Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Smer sa zľakol a po dni ponúkol živnostníkom oveľa viac

Sľub 40 percent, ktorý bol pre Smer v utorok dostatočný, už v stredu zvýšili na minimálne 50-percentné okamžité splatenie dlhov Váhostavu.

Len jeden deň prežil návrh Smeru na riešenie problémov stavbárov, ktorí prišli o peniaze vo Váhostave.

V utorok Robert Fico po zasadnutí vlády vysvetľoval, že istota splatenia 40 percent dlhov je dostatočná a ani sa neuvažovalo o tom, že by sa zvyšok dlhov vymieňal za akcie podniku.

Neprešlo ani 24 hodín a Fico ponuku vlády významne zmenil. Urobil tak po ani nie šiestich hodinách parlamentnej debaty, v ktorej opozícia prvý návrh Smeru ostro kritizovala.

Nový návrh po necelom dni

Po novom majú mať živnostníci, ale aj ďalší dodávatelia Váhostavu istotu, že do konca roka dostanú zaplatenú aspoň polovicu peňazí, ktoré im dlhuje Váhostav. Štát cez svoju banku sľubuje, že odkúpi od veriteľov všetky ich pohľadávky a zaplatí im polovicu ich hodnoty.

Prišli by tak o polovicu peňazí, no dostali by viac, ako im sľuboval návrh Smeru z utorka. Ten rátal s tým, že Váhostav zaplatí do konca roka 15 percent a ďalších 25 percent by uhradila banka. Malí dodávatelia by tak získali po starom celkovo 40 percent pohľadávky, po novom najmenej 50 percent.

Najmenej preto, lebo nový návrh Smeru predpokladá aj možnosť, že živnostníci budú svoje pohľadávky vymáhať zo ziskov Váhostavu sami a postupne, no s vidinou, že dostanú až sto percent, nielen 50.

Budú mať teda na výber. Ak zoberú od štátu peniaze, majú 50 percent istých, no o zvyšok prídu. Ak chcú viac, riskujú, že podnik nebude mať v budúcnosti zisky, a tak svoje peniaze nedostanú.

Riziko, že Váhostav a podobní budú umelo tlačiť zisky nadol, aby nemuseli splácať svoje dlhy z profitu, spomínali opoziční poslanci a médiá ako najväčšie riziko prvého návrhu Smeru.

Okrem toho opoziční poslanci viackrát diskutovali o tom, kto z ľudí blízkych Smeru je majiteľom Doprastavu. Ten tiež prešiel reštrukturalizáciou.

Vymeniť dlh za akcie

Druhý veľký rozdiel nového návrhu Smeru oproti utorkovému je v tom, že štát si už chce svoje pohľadávky zabezpečiť. Ak odkúpi pohľadávky od malých, chce ich potom vymeniť za akcie podniku. Ako presne to má prebiehať, predseda Smeru nepovedal.

Nedal ani odpoveď na otázku, či štát očakáva, že získa dosť akcií nato, aby mohol mať vplyv na riadenie podniku. Nie je ani jasné, či by mohli pohľadávky za akcie dočasne vymieňať aj samotní veritelia alebo len štát, ktorý ich od veriteľov odkúpi.

Návrh na kapitalizáciu pohľadávok dávala opozícia opakovane, Smer ju do stredy odmietal.

Po tom, ako premiér predstavil nový návrh, oznámil, že vyvodí aj politickú zodpovednosť. Chce nechať odvolať predsedu KDH Jána Figeľa z funkcie podpredsedu parlamentu. Ten bol totiž ministrom dopravy, keď vládne tendre znížili ceny výstavby diaľnic. Fico to interpretuje ako dôvod, prečo sa Váhostav dostal do problémov.

Za Figeľa bolo v tendroch v priemere oveľa viac firiem, čím sa znížilo riziko, že stavbári uzavrú kartely. Dovtedy bolo normálne, že o diaľničné úseky súťažili dve-tri firmy – za Radičovej vlády bežne aj trojnásobok.

Ceny tak klesli o približne polovicu. Váhostav a Doprastav neboli jediní, kto ich znižoval; zvyčajne boli všetky ponuky oveľa lacnejšie ako za Ficových vlád.

Dnes na DennikE.sk

Žilinská Kia je bližšie k výrobe elektromobilov, najprv však zrejme príde nový Sportage

Nové logo značky Kia. Foto – CarBuzz
Nové logo značky Kia. Foto – CarBuzz

Žilinská Kia je bližšie k výrobe elektromobilov, najprv však zrejme príde nový Sportage. Nová stratégia značky Kia znamená pre žilinskú automobilku väčšiu pravdepodobnosť produkcie elektromobilu, hoci tento rok to ešte určite nebude.

Prečo všetci v Európe šetria, len slovenskí spotrebitelia míňajú v kríze viac? Úprimne, neviem, hovorí šéf výskumu NBS

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Dobré leto nie je optimistický scenár, ale realistický, hovorí šéf výskumu NBS Martin Šuster o tom, kedy bude lepšie. „Dúfam, že v lete už budeme dovolenkovať aspoň na Slovensku. Dovtedy budú vysoko rizikové skupiny zaočkované. Leto navyše vírus spomalí, keďže aj koronavírus je sezónny.“

Minúta po minúte

Nemecký farmaceutický gigant Bayer skúma, či môže pomôcť firme CureVac vyrábať a nielen vyvíjať vakcínu proti covidu. Riaditeľ Bayeru Werner Baumann povedal, že pritom „nejde primárne o finančné dôvody, ale o čo najrýchlejšie sprístupnenie vakcíny“.

Bayer tento mesiac súhlasil s tým, že pomôže nemeckej spoločnosti CureVac s vývojom jej vakcíny proti ochoreniu COVID-19, ktorá je už v neskorom štádiu klinických štúdií a ešte nebola schválená.

Koncern, ktorý okrem iného vyrába aj lieky, teraz „intenzívne skúma“, či môže rozšíriť túto spoluprácu z vývoja aj na výrobu vakcíny pre CureVac, povedal Baumann.

„Vďaka našej výrobnej sieti v Nemecku a USA a tomu zodpovedajúcim dodacím lehotám by sme boli v zásade schopní vyrábať vakcíny vo väčšom množstve,“ vyhlásil.

Prečo je to dôležité: Na celom svete sa už začalo s očkovaním proti ochoreniu, a hoci sa pritom používajú rôzne vakcíny, mnoho krajín tvrdí, že ich schopnosť dostať nový koronavírus pod kontrolu je obmedzená pre nižšie objemy dodávok vakcín oproti tým, aké očakávali.

V piatok (15. 1.) americký výrobca liekov Pfizer oznámil, že dôjde k dočasnému spomaleniu dodávok vakcíny, ktorú vyvinul s nemeckým partnerom BioNTech, v dôsledku zmien vo výrobných procesoch zacielených na zvýšenie produkcie.

Veľa bánk v eurozóne podceňuje budúce straty z nesplácaných úverov, varuje člen Rady guvernérov ECB Jannis Stournaras. Problém bude podľa neho najmä s klientmi, ktorí v súčasnosti využívajú odklad splátok.

  • Ďalšia vlna pandémie a nové kolo reštriktívnych opatrení v celej Európe by mohli podľa guvernéra gréckej centrálnej banky viesť k dlhšej a hlbšej recesii spojenej s vlnou firemných bankrotov, rastom zlyhaných úverov a stratou pracovných miest, poznamenal.
  • Stournaras uviedol, že nízke úrokové sadzby spolu s pomalým hospodárskym oživením predstavujú pre európske banky veľkú výzvu „s jasnými dôsledkami na ich základnú ziskovosť a kapacitu generovať kapitál“.

Talianska vláda sa pokúsi požičať si ďalších 32 miliárd eur (zhruba 2 % HDP) na pomoc firmám, ktoré poškodili obmedzenia na zastavenie šírenia nového koronavírusu.

Uvádza sa to vo vyhlásení, ktoré kabinet vydal v noci z piatka na sobotu po skončení zasadnutia. Parlament musí túto novú pomoc schváliť, ale napriek politickej kríze, ktorá ohrozuje prežitie vlády, sa to považuje za formalitu.

Ako zle je na tom Taliansko:

  • Talianska centrálna banka v piatok vo štvrťročnej správe skonštatovala, že ekonomika sa na úroveň pred pandémiou nevráti pred rokom 2023.
  • Podľa odhadov banky by sa mal hrubý domáci produkt (HDP) Talianska tento rok zvýšiť o 3,5 % po poklese o 9,2 % v roku 2020 a v roku 2023 očakáva jeho rast o 2,3 %.
  • Stav verejných financií Talianska, ktorý bol už pred pandémiou zlý, sa dramaticky zhoršil. Oficiálne údaje zo začiatku januára naznačujú, že v 3. štvrťroku 2020 sa rozpočtový deficit vyšplhal na 9,4 % HDP, čo bol strmý nárast z 2,2 % HDP v rovnakom období 2019.
  • Taliansko však patrí medzi hlavných príjemcov pomoci z obrovského fondu obnovy Európskej únie a očakáva pôžičky a granty v hodnote približne 220 miliárd eur. (tasr)

Premiér Matovič hovorí, že za čudné výsledky testovania v Harmanci môžu zlé testy. „V Harmanci testovali testami Eko Test Covid od čínskej firmy Assure Tech z Hangzhou, ktoré nemajú nič spoločné s testami používanými pri plošnom testovaní, ktoré majú chybovosť pri určení falošnej pozitivity 0,32 % (podľa výrobcu) … a 0,05 % podľa testovania v Trenčíne = t. j. z 10 000 testovaných bolo chybne za pozitívnych označených 5 ľudí.“

Ukrajina zvažuje obnovenie výroby nákladných lietadiel Antonov-74. Chce ich dodať ozbrojeným zložkám. Lietadlo je schopné uletieť 4 600 kilometrov rýchlosťou 560 kilometrov za hodinu.

V rokoch 1985 až 2004 vyrobili 62 týchto lietadiel.

Ukrajina je aj konštruktérom najväčšieho dopravného lietadla na svete An-225.

V posledných rokoch však výrobu takmer zastavili pre vážnu ekonomickú krízu a prerušenie vzťahov s Ruskom, kde sa vyrábala významná časť komponentov. (čtk)

Taliansko-americká automobilka Fiat Chrysler (FCA) a francúzska PSA v sobotu oficiálne dokončili dlho očakávané spojenie. Vzniká tak firma Stellantis, ktorá je štvrtým najväčším výrobcom áut na svete.

Automobilky to oznámili cez spoločné vyhlásenie. V pondelok sa s akciami firmy začne obchodovať na burzách v Miláne a Paríži, v utorok v New Yorku.

Nová firma má 14 značiek áut, ročne by mala predať viac než osem miliónov vozidiel a zamestnávať viac ako 400 000 ľudí. Spoločnosti sa na fúzii v hodnote viac než 50 miliárd dolárov dohodli koncom roka 2019. (čtk)

V Harmanci našli antigénové testy 46 percent pozitívnych a PCR nula. Ako sa to stalo?

Ilustračné foto TASR
Ilustračné foto TASR

Antigénové testovanie v harmaneckých papierňach zlyhalo – ukázalo nereálne vysokú, až 46-percentnú mieru nákazy. Následné PCR testy nenašli nákazu ani u jedného. Verejné orgány aj iní odborníci to hodnotia ako anomáliu, ktorá nesmie poškodiť dôveru v testovanie.

Počet pozitívnych prípadov v druhom kole testovania v nitrianskom Jaguari a u jeho dodávateľov klesol o viac ako polovicu. Zo všetkých 4283 vykonaných testov vyšli testy pozitívne u 34 osôb.

To predstavuje 0,79 percenta, teda v porovnaní s minulým týždňom pokles o viac ako polovicu.

Samotná automobilka zaznamenala 12 osôb s pozitívnym výsledkom testu, teda 0,57 percenta zamestnancov, a dodávateľské firmy 22 osôb s pozitívnym výsledkom, teda 1,02 percenta.

V nitrianskom okrese prebieha druhé kolo testovania. Nitrianska automobilka Jaguar Land Rover začala testovať už vo štvrtok 14. januára a testovanie ukončila v piatok o 22:30. Celkovo sa ho zúčastnilo 4 283 zamestnancov Jaguar Land Rover Slovakia a dodávateľských firiem, ktoré vykonávajú činnosť priamo v areáli.

Služba WhatsApp o tri mesiace predĺžila používateľom lehotu, dokedy musia odsúhlasiť nové pravidlá na ochranu osobných údajov. Doteraz tak mali urobiť do 8. februára, v piatok firma uviedla, že im dá čas do 15. mája.

Naďalej platí, že ak používateľ nové pravidlá neodsúhlasí, nebude už môcť WhatsApp používať. (čtk)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať