Denník N

Po bitke o Nutellu chcú vo Francúzsku regulovať akcie v obchodoch. Predaj „dve za cenu jednej“ zakážu úplne

Foto – TASR/AP
Foto – TASR/AP

Francúzska vláda pripravila zákon, ktorým obmedzí akcie na potraviny. Chcú ním pomôcť miestnym poľnohospodárom.

Francúzska vláda plánuje zakázať cenové akcie na potraviny. Jedlo nebude môcť obchodník predávať so zľavou vyššou ako 34 percent. Návrh zákona má zvýšiť regulované minimálne ceny potravín a obmedziť ich výpredaje.

Vláda tak chce zaistiť lepšie príjmy pre farmárov a rovnako zamedziť potýčkam medzi zákazníkmi, ktoré minulý týždeň vyvolalo zníženie cien obľúbeného orieškového krému Nutella.

Päsťou do tváre, ťahanie za vlasy

Videá zachytili Francúzov, ktorí sa bili o posledné poháre Nutelly vo francúzskom supermarkete Intermarché. Na sociálnych sieťach sa rýchlo stali virálnymi a prinútili ministra hospodárstva Bruna Le Mairea, aby si predvolal riaditeľa francúzskeho reťazca.

„Povedal som mu, že sa to musí skončiť. Vo Francúzsku nemôžeme mať takéto scény každých pár dní,“ povedal Le Maire pre RTL.

https://twitter.com/kennyLebon/status/956481551621066753?ref_src=twsrc%5Etfw&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.buzz.ie%2Fweird%2Ffrench-government-crack-nutella-prices-riots-270817

Supermarket Intermarché vyvolal minulý štvrtok vlnu hystérie, keď znížil cenu 950-gramovej Nutelly o 70 percent zo 4,50 eura na 1,41 eura.

Obchodný reťazec sa po trojdňovej akcii ospravedlnil zákazníkom, ale odvtedy zaviedol ďalšiu 70-percentnú zľavu na kávu alebo plienky, čo vyvolalo podobný chaos.

„Bolo to strašné. Bolo to mimo kontroly. Keď sa obchod otvoril, bolo tam okolo 250 ľudí, ktorí si chceli kúpiť len plienky. Ženy sa pobili,“ uviedol jeden zo svedkov pre denník La Republicain Lorraine. „Museli sme zavolať políciu. Zamestnanci to nezvládali.“

V inom obchode dostal zamestnanec päsťou do tváre, keď sa snažil oddeliť agresívnych zákazníkov.

„Boli ako zvieratá. Jedna žena ťahala druhú za vlasy. Staršia pani si dala na hlavu škatuľu. Iný mal krvavú ruku,“ uviedol svedok potýčok.

Ďalšie video zas ukazuje ľudí, ktorí stoja v dlhých radoch pred obchodmi a čakajú, kým sa otvoria, aby si stihli kúpiť niekoľko zľavnených produktov.

„Ľudia sa vrhli dnu, všetkých okolo strkali. Bolo to ako orgie,“ cituje AFP zamestnanca obchodu v severofrancúzskom meste Forbach. „Takmer sme volali políciu.“

Scény, ktoré sa objavili vo viacerých francúzskych mestách, vyvolali obavy, že by mohlo dochádzať k násilnému správaniu medzi zákazníkmi. Preto Le Maire požiadal reťazec Intermarché, aby zastavil tieto druhy akcií. Zdôraznil, že francúzske supermarkety podpísali dohodu o tom, že takéto zľavy už nebudú zavádzať.

V pondelok sa zas ozvala francúzska agentúra na ochranu spotrebiteľov, ktorá uviedla, že tieto zľavy preskúma.

Populárny orieškový krém pre chudobnejších

Takéto hysterické správanie bolo doteraz predovšetkým americkým fenoménom počas výpredajových dní známych  ako Black Friday, ktorý pripadá na štvrtý piatok v novembri.

„Toto je vo Francúzsku nezvyčajné, s výnimkou mimoriadnych zliav. Skôr je takéto správanie typické pre rozvojové krajiny alebo miesta, kde pravidelne chýbajú základné produkty,“ povedala pre Le Parisien Sophie Chevalierová, francúzska antropologička a odborníčka na správanie zákazníkov.

„Správali by sa rovnako pre pohár s uhorkami? Určite nie. Ich správanie vysvetľuje druh produktu. Nutellu majú rady deti a ponúknuť ju za výhodnú cenu priťahuje mnoho zákazníkov.“

Iní za agresívnym správaním Francúzov vidia nárast chudoby v krajine.

„Na prvý pohľad je prekvapujúce, že ľudia bojujú, aby ušetrili niekoľko eur. Ale od roku 2002 zaznamenávame pokles kúpnej sily,“ uviedol pre France Info antropológ Dominique Desjeux. „Existuje veľká časť nižšej strednej triedy, ktorá má každý mesiac problémy so svojimi výdavkami.“

Podľa správy o nerovnostiach narástol počet chudobných vo Francúzsku medzi rokmi 2004 až 2015 z 950-tisíc na 1,2 milióna.

Taliansky výrobca Nutelly, Ferrero, uviedol, že nemá nič spoločné s touto zľavou, a že o nej rozhodol samotný reťazec. Rovnako varoval, že obchod riskuje u svojich spotrebiteľov zmätok a sklamanie.

Nutella je ikonickou značkou a obľúbenou súčasťou francúzskych raňajok. Je veľmi populárna a uznávaná, pretože sa od roku 1960 takmer nezmenila. V minulosti ju kritici obviňovali z ničenia životného prostredia, keďže na jej výrobu sa používa palmový olej.

Prieskum organizácia Greenpeace však ukázal, že Ferrero spolu s Nestlé ako jediné spoločnosti dokázali, že dodávatelia, od ktorých odoberajú palmový olej, dodržiavajú zásady ochrany tropického pralesa.

Koniec cenovým vojnám a akciám

Vláda prezidenta Emmanuela Macrona predstavila po incidentoch návrh zákona o potravinách a poľnohospodárstve. Chce ním vyvážiť obchodné vzťahy v potravinárskom sektore a podporiť zdravé a udržateľné produkty. Jeho súčasťou je aj návrh obmedziť zľavu nad 34 percent a zakázať akciu „dve za cenu jednej“.

Zákon by mal tiež zaručiť poľnohospodárom a výrobcom vyšší podiel na zisku v porovnaní so supermarketmi tým, že obráti proces stanovenia konečných spotrebiteľských cien. Podľa nových podmienok začne dohodou o férovej cene pre výrobcov.

Francúzski poľnohospodári sa už dlho sťažujú, že doplácajú na cenové vojny medzi maloobchodnými reťazcami. Návrh zákona preto ukladá supermarketom povinnosť zvýšiť cenu produktov o najmenej 10 percent v porovnaní s nákupnou cenou, aby úmyselne nepredávali ani pod cenu.

„Maloobchodníci budú môcť znížiť maržu na iné výrobky a lepšie zaplatiť dodávateľov,“ povedal podľa agentúry Reuters minister poľnohospodárstva Stéphane Travert.

Francúzsko, ktoré je najväčším poľnohospodárskym producentom v EÚ, chce novým opatrením bojovať aj proti plytvaniu potravín. Nepotravinových produktov sa navrhované zmeny nebudú týkať.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Svet

Teraz najčítanejšie