Denník N

Raketa Falcon Heavy absolvovala úspešný štart, v budúcnosti by mala zohrať významnú rolu pri kolonizácii Mesiaca a Marsu

Raketa Falcon Heavy. Foto – ap

Aktualizované 7.35 – Raketa Falcon Heavy je najvýkonnejšou raketou súčasnosti a ťah má ako 18 boeingov 747. Automobil Tesla Roadster, ktorý vyniesla do vesmíru, sa stane obežnicou Slnka a vo vesmíre by mal teoreticky zotrvať aj miliardy rokov.

Za volantom nablýskaného tmavočerveného elektromobilu Tesla Roadster sedí figurína Starmana vo vesmírnom obleku od SpaceX a z rádia hrá pieseň Space Oddity od Davida Bowieho.

Na palube vozidla je aj výtlačok sci-fi románu Stopárov sprievodca galaxiou a uterák s nápisom „Don’t Panic“ (z angl. Nepanikárte), čo je ikonický slogan románu.

Takýto netradičný náklad vyniesla do vesmíru najvýkonnejšia raketa súčasnosti, Falcon Heavy od spoločnosti SpaceX.

K dlho očakávanému štartu došlo 6. 2. o 21:45 nášho času z platformy LC-39A na floridskom Myse Canaveral. V roku 1969 z nej štartovali astronauti na misiu Apollo 11, aby ako prví ľudia pristáli na Mesiaci.

Elektromobil Tesla Roadster a figurína Starmana. Foto – AP

Najvýkonnejšia raketa súčasnosti

Raketa Falcon Heavy je vysoká 70 metrov. Prvý stupeň tvoria tri upravené 9-motorové rakety Falcon 9 (centrálna a dve bočné rakety), ktoré pripevnili k sebe.

Ako palivo do motorov Merlin-1D používajú raketový kerozín RP-1. Okysličovadlom je tekutý kyslík (LOX). „Táto kombinácia má o niečo menší špecifický ťah a horšiu environmentálnu záťaž ako tekutý vodík s tekutým kyslíkom, aké používa napríklad raketa Ariane 5, avšak výhodou je vyššia bezpečnosť a lepšia manipulovateľnosť s palivom,“ vysvetlil pre Denník N kozmický inžinier Ján Baláž z Ústavu experimentálnej fyziky Slovenskej akadémie vied v Košiciach.

Falcon Heavy je najvýkonnejšou raketou súčasnosti a má ťah ako približne 18 boeingov 747. To je dvakrát viac, ako má druhá najvýkonnejšia raketa súčasnosti Delta IV Heavy.

Kozmický inžinier Baláž vysvetlil, čo sa dialo po štarte rakety: „Najprv došlo k zapaľovaniu prvého stupňa všetkých 27 motorov na plný výkon. To zabezpečilo zdvih kolosu a jeho postupné zrýchľovania.

Centrálna pohonná jednotka však veľmi skoro znížila svoj ťah na minimum, zatiaľ čo obidve postranné pohonné jednotky pracovali na plný výkon až do svojho oddelenia od telesa rakety. Vtedy centrálna jednotka znovu nabehla na plný výkon, s ktorým zrýchľovala až do oddelenia druhého stupňa rakety.“ 

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Teraz najčítanejšie