Postavia Španieli obchvat Bratislavy? Dva roky po tendri sa o tom opäť rozhoduje

Prípravné práce pri Bratislave. Foto N – Tomáš Benedikovič

Veľká a známa zahraničná firma má v rukách zákazku na obchvat Bratislavy. Ibaže na ňu tlačia bankári, potenciálnym subdodávateľom sa nepozdáva jej prístup alebo ceny. Odkedy nacenili obchvat, trh sa výrazne zmenil.

Doteraz sa mohli šoféri pozerať len na archeologické nálezy, ktoré našli stavbári pod budúcim bratislavským obchvatom, alebo na to, ako z pôdy odstraňujú ornicu pre ostrú stavbu. Ak sa všetko podarí, už v marci sa už naozaj začne stavať obchvat Bratislavy (sľubuje to minister Érsek).

Plný štart stavby má v rukách víťazné konzorcium okolo španielskej firmy Cintra. Jej manažéri sú teraz v mimoriadne zložitej situácii.

V debatách s bankármi, ktorí pre projekt držia peniaze, už nemôžu argumentovať chýbajúcimi stavebnými povoleniami. Štát ich konečne všetky dodal koncom minulého roka. Termíny teraz tlačia o to viac, že zmluva so Španielmi je ešte z mája 2016.

Španieli musia rýchlo zohnať dostatok subdodávateľov, aby hneď ako dorobia posledné projekty, naplno rozbehli stavbu. Nervozitu, tlak a napätie vo firme stupňuje fakt, že ani 860-miliónová stavba nie je dostatočnou zárukou, že ich na našom trhu aj zoženú toľko, aby stavba odštartovala plynulo a rýchlo.

Subdodávku nad 15 miliónov nemajú

Žiadneho z najväčších tunajších hráčov zatiaľ Španieli na subdodávky nezískali. To by o tom niečo museli vedieť na ministerstve dopravy, ktoré odsúhlasuje všetky subkontrakty nad 15 miliónov eur.

„Žiadosť o udelenie takéhoto súhlasu zatiaľ neevidujeme,“ povedala začiatkom februára hovorkyňa ministerstva Karolína Ducká. Španieli už na ministerstve oznámili, že plánujú pracovať s menšími partnermi.

Pri projekte v hlavnom meste je organizácia plynulej spolupráce stavbárov kľúčová. Veľká stavba prehustenú dopravu ešte skomplikuje.

„V marci nezačnú stavať tempom, ktoré by zabezpečovalo dodržanie termínov a kvality stavby,“ myslí si Ondrej Matej, šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo. Šance, že Španieli nakoniec obchvat postavia s pomocou menších firiem a živnostníkov, vidí tak na 30 percent.

Španieli teraz so stavbármi naďalej vyjednávajú.

Vyčítajú im prístup

Milan Svoboda, šéf firmy SMS (Stavby mostov Slovakia), vysvetľuje, prečo ich firma na obchvate pracovať nebude, aj keď o tom so Španielmi debatovali.

„Problém bol už v princípe spolupráce,“ povedal Svoboda. Firma, ktorú riadi, patrí medzi väčšie spoločnosti na slovenskom trhu. Jej meno vídať aj vo veľkých štátnych tendroch, ale nie na čele konzorcií.

V čom bol problém? „V podstate od nás chceli, aby sme

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Pridajte sa k predplatiteľom

Drahé a meškajúce diaľnice

Obchvat Bratislavy

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |