Denník N

Keď začnete chudnúť, telo môže reagovať ako v čase hladomoru

Foto – Flickr.com/Christian Scheja
Foto – Flickr.com/Christian Scheja

Je niekoľko možností, pre ktoré ľudia pociťujú hlad častejšie, ako iní. Jednou z nich je, že už zabudli, čo je to pocit skutočného hladu.

Píše Carrie Dennettová, článok zverejňujeme so súhlasom The Washington Post

„Prečo som neustále hladný?“ je otázka, ktorú od svojich pacientov počúvam veľmi často. V lepšom prípade je hlad otravný a rozptyľujúci, v tom horšom prípade signalizuje, že čosi nie je v poriadku.

Tak či tak, mozog nie vždy uverí správam, ktoré mu telo posiela. Predpokladajme však, že sa stravujete rovnomerne počas celého dňa. Potom je niekoľko možných vysvetlení, prečo je hlad vaším verným spoločníkom.

  • Telo si myslí, že je hladomor

V tele sa nachádzajú mechanizmy, ktoré zabraňujú telesnej hmotnosti klesnúť pod určitú hranicu. Tá je u každého iná a odvíja sa najmä od genetických predispozícií. Spomínané mechanizmy sú aktívne, či už naozaj trpíte hladom, alebo to tak len vyzerá (ako napríklad pri diétach s obmedzeným prísunom kalórií). V prvom prípade sa ich vplyv prejaví spomalením metabolizmu, v tom druhom zase zvýši vašu chuť do jedla.

Napriek tomu, že telu pri poklese hmotnosti stačí menej kalórií, hlad a chuť na jedlo narastajú. V skutočnosti môže hrať nárast apetítu pri chudnutí väčšiu úlohu ako zmeny v metabolizme. Pri strate každého kilogramu telesnej hmotnosti denne spálime o 20 až 30 kalórií menej, no chuť do jedla môže narásť až o 100 kalórií za deň. Keď to zjednodušíme, pre telo je ľahšie chrániť sa zvýšením apetítu (a teda dožadovať sa aj väčšieho prísunu kalórií) než spomaliť metabolizmus a fungovať aj s menším množstvom kalórií.

  • Máte v strave málo bielkovín

Spomedzi troch makroživín, medzi ktoré patria cukry, tuky a bielkoviny, sú to práve bielkoviny, ktoré najviac prispievajú k pocitu sýtosti. Neznamená to však, že to máte s bielkovinami preháňať, k zdraviu totiž potrebujete pestrú výživu zloženú zo všetkých troch makroživín.

Pocit sýtosti vám vydrží dlhšie, ak do každého pokrmu zaradíte aj nejaké bielkoviny. Nájdete ich napríklad vo vajciach, v jogurtoch, v tofu, vo fazuliach, v rybách, v kuracine či v červenom mäse. Skúste so stravou trochu experimentovať a všímajte si, ako sa budete cítiť po rôznych jedlách.

  • Máte v nerovnováhe črevnú mikroflóru

Črevá

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie