Denník N

Nové technológie začínajú v boji s novinármi strácať

Mark Zuckerberg. Foto – TASR/AP
Mark Zuckerberg. Foto – TASR/AP

Murdoch má pravdu: profesionálne médiá by sa nemali podriaďovať technologickým gigantom, ale mali by prejsť do protiútoku.

Ešte včera sa zdalo, že novinári čelia existenčnému ohrozeniu zo strany technologických platforiem, ktoré umožňujú komukoľvek publikovať čokoľvek, čo chce, ktoré prevzali úlohu distribučných kanálov pre spravodajstvo a ktoré okupovali veľkú časť inzertného trhu pod prísľubom lepšieho zacielenia reklamy. Ale ukazuje sa, že novinárska profesia môže byť pri pretláčaní sa s týmito výzvami celkom úspešná. Nepriateľ je na ústupe, spravodajský biznis len potrebuje byť odvážnejší pri pomenovávaní jeho nedostatkov.

Správy majú zmysel

Minulý týždeň Huffington Post zredukoval svoju platformu pre neplatených blogerov a Facebook sa rozhodol požiadať svojich používateľov, aby ohodnotili spravodajské zdroje podľa dôveryhodnosti. Tieto rozhodnutia predstavujú jasnú tendenciu tradičného žurnalizmu, v ktorom dostávajú ľudia z dobrých dôvodov peniaze za to, že píšu články. Nedávno vydaný Barometer dôvery spoločnosti Edelman za rok 2018 ukazuje rastúcu dôveru v tradičné médiá: v dvadsiatich ôsmich krajinách, kde sa výskum uskutočnil, dnes dôveruje žurnalistom 59 percent ľudí, čo je oproti minulému roku nárast o päť percentuálnych bodov, kým dôvera v sociálne siete poklesla z 53 na 51 percent. Takmer všade v západnom svete sú profesionálne médiá považované za spoľahlivejší zdroj informácií ako online konkurencia.

Oznámenie Facebooku je priznaním, že táto spoločnosť nedokáže úplne nahradiť profesionálne médiá, ktoré vytvárajú obsah pre svojich zákazníkov. „Správy budú vždy zásadným bodom, pri ktorom začína konverzácia o dôležitých témach,“ napísal šéf a zakladateľ sociálnej siete Mark Zuckerberg. Ale ide o viac. Facebook hovorí svojim používateľom aj to, že konzumovať produkt istého média je pre ich život lepšie, ako keby medzi médiami nerozlišovali. To je dôvod, prečo oznámenie Facebooku zdvihlo ceny akcií New York Times na burze.

Málo pre Facebook, veľa pre médiá

Sociálne siete „social-first“ ako napríklad BuzzFeed, ktoré na správy moc nedali, dnes rušia pracovné miesta, pretože zistili, že snažiť sa šplhať po chrbte nenásytných a zraniteľných internetových gigantov nebol vynikajúci nápad. Médiá sa dokonca môžu ocitnúť v situácii, keď sa budú samých seba pýtať, prečo nedávajú viac zdrojov do manažovania svojich vlastných internetových stránok ako do sociálnych sietí.

Prežiť je dobré, ale byť správne ohodnotený je lepšie. Teraz, keď si technologické platformy uvedomujú, že nemajú dostatočne dobrú náhradu za kvalitný žurnalizmus, je čas, aby zaň začali platiť. V skratke, práve toto je význam vyhlásenia, ktoré v pondelok vydal šéf News Corp. Rupert Murdoch. Magnát obvinil Facebook a Google z popularizácie „hanebných spravodajských zdrojov“, pochválil ich, že uznávajú existenciu tohto problému, a požiadal ich o jednu vec: „Ak chce Facebook rozlišovať dôveryhodných vydavateľov, tak by mal týmto vydavateľom platiť poplatok za šírenie ich obsahu, teda prijať podobný model, podľa ktorého fungujú káblové televízie. Vydavatelia svojimi správami a obsahom zjavne zvyšujú hodnotu a integritu Facebooku, ale za tieto služby nie sú adekvátne odmeňovaní. Poplatky za šírenie obsahu by mali len malý vplyv na zisky Facebooku, ale veľký vplyv na vyhliadky vydavateľov a novinárov.“

Úlohy pre médiá

Vzhľadom k tomu, že Zuckerberg uznal hodnotu spravodajstva pre ciele jeho firmy, ktorými sú spájanie ľudí a vytváranie komunít, je to férový návrh. Vydavatelia tlače by mali byť pripravení bojovať proti doterajšiemu spôsobu publikovania ich obsahu. Už to fungovalo pri hudobnom priemysle: Facebook dnes platí licenčné poplatky za hudbu používanú v domácich videách. Ak budú dôveryhodné médiá tlačiť na sociálnu sieť, bude platiť aj im.

No ani tu by sa vydavatelia nemali zastaviť. Je predsa anomália, že sociálne siete a vyhľadávače sa stali pre mnohých z nich hlavnými distribučnými kanálmi, ktoré zatieňujú ich vlastné internetové stránky a ničia tak príjmy z inzercie, ako aj príjmy z predplatného. Z tohto dôvodu si akákoľvek zmena stratégie Facebooku a Googlu bude vyžadovať dokonca veľké zmeny v tom, akým spôsobom novinový obsah zobrazujú a ponúkajú. Vydavatelia potrebujú sústrediť viac pozornosti na projekty, ako je napríklad Brave Browser, ktorý im má pomôcť získavať peniaze tak priamo, ako aj prostredníctvom deľby zisku. Takisto musia zarputilo pracovať na zmene štandardov v internetovej inzercii, ktorá by ich mala posunúť od nečestného obchodu s potichu zbieranými osobnými údajmi k otvorenejšiemu aranžmánu, v ktorom ľudia dostávajú za pozeranie reklám kvalitný obsah.
Taktiež nastal čas, aby v celom sektore vznikli lepšie spôsoby uzamykania článkov, aby sa už nedali obísť tak ľahko ako dnes. No minimálne by vydavatelia mali vyjednávať s internetovými platformami o poplatkoch za svoj obsah.

Čas na protiútok

Až donedávna boli všetky tieto dôležité boje komplikované, pretože v celom sektore bol veľmi rozšírený defetizmus a nové médiá mali tendenciu vzdávať sa svojho obsahu bez toho, že by zaň dostali protihodnotu, dúfajúc, že im z inzertnej hostiny technologických gigantov zostanú aspoň odrobinky. Dnes by malo byť jasné, že tento defetizmus nebol namieste a že umelé znižovanie cien neprinieslo nikomu nič dobré.

Dobrý obsah nemôže byť zadarmo. Nastal čas na protiútok.

© Bloomberg

Autor je komentátor Bloomberg View

Teraz najčítanejšie