Denník N

Obete Váhostavu majú dostať 40 percent, pri Doprastave majú smolu

Premiérovi dlhé mesiace príliš neprekážalo, keď štát posielal peniaze stavbárom, ale tí ich neposlali ďalej svojim pomocníkom. Zrazu zasahuje. Foto – TASR
Premiérovi dlhé mesiace príliš neprekážalo, keď štát posielal peniaze stavbárom, ale tí ich neposlali ďalej svojim pomocníkom. Zrazu zasahuje. Foto – TASR

Aktualizované 20:07 – Premiér si po mesiacoch všimol stavbárov, u ktorých má firma Juraja Širokého obrovské nesplatené dlhy. Teraz hovorí, že uvidia viac peňazí, než im plánoval vyplatiť Váhostav.

Necelý rok pred voľbami má premiér Robert Fico jasný plán, ako pomôcť stavbárom, ktorí robili na diaľniciach pre Váhostav Juraja Širokého. Sľubuje im, že uvidia 40 percent peňazí za práce, ktoré odviedli. Váhostav im chcel vyplatiť len 15 percent.

Vinníka za to, že sa stovky firiem ocitli v situácii, keď im Váhostav neplánuje zaplatiť viac než 15 percent vystavených faktúr za odvedené práce, vidí v bývalom ministrovi dopravy Jánovi Figeľovi.

Fico ho vyzval, aby odstúpil z funkcie podpredsedu parlamentu. Ak to neurobí, avizoval, že sa ho pokúsia poslanci za Smer odvolať.

Figeľ z postu podpredsedu parlamentu neodstúpi. „Ak by mal niekto pre Váhostav odísť, tak je to Fico a Široký.“

Chce špeciálny fond

Ficove plány sa môžu naplniť rýchlo. Ráta s tým, že 40 % pohľadávok odkúpi od drobných stavbárov Slovenská záručná a rozvojová banka.

Premiér vyhlasuje, že to daňových poplatníkov nebude nič stáť. Banka si bude pýtať peniaze z budúcich ziskov Váhostavu. Narýchlo sa do nej majú peniaze na pohľadávky odliať z fondu, do ktorého bankári odvádzajú špeciálny poplatok.

Návrh na takéto vyplatenie dodávateľov Váhostavu je len jedno z riešení, ktoré Fico predložil na rýchlo zvolané zasadnutie vlády. V stredu by sa návrhy mohli preberať na mimoriadnej parlamentnej schôdzi.

Isté je, že spomínaný nápad môže za určitých okolností Váhostavu aj prilepšiť. Nutnosť tvoriť zisk by totiž mohla povzbudiť štát, aby tlačil firmu do víťazstiev v tendroch.

Štát pritom nie je schopný zistiť, kde sa končia náklady a začína sa zisk súkromníka. Nemôže jednoducho zistiť ani to, či a kam firma peniaze odlieva.

Premiérových 40 percent si môže prísť s odstupom času pýtať aj niekoľko schránkových firiem, ktoré z Cypru či Belize požičali krvácajúcemu Váhostavu.

Ich pohľadávky štát kupovať nejde, rovnako ako štát si ich však do výšky 40 percent môžu vymáhať vo Váhostave. Ten potom môže robiť rozdiely napríklad v tom, koho kedy vyplatí.

So stavbármi, ktorým Váhostav dlhuje, premiér svoje návrhy nepreberal. Nedávno ho pritom žiadali o stretnutie. Očakáva sa, že sa v stredu môžu zhromaždiť pred parlamentom.

So vzdaním sa ziskov do budúcnosti nemusia mať vo Váhostave problém, hoci šéf firmy Marián Moravčík vysvetľoval, že firma nie je schopná vyplatiť v ďalších 5 rokoch viac než sľubovaných 15 percent.

Obdobie, počas ktorého si podľa Ficových predstáv nesmú vyplácať vo firme dividendy, je ohraničené len prefinancovaním 40 percent odvedenej práce. Nikto si však nesmie pýtať preplatenie pohľadávky z peňazí, ktoré by firma potrebovala na prevádzku.

Novinka vlády zároveň zakáže firmám v ozdravnom procese súťažiť o prácu od štátu. Mazanie dlhov Váhostavu sa má ukončiť o pár týždňov.

Doprastav neprekáža

Premiér vie o problémoch so škrtaním dlhov dávno. Už začiatkom roku 2013 zmazala väčšinu dlhov u malých stavbárov firma TSS Grade. Známa je tým, že získala vyše 200-miliónovú zákazku na modernizáciu koľajníc, hoci bola drahšia ako najlacnejšia ponuka.

Začiatkom minulého roka sa väčšiny dlhov rovnakým spôsobom zbavil Doprastav, známy stámiliónovými štátnymi zákazkami na stavbu diaľnic.

O pomoci dodávateľom však Fico hovorí až teraz, keď finišuje s podobným plánom Váhostav.

V podkladoch, ktoré prerokovala vláda, sme sa nedočítali o žiadnom opatrení, ktoré by pomohlo stovkám veriteľov Doprastavu a TSS Grade. Ich by sa návrhy vlády podľa premiérových slov nemali týkať, lebo ich reštrukturalizácia je už ukončená.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Kauza Váhostav

Ekonomika

Teraz najčítanejšie