Denník N

Keď sa chudoba meria tým, či má žena každý mesiac peniaze na vložky

Nielen v rozvojových krajinách niektoré ženy rozmýšľajú, či si kúpiť balík vložiek alebo jedlo pre deti. Týka sa to aj Slovenska.

Lucia Dovičáková: Krvavá ruka. Zdroj – autorka

Keď dve dcéry Škótky Celie Hodsonovej začali menštruovať, objavila sa v jej veľmi napätom rozpočte nová a pomerne vysoká položka za vložky a tampóny. Celia bola vtedy čerstvo rozvedená žena bez práce, žijúca len zo sociálnych dávok, ktorá musela denne zvažovať, čo si môže dovoliť kúpiť.

Priznáva, že bola v situácii, keď žiadala rodinu či priateľov, či by jej nemohli darovať dámske hygienické potreby. „Ľudí môžete žiadať o láskavosti len istý čas. Už ste sa niekedy niekoho pýtali: Môžeš mi prosím ťa, dať balík vložiek? Alebo čo i len jeden kus? Už len opýtať sa to predstavuje sociálnu stigmu,“ hovorí Hodsonová. Dnes majú jej dcéry 27 a 30 rokov a Celia ich nepríjemnú skúsenosť z čias, keď sa im nevodilo dobre, zužitkovala v projekte na pomoc iným ženám. Založila firmu na online predaj dámskych hygienických potrieb. Za každý kúpený kus ona daruje ďalší žene v núdzi.

Verejnosť čo-to tuší o tom, že napríklad v rozvojových krajinách, kde sa chudoba ešte mieša so stigmatizáciou menštruácie, nemajú dievčatá a ženy ľahký prístup k hygienickým potrebám, ale je celkom šokovaná tým, že sa to týka aj bohatých krajín.

Prieskum charity Plan International napríklad ukázal, že jedna z desiatich mladých žien vo Veľkej Británii vo veku od 14 do 21 rokov sa niekedy ocitla v situácii, že si nemohla dovoliť kúpiť vložky alebo tampóny. Týkalo sa to dievčat zo sociálne slabých rodín, ale napríklad aj univerzitných študentiek, ktoré

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Životy žien

Teraz najčítanejšie