Denník N

Nehodovosť na cestách sa môže zvýšiť, varujú odborníci

Odborníci varujú pred novým zákonom, ktorý má umožniť komukoľvek si otvoriť stanicu STK.

Ministerstvo dopravy a výstavby SR navrhuje v novom zákone o prevádzke vozidiel v cestnej premávke umožniť komukoľvek, kto splní zákonom stanovené podmienky, aby si otvoril stanicu technickej kontroly (STK). Odborníci a ľudia z praxe mu však odkazujú, že nových prevádzkovateľov ministerstvo nedokáže riadne skontrolovať.  

Už viac ako rok sa ministerstvo snaží presvedčiť odbornú i laickú verejnosť o výhodách plánovanej liberalizácie trhu STK. Z pohľadu ministerstva ide rozhodne o zaujímavý (ak nie priam revolučný) nápad, ktorý si na prvé počutie určite získa mnoho priaznivcov, najmä z radov motoristov. Veď kto z nás nemá aspoň jednu negatívnu skúsenosť spojenú s pravidelnou povinnosťou absolvovať štátom naordinovanú kontrolu technického stavu vozidla. Nehovoriac o finančnej a časovej strate, ktorá je s absolvovaním kontroly STK nevyhnutne spojená. Ministerstvo si dobre uvedomuje, že vôbec nejde o príjemnú záležitosť, a preto sa rozhodlo zrušiť aktuálny systém regulovaného udeľovania licencií prevádzkovateľom STK a chce úplne liberalizovať tento trh.

Odborníci však bijú na poplach a dlhodobo upozorňujú na nedostatočný systém kontroly, ktorý má zabezpečiť, aby si majitelia STK robili svoju prácu poriadne a po cestách jazdili len skutočne spôsobilé vozidlá. Ministerstvo otvorene priznáva, že nevie predpovedať, koľko nových staníc na Slovensku vznikne. Existujú len hrubé odhady, ktoré hovoria o počte medzi 80 a 500 nových „STK-ačiek.“ Dnes je na celom Slovensku v prevádzke 140 staníc, ktoré sú v priemere vyťažené na 50%. Na týchto staniciach vykonáva pravidelné kontroly technického stavu vozidiel približne 800 technikov, ktorí denne skontrolujú okolo 8000 vozidiel. Zarážajúce však je, že v súčasnosti ich činnosť kontroluje len 5 (!) pracovníkov ministerstva.

Navyše, väčšina kontroly staníc STK spočíva len v prevzatí videozáznamu z prevádzky, na ktorom nie je možné skontrolovať ľudský faktor – teda prípadné subjektívne pochybenia technikov. Ako príklad možno uviesť kontrolu podvozka, bŕzd alebo emisií, ktorých stav je predmetom subjektívneho posúdenia technikom a nie je súčasťou odovzdaného kamerového záznamu. Práve kvôli nedostatočným „kontrolám v teréne“ sa na naše cesty už dnes môžu dostať autá, ktoré nie sú spôsobilé na bezpečnú prevádzku.

Existuje preto opodstatnená obava, že pri skokovom navýšení počtu staníc, ktoré je nevyhnutne spojené s liberalizáciou, stratia ministerskí úradníci akúkoľvek schopnosť  reálne skontrolovať výsledky kontrol. Ministerstvo totiž neplánuje navýšiť počty kontrolórov a ani zásadným spôsobom zmeniť systém kontroly. Tí súčasní budú vystavení tlaku kontrolovať omnoho viac staníc starou metódou, namiesto toho, aby dostali viac možností ísť „do terénu“  a dôsledným premeraním práve skontrolovaných vozidiel určiť skutočnú kvalitu stanice.

zdroj: Národná asociácia STK

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie