Denník N

Figeľ: Môžu ma odvolať, ale nie zastrašiť

Foto – TASR
Foto – TASR

Predseda KDH Ján Figeľ nevylučuje, že ho Smer odvolá z funkcie podpredsedu parlamentu. Vraví, že sa do obstarávania diaľnic začali vracať delikventi a ich previazanie so Smerom smrdí.

Premiér chce, aby ste pre Váhostav zložili funkciu podpredsedu parlamentu. Čo na to hovoríte?

Robert Fico ma spolu s Jurajom Širokým môžu vyzývať. Funkcie sa nedržím, ale tu ide o princíp. Môžu ma dokonca aj dať odvolať, ale ústa mi nezatvoria a odhodlanie stáť pri pravde aj v príbehu Váhostavu, ale aj iných záležitostiach mi neoslabia.

Čo urobí KDH, keď vás Smer odvolá?

Robert Fico dokonca lišiacky a obchodnícky ponúka kolegom z KDH, že im miesto podpredsedu parlamentu garantuje. Ja mu však chcem odkázať, že KDH neobchoduje a kolegovia nezrádzajú. Odvolať ma môžu, ale nás nezastrašia. Robert Fico nás už zastrašoval nedávno a Vladimír Mečiar pred rokmi. Ideme ďalej a tí, čo nás zastrašovali, sa vytratia. Tu ide o princíp. Je zlé, ak sa moc drží len čísel a záujmov a nie práva a spravodlivosti.

V minulosti ste so Smerom v niektorých otázkach spolupracovali. Budete s nimi po dnešku ešte hovoriť o spoločných návrhoch?

Minulý rok sme plnili program, ktorý je záväzkom voči občanom a ktorý považujeme za dobrý pre celú spoločnosť – lebo čo je dobré pre rodinu, je dobré pre štát i celú spoločnosť. Som rád, že sa to podarilo, bola to naša iniciatíva. Vďaka Smeru sa stala súčasťou ústavného práva. Na dobrých a prospešných záležitostiach sme ochotní spolupracovať s tými, ktorí zmýšľajú a konajú podobne. Je na Smere, čo bude považovať za svoje záujmy do budúcnosti. K tomu cieľu naviac pribudla deharabinizácia.

Ani snaha odvolať vás teda neznamená definitivny koniec vašich vzťahov so Smerom ani v jednotlivých agendách?

KDH nemá sto rokov, ako hovorí Robert Fico. Má však 25 rokov skúseností, v ktorých je veľa bodov, kde sme s pravicou či ľavicou posúvali Slovensko dopredu. Chceme byť alternatívou voči populizmu sprava i zľava, ako aj voči nezodpovednej politike, ktorú dnes realizuje vláda jednej strany. Či ma odvolajú alebo nie, je otázka na Smer.

Závisia ďalšie vzťahy so Smerom od toho, či vás odvolajú?

Pri svojom programe a odhodlaní vytrváme, či budem na čele parlamentu, alebo nebudem.

Bývalý šéf NDS z vášho obdobia Ján Kotuľa v rozhovore pre Denník N popisoval, ako vyzerali súťaže na výstavbu diaľnic a aj to, že si firmy odlievali peniaze na úkor svojich veriteľov. Diali sa aj podľa vás takéto veci?

Viacerí odborníci z oblasti stavebníctva povedali, že naše obdobie bolo výnimočné práve tým, že súťaže boli skutočnými súťažami, že sa v nich neprijímali dohody ani neurčovali ceny mimo súťažného rámca, že sa ich zúčastňovalo oveľa viac firiem, a preto sa vygenerovali iné výsledky. To, že sa veci vrátili do pôvodných koľají, je dnes evidentné. Ako príklad uvediem dve stavby, ktoré sú vzdialené sedem kilometrov. Prvou je tunel Višňové, druhou tunel Ovčiarsko. Tú prvú som dával do súťaže spolu s NDS v decembri 2011, tú druhú Ján Počiatek v tomto období. Rozdiel na jeden kilometer stavebnej dĺžky tunela je trojnásobný. To je naozaj oprávnený rozdiel?

Ani Robert Fico nespochybňuje, že ste súťažili za nižšie ceny. Zaujíma ma, či máte informácie o tom, že sa za prvej či druhej Ficovej vlády tunelovali stavebné firmy na úkor veriteľov.

Boli o tom mnohé indície, podozrenia, viaceré preveruje polícia. Aj my sme dali podnet a viete, ako skončil. Týkal sa PPP balíka číslo jedna, ktorý z večera do rána Ficova vláda schválila ako výhodný pre Slovensko. Podvod sa tam stal, ale nebol dokonaný, lebo ďalšia vláda, v ktorej som mal zodpovednosť, tento podvod zastavila. A je mi ľúto, keď v realite na Slovensku sa za trestný nepovažuje pokus o podvod, prípadne jeho nedokonanie. Lebo to je návod: „Skúste to – ak sa vec nevydarí, tak sa nič nestalo.“

Ján Kotuľa hovoril aj o tom, že výstavbu diaľnice z čias prvej Ficovej vlády preverovala polícia. Vy viete, o čo išlo?

Viacero úsekov sa preverovalo, pri niektorých úsekoch trestnoprávne, pri iných obchodnoprávne, napríklad sa pri jednom z úsekov potvrdil kartel a boli za to aj sankcie. Na detaily sa však musíte spýtať Jána Kotuľu.

Malo by sa pokračovať v ďalšom obrovskom projekte – v bratislavskom obchvate, ktorý sa má rozbehnúť ako PPP projekt?

PPP nie je z princípu neprijateľná forma, ale problém je s tým, kto to robí a ako. PPP ako doplnkový nástroj na podporu modernizácie infraštruktúry som vnímal a podporoval aj ja. Ale to, ako je nastavené východisko, ako sa odhadujú ceny, hovorí o návrate delikventov naspäť na miesto činu. Ján Počiatek bol ministrom financií, ktorý bol ochotný vo vláde podporiť evidentne a nehorázne predražené PPP balíky, ktoré mali byť na úrovni takmer 17 miliárd eur, čím by sa ich každoročnou platbou zastavili všetky ďalšie investície v infraštruktúre. Ján Počiatek teraz pre Bratislavu navrhuje okruh, ktorý už pri definovaní predpokladá dvojnásobné náklady oproti obchvatu vo Viedni, pričom naši ľudia nielen v ekonomike, ale aj v stavebníctve zarábajú podstatne menej. Prečo by to tak malo byť? Odporúčam zvažovať skôr podporu eurofondov, ktoré sú náročné na kontrolu „pred, počas aj po“. Smer však nemá rád kontrolu.

Hovoríte o návrate delikventov. Myslíte tým iba Počiatka alebo máte indície aj o tom, kto má súťaž vyhrať?

Ján Počiatek dostal od svojho šéfa žltú kartu. Na futbale sa hovorí, že za neprípustný faul. Napriek tomu sa dostal do ďalšej vlády do rezortu, kde sú miliardy. A teraz, keď sa reštrukturalizujú najväčšie slovenské firmy tak, že sa zbavia dlhov, odbremenia, teda zbohatnú ich majitelia, sa pýtam: kto stojí v pozadí? Poznajú či nepoznajú sa títo ľudia s dnešnými vládnymi predstaviteľmi? Som presvedčený, že sú to vzťahy, ktoré smrdia.

Viete, kto je majiteľ Doprastavu?

Práveže neviem, ale veľa sa hovorí o všelijakých indíciách a podozreniach. Ak je v miestnosti tma, darí sa všelikomu. Potrebujeme viac svetla a transparentnosti. Smer svetlo rád nemá.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie