Denník N

Drahoš vo videu hovorí o slušnosti, Zeman sa ukazuje s Číňanmi – a aj tak môže osloviť

Miloš Zeman a Jiří Drahoš. Foto N – Tomáš Benedikovič a TASR
Miloš Zeman a Jiří Drahoš. Foto N – Tomáš Benedikovič a TASR

Porovnali sme volebné spoty českých prezidentských kandidátov. Zemanov je amatérskejší a využíva tému migrácie, ktorá je v Česku tak ako u nás virtuálna. No podľa odborníkov pôsobí aj tak zrozumiteľnejšie.

Dramatický hudobný podklad, zvučný hlas komentátora a séria záberov z piatich rokov v prezidentskej funkcii: volebný spot Miloša Zemana predstavuje súčasného českého prezidenta a jedného z duelantov víkendovej prezidentskej voľby najmä ako štátnika.

Pravda, zábery predstavujú Zemana skôr z čias, keď bol na tom zdravotne lepšie ako posledný rok. Dnes ťažko chodí, pri pohybe či vstávaní mu neraz musia pomáhať ochrankári. Video ho však v krátkej sekvencii dokonca ukazuje tancovať s manželkou.

Komentár znie naliehavo. „Keď nastupujete s celou rodinou do lietadla, akého chcete pilota? Profesionála, či niekoho, kto raz hral letecký simulátor?“ pýta sa hlas voličov.

„Keď Európa čelí silnej moslimskej imigrácii, kto by mal stáť na čele našej krajiny? Žijeme v dobe, v ktorej nie je čas na chyby. Smutné príklady z rôznych častí Európy varujú. Zvoľte prezidenta, ktorý neuhne ani o krok,“ odznie vo videu.

Video: Spot Miloša Zemana pred 2. kolom voľby

Drahoš pokojne a s ľuďmi

Volebný klip Zemanovho vyzývateľa Jiřího Drahoša je menej dramatický. Drahoš sa na rozdiel od Zemana neukazuje s inými politikmi, ale najmä medzi obyčajnými ľuďmi. „Rozhodnete sa pre to, čo už poznáte, alebo pre niečo nové?“ pýta sa Drahoš, ktorý hovorí vo videu sám za seba.

Kandidát, ktorý skončil v prvom kole prezidentských volieb druhý (získal 26,6 %, Zeman 38,6 %), v spote dokonca behá. Zdravotný stav súčasného prezidenta totiž je jednou zo silných tém kampane a pre veľa ľudí dôvodom, aby Zemana už nevolili.

„Opieram sa o svoje svedomie a víziu spoločnosti, kde preváži slušnosť, pracovitosť a vzdelanosť,“ pokračuje vedec, ktorý akoby cítil, že Zeman mu bude vyčítať málo politických skúseností. „Za osem rokov v čele Akadémie vied som sa stretol s množstvom politikov. A obstál som. Vážení občania, bude mi cťou byť vaším prezidentom.“

Video: Volebný spot Jířího Drahoša

Anna Shavit, česká odborníčka na politický marketing z firmy Campaigns.cz, ktorá robila na prezidentskej kampani Karla Schwarzenberga, hovorí, že oba volebné klipy sú odlišné. Zemanov je špecifický najmä v tom, že súčasný prezident presviedča, že nekampaňuje, a tak je video z dielne jeho podporovateľov okolo tajomného Spolku priateľov Miloša Zemana.

„Video je stávkou na jedinú vec, dlhoročné politické skúsenosti, ktoré Zemanov oponent nemá,“ vysvetľuje Anna Shavit s tým, že obe videá sa trochu inšpirujú spôsobom, ako o sebe v klipoch hovoria americkí prezidentskí kandidáti.

„Drahoš sa oproti Zemanovi vo videu musí predstaviť a doplniť, že má skúsenosti. Nie som si istá, či je šťastný odkaz ‚Za osem rokov v čele Akadémie vied som sa stretol s množstvom politikov – a obstál som‘, lebo neviem presne, ako obstál. Je zrejmé, že nedostatok politických skúseností vníma Drahošov tím ako hendikep. Osobne by som z toho skôr robila výhodu,“ dodáva odborníčka na politický marketing.

Žiadne kreatívne veľdiela

Odborníci na reklamu sa zhodujú, že Drahošovo video vyzerá profesionálnejšie. „No ani jeden zo spotov nie je kreatívnym veľdielom,“ hovorí šéf copywriterov v slovenskej pobočke agentúry Oliver Central Europe Adam Jánoš.

„Zemanov klip trpí aj nekvalitným obrazom a zvukom. Oveľa profesionálnejšie spracované Drahošovo video navyše obsahuje titulky, čo je dôležité, keďže veľa obsahu sa online prezerá bez zvuku,“ vraví Jánoš, ktorý si na Zemanovom spote všíma aj ľudovejší jazyk komentátora.

„Kým Zemanovo video je založené na šírení hypotetického strachu – akoby nebolo iné východisko, len udržať súčasný status quo, druhé prináša predstavu kandidáta, akokoľvek môže byť klišé a smrdí politickou ‚reklamštinou‘, o budúcnosti krajiny. V jednom starý muž nemotorne tancuje, v druhom si ide zabehať. Jedno straší a sľubuje nesplniteľné, druhé inšpiruje a pozýva na spoluprácu.“

Jánoš vidí rozdiely aj v bilbordoch a vo volebných plagátoch. Zemanovi podporovatelia aktuálne spájajú Drahoša s migrantmi, ten používa slogany ako „Na Hrad s čistým štítom“ či „Slušnosť je sila“.

„Zeman zakazuje, používa výkričníky, spája nespojiteľné, vyhraňuje sa voči konkurentovi. Drahoš hovorí opäť o sebe a o niečom takom abstraktnom, ako sú morálne predpoklady na zastávanie prezidentského úradu.“

Nové inzeráty a plagáty Miloša Zemana. Foto Twitter – @tskrivanek

Kreatívny riaditeľ pražskej pobočky agentúry Zaraguza Peter Michalka vraví, že česká prezidentská kampaň zaostáva úrovňou kampane za vlaňajšími parlamentnými voľbami.

„Oficiálne odkazy prezidentov sú vágne a obmedzili sa na to, či opakovať overené, alebo skúsiť niečo nové,“ vraví Michalka. „Drahošov spot je možné považovať za profi robotu, čo nemôžem povedať o tom Zemanovom. Keď kampane vezmem ako jeden balík, z ktorého by som mal pochváliť jednu vec, tak by to bol slogan: ‚Zeman znovu‘.“

A čo téma migrantov, ktorá Zemanovej kampani dominuje? „V dnešných časoch je asi správnym rozhodnutím odkazovať na problém imigrantov a asi to bude fungovať. Bohužiaľ,“ myslí si Michalka.

A podobne hovorí aj Adam Jánoš z agentúry Oliver. „Pri Zemanovi sa až nechce veriť, že toto je oficiálna kampaň prezidentského kandidáta z roku 2018. Je insitná, hrubá, nehodná takejto funkcie. Napriek tomu si myslím, že svoje posolstvo, bez ohľadu na to, ako veľmi ním opovrhujem, doručuje presnejšie a efektívnejšie.“

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Jiří Drahoš

Miloš Zeman

Petr Pavel

Svet

Teraz najčítanejšie