Denník N

Slovensko kupuje väčšie autá, Octavia predbehla Fabiu a hitom sú SUV

Najpredávanejšia je Škoda Octavia, v prvej desiatke sú aj tri SUV: Suzuki Vitara, Hyundai Tucson a Kia Sportage. foto - automobilky
Najpredávanejšia je Škoda Octavia, v prvej desiatke sú aj tri SUV: Suzuki Vitara, Hyundai Tucson a Kia Sportage. foto – automobilky

Na Slovensku rýchlo rastie predaj áut. Tí, čo si v minulosti kupovali autá nižšej strednej triedy, ako je aj Octavia, dnes oveľa viac zvažujú SUV.

Slovensko je automobilovou krajinou nielen v tom, že vyrába najviac áut na počet obyvateľov. Rýchlo rastie aj počet vodičov a áut, ktoré jazdia po krajine.

A už to nie sú staré a malé autá, Slovensku sa darí a vidieť to aj na cestách. Výrazne stúpa počet nových drahších áut a kopírujeme aj svetový trend – výrazne rastie predaj veľkých SUV vozidiel.

Octavia sa už predáva viac ako Fabia

Najpredávanejším modelom bola vlani Škoda Octavia, ktorá tesne predbehla Fabiu – dlhé roky najpredávanejšie auto na Slovensku. Fabia mala ešte v roku 2016 najviac registrácií, teda najviac sa predávala, v roku 2015 bol napredávanejší Rapid od rovnakého výrobcu.

Za touto trojicou bola vlani Kia cee´d, ktorá je najpredávanejším autom vyrobeným na Slovensku. Piate je najpredávanejšie auto v Európe Volkswagen Golf.

Každý chce SUV

Hitom sú u nás autá triedy SUV, ktoré sú mixom osobného a terénneho vozidla. Zvládajú teda pre zväčšenú svetlú výšku ľahší terén a dajú sa kúpiť aj s pohonom 4 x 4.

V tomto segmente je u nás za posledných päť rokov najvýraznejší rast a SUV autá už dokonca dobehli dlhodobo najpredávanejšie autá nižšej strednej triedy (napríklad Škoda Octavia či VW Golf).

„Tradiční zákazníci kategórií malých vozidiel a strednej triedy čoraz viac prechádzajú do segmentu kompaktných a veľkých SUV,“ povedal PR manažér Škoda Auto Slovensko Roman Rajtár.

Šéfka AAA Auto Karolína Topolová hovorí, že obľuba SUV rastie u žien.

Zákazníci chcú lepšiu výbavu, vyvýšené sedenie, väčší dopyt je po crossoveroch, vraví Peter Banáš, majiteľ predajne áut Kia – Malacky Auto. Trendom sa stáva hnedá, dobieha roky dominujúcu bielu farbu.

„Opadáva šialenstvo okolo dízlových motorov, v tom ponímaní, že je to to najlepšie,“ vraví Banáš. Po afére dieselgate počúvajú zákazníci rady predajcov okolo motorov pozornejšie, hovorí.

V segmente SUV bodovala aj Škoda, predala v ňom dohromady 2488 kusov z modelov Kodiaq, Yeti a Karoq. V kategórii SUV sa darilo aj Hyundai, ktorý predal 2409 áut Tucson a Santa Fe. Najpredávanejším SUV však bolo Suzuki Vitara. Auto si ľudia zo Slovenska kupovali hlavne pre  nízku akciovú cenu, dnes stojí v najnižšej výbave s najmenším motorom 16 200 eur. Suzuki navyše predalo 1324 malých SUV SX4 S-Cross, takže v tomto segmente táto japonská značka zvíťazila.

„Je to segment automobilov, ktorý dnes rastie najrýchlejšie nielen na Slovensku, ale aj v celej Európe,“ hovorí o autách SUV Rajtár zo škodovky. „Na Slovensku tento segment vo všeobecnosti rástol medziročne (2016/2017) o takmer 26 percent, na rozdiel od ostatných automobilových tried, ktoré buď stagnovali, alebo rástli podstatne pomalšie.“

Znížili sa len predaje v kategóriách stredná trieda (veľkosťou napríklad Volkswagen Passat) a luxusné vozidlá. Kategória luxusných áut sa medziročne oslabila dokonca o štvrtinu. Klesajú či stagnujú aj predaje v segmentoch rodinných áut MPV a z trendov vo svete je jasné, že je za tým hlavne nárast popularity modelov SUV.

 

 

Míňame viac

„Predaje na Slovensku v minulom roku boli predsa len mierne nad dlhodobým potenciálom, čo by sa dalo vysvetliť aktuálnou fázou ekonomického cyklu, a predovšetkým prehrievajúcim sa trhom práce, ktorý pomáha zlepšovať aj spotrebiteľskú dôveru,“ komentuje vývoj analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák.

Štatistiky prerástli aj predaje z roku 2009, keď bolo na Slovensku šrotovné, no to nie je dobrý príklad na porovnanie, upozorňuje analytik. „Šrotovné, to však z veľkej časti len kompenzovalo prirodzený krízový prepad predajov, keď sa disponibilné príjmy domácnosti (v dôsledku rastúcej nezamestnanosti) aj ich spotrebiteľská dôvera prepadli,“ povedal Koršňák.

Predaje rástli celosvetovo. V EÚ sa vlani predalo prvýkrát od roku 2007 viac než 15 miliónov áut. Medziročne tak vzrástol predaj nových áut v únii o 3,4 percenta.

SUV chcú všade

Predaje SUV stúpajú prakticky v celej Európe.

V Česku tvorili vlani až 24 percent zo všetkých predajov, išlo o medziročný nárast o zhruba päť percent. Najviac sa však u našich susedov predalo áut z kompaktnej triedy, ktorej zástupcom je hlavne Škoda Octavia (27 051 kusov).

Popularita SUV rastie aj v Nemecku, kde sú segmentom, ktorý rástol najrýchlejšie – z 12,7 na 15,2 percenta z celkového predaja.

https://www.facebook.com/statistacom/posts/1790945180924345

 

Aj v Česku sa aj minulý rok najviac predávali autá Škoda. Ich podiel na trhu bol takmer 28 percent, celkovo si však domáci výrobca medziročne pomerne výrazne pohoršil. Predal o 16,6 percenta menej škodoviek ako vlani. Pohoršil si aj druhý Volkswagen (mínus 12,2 percenta), tretí Hyundai (mínus 11,8 percenta), aj piaty Renault (mínus 13,9 percenta). Naopak, polepšili si značky Toyota či Nissan.

V Česku sa podľa webu auto.cz najviac predávali biele (29,5 percenta) sivé (22,8), modré (13,8) a čierne autá (11,6 percenta).

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie