Objavili prvé planéty za hranicami našej galaxie

Kvazar RX J1131-1231 je na obrázku rozštiepený, vidíme ho preto až štyrikrát. Foto - NASA/CXC/Univ of Michigan/R.C.Reis et al; Optical: NASA/STScI
Kvazar RX J1131-1231 je na obrázku rozštiepený, vidíme ho preto až štyrikrát. Foto – NASA/CXC/Univ of Michigan/R.C.Reis et al; Optical: NASA/STScI

Na pozorovania použili astronómovia efekt gravitačného mikrošošovkovania.

Astrofyzika prekonala nový rekord. Vedci po prvý raz pozorovali prítomnosť exoplanét aj za hranicami Mliečnej cesty.

Exoplanéty, teda planéty obiehajúce inú hviezdu než Slnko, objavujeme od začiatku deväťdesiatych rokov minulého storočia. Dnes ich poznáme 3605 v 597 multiplanetárnych systémoch. Iba včera sa do zoznamu pridalo 17 nových planét. Objavy exoplanét v našej galaxii sú teda pomerne bežné.

O existencii exoplanét v iných galaxiách sme však doteraz nemali žiadne dôkazy. Priniesli ich až Xinyu DaiEduardo Guerras z Oklahomskej univerzity v Spojených štátoch. Minulý piatok uverejnili štúdiu v časopise The Astrophysical Journal, ktorá opisuje pozorovanie exoplanét v galaxii vzdialenej 3,8 miliardy svetelných rokov od nás.

Gravitačné šošovkovanie

Planéty sa od nás nachádzajú tak ďaleko, že ich nie je možné pozorovať priamo. Dvojica astronómov preto počas pozorovaní použila techniku s názvom gravitačné šošovkovanie.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.