Denník N

Stratég Miloša Zemana je Slovák: Porady sú krátke, ovplyvniť ho je nemožné

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Bývalý programový riaditeľ STV Roman Lipták radí Milošovi Zemanovi už viac ako päť rokov. Pred niekoľkými týždňami sa stal šéfom analytického odboru prezidentskej kancelárie a vo volebnej kampani patril medzi jeho najbližších poradcov.

Roman Lipták (61) vyštudoval dramaturgiu na VŠMÚ v Bratislave. Pracoval v Slovenskej akadémii vied a neskôr v reklame a v médiách. Za riaditeľovania Radima Hrehu bol programovým riaditeľom STV a ako manažér pracoval aj v televízii Markíza. Naposledy učil na bratislavskej Akadémii médií. Pre Miloša Zemana pracuje od roku 2012, od decembra minulého roka je riaditeľom analytického odboru prezidentskej kancelárie.

Ako ste sa zoznámili s Milošom Zemanom?

Bolo to v Trenčianskych Tepliciach, kam prišiel na filmový festival. Hovoril som mu, že som robil v kampani pre Rudolfa Schustera pri prvej priamej voľbe slovenského prezidenta. Keďže sa blížila prvá priama voľba v Česku, požiadal som ho, či by som nemohol byť na stáži v jeho tíme. Z rozhovoru, ktorý trval dlho, vyplynulo, že to môžeme na dva-tri týždne skúsiť. A vyvinula sa z toho dlhšia spolupráca, čomu som nesmierne rád.

Bola to dovtedy vaša jediná skúsenosť s politickým marketingom?

Mám s ním dlhšiu skúsenosť, ale nesnažím sa to veľmi propagovať. Tam, kde som bol s kandidátmi na verejných miestach, to nepopieram. Nechcem však hovoriť, kde všade som robil. S politickým marketingom mám viac skúseností než jednu kampaň.

Čo ste mali na starosti v kampani Rudolfa Schustera?

Bol som členom jeho tímu. Riešili sme stratégiu, prípravu tém. Absolvovali sme niekoľko spoločných výjazdov a hlavne išlo o prípravy na diskusie a výstupy do médií. Nebol som tam, samozrejme, sám.

Robili ste niekedy pre Smer?

Priamo nie.

Neprezradíte ani jedného ďalšieho klienta?

Chcel by som zachovať určitú mieru diskrétnosti, a pokiaľ o tom nechcú sami hovoriť, chcem dodržať istú lojalitu k nim, aj keď je to v niektorých prípadoch už 15 či 20 rokov.

Koľko ich bolo?

Keď zrátam politické subjekty aj osoby, tak zhruba šesť.

Ste šéfom analytického odboru prezidentskej kancelárie. V čom spočíva vaša práca?

Na tejto pozícii som zatiaľ veľmi krátko. Moja práca bude spočívať v tom, aby sme analytické oddelenie pripravili na nové funkčné obdobie pána prezidenta. Vo všeobecnosti ide o správy a analýzy, ktoré sa týkajú verejnej mienky, prieskumov, o sledovanie vývoja názorov na rôzne spoločensky a politicky dôležité témy. Oddelenie pripravovalo podklady pre expertný tím a pre výjazdy do krajov, ale aj ďalšie špecifické témy podľa zadania pána prezidenta, alebo kolegov z iných oddelení.

V čom sa líšila vaša práca v prvej Zemanovej kampani od práce v tej druhej?

Prvá kampaň bola dlhšia a viac vyčerpávajúca. Postupne som sa zapájal do práce tímu a v závere kampane som už bol v úzkom tíme Miloša Zemana. V priebehu kampane došlo k bezprecedentnej udalosti, ktorá bola veľmi zaujímavá. Išlo o prístup médií k voľbám.

O čo išlo? 

V strednej Európe býva zvykom, že si zachovávajú istú neutralitu smerom k voľbám, a tu sa prvýkrát stalo, že veľké denníky otvorene podporili pána Schwarzenberga. Zvládať to bolo pre nás veľmi náročné. Na druhej strane bol veľký záujem médií o rozhovory s Milošom Zemanom, takže sme to dokázali zvládnuť. Ale bola to pre nás skutočne nová situácia. Navyše sme boli pomerne dlho na druhej i tretej pozícii, keďže v prieskumoch dlhodobo viedol pán Fischer. Predpokladali sme, že prejde do druhého kola. Nakoniec sa tam dostal pán Schwarzenberg. Bola to pre nás situácia, s ktorou sme nepočítali a veľmi rýchlo sme sa museli na ňu adaptovať. 

Aký to bol rozdiel oproti tejto kampani?

Kým predtým išlo o prvú priamu voľbu, teraz úradujúci prezident prvýkrát obhajoval svoj mandát. Opäť to bola unikátna situácia a ani teraz to nebolo jednoznačné. Počítali sme s celou skupinou ľudí, ktorí by sa mohli dostať do druhého kola – od pána Drahoša cez pánov Horáčka, Fischera po Topolánka. Situácia sa vyvinula tak, že Miloš Zeman postúpi do druhého kola a potom nastane bratislavský scenár. Všetci očakávali, že vyzývateľ určite vyhrá. Také boli väčšinové očakávania médií aj analytikov a som nesmierne rád, že sa nenaplnili.

Roman Lipták (tretí zľava v druhom rade) bol na oslave Zemanovho víťazstva blízko prezidenta. Foto – TASR/AP

Keď Miloš Zeman prichádzal oznámiť výsledky volieb, kráčali ste po jeho pravici. Keď sedel v sále, sedeli ste hneď za ním a jeho manželkou. Mal to byť prejav jeho vďaky, toho, akí blízki ste spolupracovníci, alebo išlo o náhodu?

Bola to náhoda. Som lojálny člen jeho tímu, ale som len člen tímu. Nemali sme určený zasadací poriadok a tak ako sme prišli, sme si aj sadli.

Tykáte si. Odkedy?

Od prvého kola predchádzajúcich prezidentských volieb.

Do akej miery sa Miloš Zeman riadi prieskumami?

Zaujímajú ho základné výsledky a, samozrejme, aj naše názory. Uvedomuje si však ten momentálny obrovský problém pri zbere dát – že sa zdroje, odkiaľ ľudia čerpajú informácie, delia na sociálne siete a klasické médiá. Sú to dve veľké skupiny a prienik medzi nimi nie je veľký. Agentúry nemôžu mať presnejšie čísla a vo viacerých voľbách sa ukázal veľký rozdiel medzi prieskumami a reálnymi výsledkami volieb. Bol si teda vedomý, že môžu nastať a určite nastanú prekvapenia.

Nepatrí k ľuďom, čo si myslia, že všetky prieskumy sú zmanipulované, alebo zaplatené?

To nie. Ale vychádza zo svojho bonmotu, že jediným správnym prieskumom sú voľby.

Platila si pred voľbami prezidentská kancelária vlastné prieskumy?

V rámci analytického oddelenia sme mali zaplatené viaceré štúdie, tie sa však týkali hlavne vývoja verejnej mienky a názorov v rámci českej spoločnosti. Špecializované prieskumy sme ako kancelária nezadávali.

Ľudia z občianskeho združenia, ktoré platilo kampaň, si prieskumy robili?

Áno, tam boli zadané prieskumy.

Ako vyzerajú Zemanove porady s jeho tímom?

Miloš Zeman je zrelý politik aj skúsený stratég. Základné rozhodnutia urobil už na začiatku. Povedal, že kampaň robiť nebude, do diskusií nepôjde, ale nebude nikomu brániť, aby mu vyjadril podporu, a hlavne že bude kandidovať ako občiansky kandidát. To bol veľmi náročný limit a takéto zadanie som ešte nikdy nedostal. Som veľmi rád, že pri Milošovi Zemanovi sa môžem vždy naučiť niečo nové.

Sú to dlhé, alebo krátke porady?

Sú veľmi krátke a stručné. Pripravujeme podklady podľa zadania. On má doplňujúce otázky, alebo žiada niektoré veci dopracovať hlbšie. Vždy ide k jadru veci. Nemá rád dlhé reči a obkecávanie. Chce vedieť fakty a požaduje vysoké nasadenie ľudí okolo seba. Porady sú veľmi rýchle a efektívne.

Hlavou kampane je teda len on sám?

Jasne zadefinoval limity, ktoré sa neprekročia.

Ale z jeho zásady, že sa kampaň nevedie, bola napokon kampaň, ktorá sa vedie.

Jedinou zmenou bolo, že prijal účasť v debatách. Inak kampaň robili stále jeho podporovatelia. Bol s ňou síce oboznámený, ale nevyjadroval sa k nej.

Najviac pretriasanými osobami v jeho okolí je hradný kancelár Mynář a poradca Nejedlý. Sú to ľudia, ktorí majú na prezidenta najväčší vplyv?

Na Miloša Zemana má vplyv len Miloš Zeman a nikto iný. Toto je len mediálna nálepka.

Nezodpovedá skutočnosti?

Miloš Zeman je neovplyvniteľný. Je silná osobnosť a má vyhranené názory – on si vás, samozrejme, vypočuje, ale keby mu niekto povedal, že musí urobiť to či ono, pustí to z hlavy a rozhodne sa sám za seba.

Foto N – Tomáš Benedikovič

Ako vznikol nápad spojiť Jiřího Drahoša s migrantmi na bilborde?

To spojenie na seba takto začal vzťahovať pán Drahoš. Slogan má dve časti. Jednou je téma migrácie, ktorá je jedna z najviac diskutovaných a top tém v českej spoločnosti. Druhá vec je, že jeden aj druhý kandidát chceli vyhrať, takže sa to dá vyjadriť jedným slovom, že sa chceli stopnúť. Aj pán Drahoš chcel poraziť pána Zemana. Ešte sme ani nezačali komunikovať v druhom kole a už sa široko publikovalo o tom, že teraz príde špina z Hradu. Nech by tam bolo čokoľvek, bola by to „tá“ očakávaná špina z Hradu.

Nemáte pocit, že ste to prehnali? A bolo to to, čo rozhodlo voľby?

Nadlinkové komunikačné prostriedky už nemajú takú silu a razanciu ako kedysi. Teraz sú určite najdôležitejšie sociálne siete a tam sa odohrával ten najtvrdší stret názorov. Bilbordy boli len doplnok k sociálnym sieťam.

Práve sociálne siete a weby mohli byť najviac ovplyvňované zo zahraničia. Aj české médiá sa pýtajú, či to bolo z Ruska. Môžete to vylúčiť?

Ja také informácie nemám. Pokiaľ ste sledovali televízne debaty, Miloš Zeman tam citoval vyjadrenia všetkých troch šéfov tajných služieb, ktorí potvrdili, že takéto aktivity nezaznamenali a nedošlo k nim. Ja týmto autoritám verím.

Mali ľudia okolo Miloša Zemana najatých platených diskutérov?

Pochybujem. Nezdá sa mi, že by tam niekto taký pracoval.

Kedy sa Zeman rozhodol, že bude chodiť do debát?

Podľa mňa mal toto rozhodnutie pripravené ešte pred vyhlásením výsledkov prvého kola. Ja som sa ho dozvedel tesne pred tlačovou konferenciou, kde sme o tom krátko debatovali a všetkých sa nás spýtal, čo si o tom myslíme. My sme povedali svoj názor. On to zobral na vedomie a povedal, že prijíma výzvu, ktorú pán Drahoš formuloval na tlačovej konferencii.

Analytici sa zhodujú, že Milošovi Zemanovi najviac pomohla debata v TV Prima. Aj vy si to myslíte?

Ja si to nemyslím. Dva týždne sú relatívne krátky čas, ale mali svoj mikrovývoj. Začiatkom prvého týždňa po istej ofenzíve a podľa dostupných meraní mierne viedol pán Drahoš. Keďže bolo v druhom týždni moratórium na výsledky prieskumov, zostáva mi podľa dostupných údajov veriť, že v ňom nastal presun voličov v náš prospech, čo nakoniec rozhodlo.

Voľby rozhodlo, že veľa deklarovaných nevoličov voliť prišlo. Čo ich dostalo na vašu stranu?

Všetky štyri televízne diskusie patrili k najsledovanejším programom dňa na celom televíznom trhu, alebo dokonca historicky danej televízie. Sledovanosť na Prime bola historicky najvyššia, aj na ČT sa blížila k finálovým hokejovým zápasom, čo je unikát pri žánri politickej diskusie. Debaty boli významné pre ľudí, ktorí váhali a prispeli k tomu, že aktivizácia voličov bola veľmi veľká. Tak obrovská volebná účasť v druhom kole bola prekvapivá.

Skúste jednou alebo dvomi vetami zhrnúť, prečo vyhral Miloš Zeman.

Bol za tým jeho veľmi silný životný príbeh, skúsenosti, profesionalita, kontakt s voličmi, ktorý trval päť rokov, určite aj veľmi dôsledná obhajoba českých národných záujmov a hlavne zvolil v rámci volebnej kampane najlepšiu stratégiu.

Prezident a jeho najbližší. Foto – TASR/AP

Spojenie Miloša Zemana s Tomiom Okamurom máme chápať ako dlhodobú alebo len predvolebnú záležitosť?

Tomio Okamura aj Milan Chovanec mali odvahu prísť pred vyhlásením výsledkov podporiť Miloša Zemana. Bol to prejav ich osobnej odvahy. Jeho priaznivcov bolo viac, ale nemali odvahu prísť sa priamo k Milošovi Zemanovi prihlásiť. Atmosféra v Prahe bola nastavená výrazne proti nemu a väčšina elít a médií očakávala, že vyhrá pán Drahoš.

To všetko skôr napovedá, že spolupráca prezidenta s Okamurom a Chovancom by mohla byť dlhodobá vec.

Opäť prikladáte viac významu rozostavaniu ľudí na pódiu pri tlačovej konferencii. Boli sme tam ľudia z tímu, podporovatelia aj priatelia. Nerobil by som z toho ďalekosiahle závery. Aj Andrej Babiš ho svojimi vyhláseniami podporil. To, kto kde bol a kde sedel, je naozaj dielom náhody. 

To, že hovorca prezidenta Ovčáček je natoľko aktívny na sociálnych sieťach, je rovnako súčasťou stratégie, alebo jeho iniciatíva?

Jirka Ovčáček má svoj štýl práce a jeho súčasťou je aj aktivita na sociálnych sieťach.

V čom bude druhé funkčné obdobie pre Zemana iné ako prvé? Už naznačoval, že by chcel byť viac zmierlivý.

To musí zadefinovať on. Priznám sa, že som ešte nemal možnosť s ním hovoriť. Očakávam, že druhé obdobie bude iné, ale aké konkrétne bude, o tom nechcem špekulovať. Budeme musieť počkať na jeho zadanie.

Prezident Zeman doteraz veľmi aktívne jazdil po celej krajine. Vydrží mu to aj v druhom funkčnom období? Touto otázkou narážam priamo na jeho zdravie.

Téma zdravia je súčasťou kampane, ktorá bola vedená veľmi intenzívne a, žiaľ, pokračuje aj v týchto dňoch. Miloš Zeman sa, samozrejme, netají tým, že má istý hendikep s citlivosťou v nohách. Ale ináč je v poriadku a dokázal to aj v štyroch televíznych diskusiách, ktoré zvládol bez problémov. Predpokladám, že cesty do krajov budú ďalej súčasťou výkonu jeho mandátu.

Tú týždňovú pauzu, o ktorej hovoril, máme teda pripisovať iba jeho únave z volieb?

Jasne povedal, že si ide oddýchnuť do Lán. V stredu absolvoval aj oficiálny program – vymenoval sudcov. A potom avizoval, že si urobí týždeň dovolenky.

Viaceré médiá o Jiřím Drahošovi písali ako o českom Kiskovi. V čom sú on a Kiska vo vzťahu k voličom odlišní?

Sú to rozdielne osobnosti s iným životným príbehom a profesiou. Výrazným rysom pána Kisku bola filantropia, s ktorou vstupoval do volebnej kampane. Pán Drahoš takýto príbeh nemal. Spoločné majú len to, že sú to nepolitickí politici, a možno snahu využiť to, čomu ja pracovne hovorím bratislavský scenár.

Keby Kiska kandidoval v Česku, mal by s ním Miloš Zeman väčší problém než s Drahošom?

To je hypotetická otázka, na ktorú by som nerád odpovedal už len preto, že som zamestnancom kancelárie prezidenta a viem, že vzťahy medzi Milošom Zemanom a pánom Kiskom sú nadštandardné a priateľské.

Kde Jiří Drahoš a jeho ľudia urobili chyby, ktoré ho mohli stáť najviac bodov?

To, čo ma najviac prekvapilo a pri čom som sa najviac štípal do líca, bol príbeh druhého kola. Tak ako bolo prvé kolo zásadne odlišné ako to pred piatimi rokmi, tak to druhé bolo takmer identické. Pán Drahoš a jeho ľudia zopakovali takmer ten istý scenár ako tím pána Schwarzenberga a aj výsledok bol taký istý. Napríklad po prvom kole nepočkali na vyhlásenie víťaza, ale mali tlačovku pred ním, čím dali Milošovi Zemanovi dosť veľkú výhodu. A Miloš Zeman je veľký politický profesionál, ktorý to využil. Po prvom kole nasledovala cesta do Moravskosliezskeho kraja, kam išiel pán Drahoš a v prvých voľbách aj pán Schwarzenberg. Obaja stavili na kontaktnú kampaň a je veľmi sporné, či kontaktná kampaň v priebehu 14 dní môže priniesť zásadný zlom. A pán Drahoš a jeho tím dosť podcenili televízne debaty.

Čo konkrétne podcenili?

Prvú chybu urobili už tým, že neprišli do televízie Nova, napriek tomu, že naznačovali, že možno aj prídu. Nova je líder na trhu a je možné, že náskok, ktorý sme si v nej urobili, sa ukázal ako rozhodujúci.

Lipták ako programový riaditeľ STV v roku 2010 za čias Štefana Nižňanského. Foto – TASR

Poznáte na Slovensku človeka, ktorý by o rok naisto vyhral prezidentské voľby?

Mám ku každým voľbám veľkú pokoru. Zažil som aj to, že môj kandidát alebo strana nevyhrali. Môžete odviesť aj super prácu, ale vplyv vonkajších okolností spôsobí, že neuspejete. Otázka víťaza volieb na Slovensku je úplne otvorená. Keby sme už mali jasných kandidátov, skôr by som sa k tomu vedel vyjadriť.

Oslovil vás v poslednom čase niekto zo Slovenska, aby ste mu pomáhali pred voľbami?

Zatiaľ nie.

Zostávate teda pri Milošovi Zemanovi?

Budem sa uchádzať, aby som s ním mohol spolupracovať aj v jeho ďalšom období. Predpokladám, že odo mňa bude očakávať víziu práce analytického oddelenia. Radosť z víťazstva nás ako tím dala dokopy a nerád by som odchádzal. Cítim sa tu dobre, kolegovia sú fajn.

Robili ste pre šiestich klientov. Pre koho by ste robili a pre koho nie? Kde sú vaše hranice?

Neviem to povedať v negatívnom garde. Vždy hľadám osobný motív, pre ktorý by som pre niekoho robil – buď to je hodnota, osobnostný rys, alebo bod programu. Ideálny kandidát neexistuje, veď človek často pochybuje aj sám o sebe…

Rudolf Schuster aj Miloš Zeman boli ľavicoví kandidáti. Pre pravicového by ste robili?

Áno. Moje rozhodovanie by bolo definované jedinou zásadnou hodnotou – ten kandidát alebo subjekt by nesmeli ohrozovať demokraciu. Demokracia je o slobodnej ponuke názorov, myšlienok, programov, a či ich nazveme pravicové, alebo ľavicové, je dosť jedno. Kandidát by musel rešpektovať hodnotu demokracie, slobodných volieb, ľudských práv. Pre toho, kto by to nerešpektoval, by som nepracoval.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Miloš Zeman

Rozhovory

Slovensko, Svet

Teraz najčítanejšie