Nekazme to, čo funguje. Aj cirkevné školy produkujú vedcov

Ilustračné foto – TASR

Vo viacerých rebríčkoch hodnotení sa medzi najlepšími školami nachádzajú aj tie cirkevné. Mali by ostať rovnoprávnymi, bez marenia rozpočtu a dobrého mena. Petíciu za ich prehodnotenie preto podpísalo už vyše 3600 ľudí.

Autor je neurogenetik, pôsobí vo Viedenskom výskumnom inštitúte molekulárnej patológie a Inštitúte evolúcie a kognitívneho výskumu Konráda Lorenza

Jeden z najvýznamnejších vedcov 20. storočia Albert Einstein raz povedal: „Ak viete, čo chcete, potom vám veda pomôže a ukáže, ako to dosiahnete.“

Čo však máme chcieť? Hodnoty? Lenže veda je nehodnotové poznanie, ale hodnotná je.

Na Prírodovedeckej fakulte UK nám prízvukovali výrok genetika Ľubomíra Tomášku: „Veda o hodnotách nevie, vedec by o nich vedieť mal.“ Ale odkiaľ? Odpoveď nehľadajme vo vede, ale v nás a u našich učiteľov.

Nie vďaka, ale napriek

Dobrý učiteľ je pre vzdelávanie nenahraditeľný. Kvalitné vzdelávanie predpokladá múdrosť, motiváciu a slobodu učiteľa, píše Ľubomír Tomáška v otvorenom liste bývalému ministrovi školstva, v ktorom vysvetľuje, prečo od neho odmietol najvyššie rezortné ocenenie.

V liste vyzdvihuje to, že nie vďaka systému, ale napriek nemu sa u nás stále nájdu kvalitní učitelia, ktorí inšpirujú študentov nad rámec svojich povinností.

Ich vizitkou sú úspešní študenti. Pretože učiteľ by mal byť osobnosťou, ktorá ide príkladom a zapaľuje záujem žiakov dozvedať sa viac.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Pridajte sa k predplatiteľom

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |