Denník N

Ako by to vyzeralo, keby ulicu v centre Bratislavy známu kolónami zatvorili pre autá (+ nákresy)

Pohľad z Obchodnej na alternatívne riešenie Mickiewiczovej bez tranzitnej dopravy. Vizualizácia ITB Development
Pohľad z Obchodnej na alternatívne riešenie Mickiewiczovej bez tranzitnej dopravy. Vizualizácia ITB Development

V máji sa bude na bratislavskej Mickiewiczovej ulici konať konferencia WhatCity, kde si obyvatelia a miestni obyvatelia vyskúšajú, či by ulici pomohlo vylúčenie dopravy.

Obchodná ulica je jedno z najživších miest v Bratislave. Cez deň aj v noci tam sú tisíce ľudí, a ak práve nejde električka alebo auto zásobovania, celá ulica patrí iba chodcom. Len čo sa však dostanú k hranici s Mickiewiczovou, inštinktívne od nej bočia a idú radšej inakade.

Mickiewiczova je tiež rušná, no úplne inak – je hneď vedľa pešej zóny a prirodzene pokračuje z Obchodnej, no táto ulica je najmä pre autá. Chodcom po oboch stranách parkujúce vozy zaberajú úzke chodníky, viaceré priechody sú neprehľadné a rizikové. Z ktorejkoľvek strany do tejto ulice chodec vstúpi, všade je to trochu komplikované.

Krátkou, asi 300-metrovou ulicou denne prejde asi päťtisíc áut, v špičke je to až 800 áut za hodinu, ktoré idú v rade za sebou alebo stoja v kolónach. Až deväťdesiat percent dopravy je tranzit, ktorý by ulicou vôbec nemusel prechádzať, no ulica je dobrá skratka pre vodičov, ktorí križujú mesto.

Hustá doprava odrezala ulicu od centra, prakticky nikto tu nebýva, viac ľudí ulicou prechádza iba počas bežnej pracovnej doby, večer a cez víkend miznú.

Bratislavčania si budú môcť vyskúšať, aké by to bolo, keby autá z ulice zmizli. Bude to na jeden deň, susedia a miestni podnikatelia budú v sobotu 19. mája počas konferencie WhatCity celý deň diskutovať priamo v strede ulice o Mickiewiczovej bez toho, aby ich rušila okolitá premávka.

Akciu pripravuje združenie Punkt, ktoré organizuje aj obľúbené podujatie Dobrý trh. Po jednodňovej konferencii by chceli autá vytlačiť na celý mesiac a ak sa nápad ujme, mohlo by to zostať natrvalo. Ulica by v takom prípade mohla napríklad zostať prejazdná iba v jednom smere spolu s trolejbusom, obojsmerne by aj s autami jazdili po neďalekej Ulici 29. augusta.

Doprava neskolabuje

Naposledy bola premávka na Mickiewiczovej odstavená vlani na jeseň počas rekonštrukcie električkovej trate na Špitálskej. Architekt Tomáš Šebo hovorí, že doprava vtedy neskolabovala, len sa presunala inam a tak by to nemal byť problém ani pri trvalej zmene.

Šebo je spoluzakladateľom developerskej firmy ITB Development, ktorá na Mickiewiczovej postavila administratívnu budovu, v ktorej sa aj usídlili. Developer na ulici pôsobí už desať rokov a stojí aj za iniciatívou obmedzenia dopravy.

Šebo hovorí, že podnety ľudí z tejto ulice boli také výrazne, že ich vnímali hneď po nasťahovaní. „S každodennou rutinou pracovného života prišla aj profesionálna deformácia. Začali sme rozmýšľať, prečo ulica nefunguje tak dobre, ako by mohla. Dostali sme sa pomaly až k tomu, prečo Bratislava napriek svojmu potenciálu nefunguje ako jedno súvislé kvalitné mesto.“

Pred tromi rokmi vypracovali štúdiu, kde pomenovali viacero paralyzujúcich faktorov – ako tranzitnú dopravu, autá na chodníkoch, prekážky na pešej trase, no najzásadnejšie podľa developera bolo, že vyriešenie kúska ulice bude mať veľký dosah aj na širšie okolie.

Mickiewiczova ulica a čo tam nefunguje

Mickiewiczova ulica Foto – Google Street View

Prerušené pešie ťahy na Mickiewiczovej a na jej kontakte s Obchodnou

Problémové miesta. Zdroj Punkt/ITB Development

Možné dopravné riešenie ulice

Jedno z možných riešení obmedzenia dopravy. Z Mickiewiczovej by sa vylúčila tranzitná doprava a bola by prejazdná len v jednom smere. Zdroj ITB development

Mickiewiczova nie je podľa Šeba o nič viac zaujímavejšia ako iné ulice, no za normálnych okolností by bola súčasťou dlhej mestskej osi z centra až po Trnavské mýto alebo ešte ďalej. „Prepája, dnes naozaj len fyzicky, bez akejkoľvek pridanej hodnoty, potenciálne veľmi kvalitné mestské priestory: Kollárovo námestie, odbočka k Medickej záhrade, Americké námestie pri Metropole.“ Toto spojenie je však podľa neho prerušené práve Mickiewiczovou, najmä úzkym hrdlom pred Hurbanovými kasárňami.

„Toto je dôvod, prečo vnímame Mickiewičku ako ulicu, ktorá je dôležitejšia pre svoje okolie než pre samu seba.“

Autá sú v prevahe

Denne dnes prechádza ulicou 1500 ľudí, najviac v čase obeda, keď tadiaľ ide množstvo zamestnancov, študenti, zákazníci či miestni. Aj vtedy však ulici dominujú autá, Punk ich v terénnom prieskume narátal až 53,7 percenta zo všetkých návštevníkov. Chodci sú v menšine so 43,5-percentným podielom, cyklisti tvorili iba zanedbateľné tri percentá.

Počty na Mickiewiczovej ulici

 

Na ulici je viac áut ako chodcov. Zdroj Punkt

 

Návštevnosť ulice v rôznych časoch. Zdroj Punkt

„Mickiewiczova, ale aj priľahlé ulice sa mi zdajú v poslednej dobe prázdne, určite viac, ako si pamätám z minulých čias,“ hovorí Andrej Hučko, manažér pobočky FaxCopy, ktorá je na rohu Mickiewiczovej a 29. augusta už vyše 20 rokov.

„Okrem kolóny áut v ranných a poludňajších hodinách je tu pomerne nízky výskyt ľudí. Najmä vo večerných hodinách je ulica skutočne mŕtva. Ľudia, ktorí prichádzajú na ulicu, idú zvyčajne za konkrétnym cieľom,“ vraví Hučko.

Hučko zvažuje, či na ulici zostanú, prevádzky v obchodných centrách sú navštevovanejšie. Verí však, že projekt obmedzenia dopravy by ulicu mohol spestriť a prilákať viac ľudí. „V súčasnosti je dopravná situácia niekedy skutočne kritická a v období dlho trvajúcej rekonštrukcie električkovej trate na Špitálskej ulici si ľudia úplne odvykli ulicou čo len prechádzať.“

Podnikom sa aj tak darí

Mickiewiczova je napriek všetkým dopravným problémom stále lukratívna pre biznis, väčšina obchodníkov v prieskume povedala, že počet zákazníkov aj popri intenzívnej doprave stúpa (51 percent) alebo je stabilný (37 percent). Iba desatina ľudí hovorí, že sa tam nakupuje menej.

Prevádzkari v prieskume povedali, že najväčšiu návštevnosť majú cez obed a poobede a aj to iba pondelka do štvrtka. Sú to väčšinou zamestnanci z okolia, pravidelní zákazníci, aj turisti, študenti, seniori, rodičia.

Obchodom sa podľa architekta Šeba darí napriek tomu, ako dnes ulica pôsobí. „To vypovedá o potenciáli a sile tejto lokality,“ vraví architekt.

Štefan Pokľuda začal v lokalite podnikať v apríli 2015, na rohu Mickiewiczovej a Špitálskej si otvoril bar Metropol. Hovorí, že keď prišiel, boli na ulici skôr vymierajúce prevádzky, no teraz ich postupne nahrádzajú nové, lepšie a životaschopné. „Mickiewiczova je nevýrazná, ale po diskusii Punktu som sa na ňu začal pozerať inak. Jej veľká výhoda je, že sa môže uzavrieť a nepoškodí to chod okolia.“

Ulicu by nechcel zatvoriť, kompromis by podľa neho mohla byť jednosmerka s parkovaním. „Ak by sa využívala aj na občasné podujatia, bola by to skvelá ulica na kraji Starého Mesta s rýchlym prístupom do centra, no relatívnym pokojom,“ hovorí Pokľuda.

Čo s nemocnicou?

Aby sa zvýšila kvalita ulice a prilákala nových ľudí, museli by sa rozšíriť napríklad aj chodníky pre terasy, na ulici dnes nie sú ani lavičky. „Teraz ľudia Mickiewiczovou iba prechádzajú a bez upokojenia dopravy sa to nezmení,“ hovorí architektka Milota Sidorová, ktorá robila terénny prieskum na ulici.

Má podľa nej výbornú dostupnosť verejnej dopravy, no veľký problém s každodennými kolíziami medzi chodcami a autami. Na ulici chýbajú miesta pre potreby bežného života a oddych a žije skôr počas pracovného týždňa. Komunita je nestmelená, chýbajú rezidenti a viacero bytov majitelia prenajímajú iba krátkodobo cez službu Airbnb.

Budúcnosť lokality bude Sidorovej úzko spätá aj s nemocnicou, ktorá zaberá veľkú časť ulice. Upozorňuje, že ak bude nemocnica fungovať ako doteraz, bude veľký problém s niečím pohnúť. Stará nemocnica má potenciál ponúknuť celý komplex nových verejných priestorov, no veľký areál je v súčasnosti obohnaný múrom a pôsobí uzavreto.

Šebo hovorí, že projekt Mickiewiczovej vidia Staré Mesto aj magistrát pozitívne. Spolu s architektom Igorom Lichým si predstavujú, že podobný bulvár ako na Mickiewiczovej by mohol vzniknúť po drobných úpravách aj na Štefánikovej ulici. Na vizualizáciách nakreslili ulicu s rušnou premávkou ako bulvár s dvomi úzkymi pruhmi pre autá, zvyšnú časť cesty by zaberal zmiešaný cyklo- a buspruh a z ušetreného miesta rozšírili chodníky.

Ako by mohla vyzerať nová ulica

Alternatíva bulváru na Štefánikovej.
Pri nemocnici na Mickiewiczovej by po vylúčení tranzitnej dopravy a zjednosmernení ulice mohla vzniknúť rekreačná zóna. Vizualizácia ITB Development

Mickiewiczova nie je jediné miesto, kde sa miestni búria proti autám. Podobnými úvahami prechádza aj susedné Kollárovo námestie so spustnutým parčíkom, okolo ktorého denne jazdia tisíce áut. Iniciatíva Green Foundation, ktorá spojila samosprávu, obyvateľov a firmy tiež hovorí, že bez obmedzenia dopravy sa prostredie nezlepší.

Tento text si čitatelia môžu prečítať vďaka ITB Development, ktorá ho pre vás odomkla, v rámci iniciatívy Buď náročný.

Developeri v Bratislave

Teraz najčítanejšie