Denník N

Čo o vás vie Google a Facebook a ako od mája Únia zvýši ochranu súkromia na internete

Dátové centrum Googlu. Ilustračné foto – TASR
Dátové centrum Googlu. Ilustračné foto – TASR

Od mája začnú platiť nové pravidlá ochrany súkromia. Firmy budú musieť vysvetliť, čo s osobnými údajmi robia.

Muž v stredných rokoch z Pezinka je čerstvý rodič dvojičiek a denne vlakom dochádza do práce v Bratislave. Cez obed si pravidelne otvára bulvárny portál, vždy klikne na šokujúcu správu na titulke. Článok nedočíta, po pár sekundách začne v inom okne prehliadača vyhľadávať príznaky svojej choroby alebo program na víkend. Práve si hľadá dovolenku v Španielsku. Občas ponocuje a do skorého rána pozerá tenisové videá.

Takto môže vyzerať internetový profil kohokoľvek poskladaný z histórie vyhľadávaní, otvorených stránok, nákupov v e-shopoch a zo sociálnych sietí, teda prakticky z takmer všetkého, čo ľudia robia online.

Súkromie na internete už prakticky neexistuje a každý po sebe zanecháva stopy, ktoré firmy skladajú a využívajú najmä na cielenú internetovú reklamu alebo lepšiu ponuku obsahu.

Aké podrobné detaily sú ukladané v profiloch ľudí a čo všetko sa s nimi deje, presne nevieme. Rozprávali sme sa s viacerými odborníkmi na spracovanie dát či internetovú bezpečnosť zo Slovenska aj zahraničia o tom, ako rôzne nástroje na zber fungujú, čo všetko zaznamenávajú v službách Googlu, na Facebooku či na príklade stránky Denníka N.

Zároveň si prečítate, aké veľké zmeny k nám už tento rok prídu. Od mája sa výrazne zvýši ochrana súkromia ľudí a povinnosti firiem, ktoré ukladajú osobné dáta ľudí. Regulácia ochrany dát pod skratkou GDPR prinúti banky, operátorov, zamestnávateľov, sociálne siete, firmy a ďalších podrobne vysvetliť ľuďom, čo z ich súkromia zbierajú a ako s tým ďalej naložia.

Čo o vás vie Google

Medzi najväčších zberačov dát patria veľké sociálne siete ako Facebook či IT firmy Microsoft a Google, no informácie zhromažďuje prakticky každá veľká firma na internete a aj malé portály, ktoré skúmajú správanie svojich návštevníkov a zákazníkov.

Časť informácií o sebe ľudia odovzdávajú sami pri vypĺňaní rôznych formulárov, no omnoho zaujímavejšie dáta odovzdávajú bez toho, že by si to uvedomili.

Na každý počítač či mobil sa z väčšiny stránok uloží malý súbor cookie, čo je v preklade sušienka. Je v ňom jedinečný identifikátor zo zhluku písmen a čísel a vďaka nemu je možné spárovať správanie na internete s konkrétnym zariadením alebo osobou.

Internetové obchody využívajú cookies napríklad na to, aby zákazníkovi zostal v košíku zatiaľ neobjednaný tovar, aj keď sa na stránku vráti neskôr. Cez cookies tiež môže sledovať, či ste si stránku otvorili prvýkrát alebo sa na ňu pripájate niekoľkokrát za deň. Po registrácii tieto údaje dokáže stránka priradiť ku konkrétnemu človeku.

Google vie odhadnúť podrobný profil ľudí ešte lepšie – cez vyhľadávač videí,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Nariadenie GDPR

Teraz najčítanejšie