorazili o pol 1 poobede a po bezpečnostnej kontrole sme sa vydali popozerať si nákupné centrum v areáli odletového terminálu. Nájdete tu naozaj veľa obchodov s oblečením, doplnkami, ale aj stravovacie zariadenia. My sme sa rozhodli posledný krát navštíviť Panda Express kde sme sa za 23,23USD dosýta najedli a čakali sme na odlet do Štokholmu.  Cesta späť bola zaujímavá hlavne v tom, že sme leteli „s časom“ takže okrem toho, že sa menil čas sa aj skrátila noc, ktorá trvala len chvíľku, možno 3-4 hodiny. V Štokholme sme pristávali o 11:20 nasledujúceho dňa a hneď po pristátí som si zapol mobil a zistil som, že nám letecká spoločnosť zrušila prestupný let s odletom o 12:20 do Budapešte a že najbližší let letí o 3 dni. Po asi hodinovom čakaní na telefónnej linke spoločnosti Norwegian, mi ponúkli náhradný let, ale až večerom o 18:30 a so spoločnosťou Austrian a do Viedne. Štastie, že som sa nechal odviezť a nemal som teda auto odparkované na Budapeštianskom letisku, lebo po dvojdňovom cestovaní cez pol sveta by som sa musel ešte nejako dostať do Budapešte po auto. Takto som len zavolal rodine, nech po nás prídu do hlavného mesta, akurát inej krajiny.

Za 22 dní aj s cestou sa teda dá stihnúť aj takýto výlet do USA. Možno by sa toho dalo vidieť aj viac, no niekedy sa neoplatí až tak hnať za každou atrakciou, lebo potom si scenérie a krajinu až tak neužijete. Možno niekto nájde v mojich riadkoch inšpiráciu a vydá sa na niektoré z týchto miest, čo by ma potešilo. Ak by ste mali nejaké otázky, kľudne sa mi ozvite, ak budem vedieť poradiť, poradím. Každopádne to bol najlepší výlet, aký sme za život zažili a určite sa do USA ešte chceme vrátiť, nakoľko táto krajina má toho ešte veľa čo ponúknuť.

Navštívené miesta chronologicky:

New York , New York 2 – WashingtonLas VegasHoover DamGrand Canyon NPAntelope Canyon – Monument ValleyArches NP – Canyonlands NP – Goblin Valley SPBryce Canyon NP – Zion NPLas Vegas 2Death Valley NPSequoia NPYosemite NPSan FranciscoPismo Beach – Los Angeles – Los Angeles 2