Denník N

Smer sa zľakol a po dni ponúkol živnostníkom oveľa viac

Sľub 40 percent, ktorý bol pre Smer v utorok dostatočný, už v stredu zvýšili na minimálne 50-percentné okamžité splatenie dlhov Váhostavu.

Len jeden deň prežil návrh Smeru na riešenie problémov stavbárov, ktorí prišli o peniaze vo Váhostave.

V utorok Robert Fico po zasadnutí vlády vysvetľoval, že istota splatenia 40 percent dlhov je dostatočná a ani sa neuvažovalo o tom, že by sa zvyšok dlhov vymieňal za akcie podniku.

Neprešlo ani 24 hodín a Fico ponuku vlády významne zmenil. Urobil tak po ani nie šiestich hodinách parlamentnej debaty, v ktorej opozícia prvý návrh Smeru ostro kritizovala.

Nový návrh po necelom dni

Po novom majú mať živnostníci, ale aj ďalší dodávatelia Váhostavu istotu, že do konca roka dostanú zaplatenú aspoň polovicu peňazí, ktoré im dlhuje Váhostav. Štát cez svoju banku sľubuje, že odkúpi od veriteľov všetky ich pohľadávky a zaplatí im polovicu ich hodnoty.

Prišli by tak o polovicu peňazí, no dostali by viac, ako im sľuboval návrh Smeru z utorka. Ten rátal s tým, že Váhostav zaplatí do konca roka 15 percent a ďalších 25 percent by uhradila banka. Malí dodávatelia by tak získali po starom celkovo 40 percent pohľadávky, po novom najmenej 50 percent.

Najmenej preto, lebo nový návrh Smeru predpokladá aj možnosť, že živnostníci budú svoje pohľadávky vymáhať zo ziskov Váhostavu sami a postupne, no s vidinou, že dostanú až sto percent, nielen 50.

Budú mať teda na výber. Ak zoberú od štátu peniaze, majú 50 percent istých, no o zvyšok prídu. Ak chcú viac, riskujú, že podnik nebude mať v budúcnosti zisky, a tak svoje peniaze nedostanú.

Riziko, že Váhostav a podobní budú umelo tlačiť zisky nadol, aby nemuseli splácať svoje dlhy z profitu, spomínali opoziční poslanci a médiá ako najväčšie riziko prvého návrhu Smeru.

Okrem toho opoziční poslanci viackrát diskutovali o tom, kto z ľudí blízkych Smeru je majiteľom Doprastavu. Ten tiež prešiel reštrukturalizáciou.

Vymeniť dlh za akcie

Druhý veľký rozdiel nového návrhu Smeru oproti utorkovému je v tom, že štát si už chce svoje pohľadávky zabezpečiť. Ak odkúpi pohľadávky od malých, chce ich potom vymeniť za akcie podniku. Ako presne to má prebiehať, predseda Smeru nepovedal.

Nedal ani odpoveď na otázku, či štát očakáva, že získa dosť akcií nato, aby mohol mať vplyv na riadenie podniku. Nie je ani jasné, či by mohli pohľadávky za akcie dočasne vymieňať aj samotní veritelia alebo len štát, ktorý ich od veriteľov odkúpi.

Návrh na kapitalizáciu pohľadávok dávala opozícia opakovane, Smer ju do stredy odmietal.

Po tom, ako premiér predstavil nový návrh, oznámil, že vyvodí aj politickú zodpovednosť. Chce nechať odvolať predsedu KDH Jána Figeľa z funkcie podpredsedu parlamentu. Ten bol totiž ministrom dopravy, keď vládne tendre znížili ceny výstavby diaľnic. Fico to interpretuje ako dôvod, prečo sa Váhostav dostal do problémov.

Za Figeľa bolo v tendroch v priemere oveľa viac firiem, čím sa znížilo riziko, že stavbári uzavrú kartely. Dovtedy bolo normálne, že o diaľničné úseky súťažili dve-tri firmy – za Radičovej vlády bežne aj trojnásobok.

Ceny tak klesli o približne polovicu. Váhostav a Doprastav neboli jediní, kto ich znižoval; zvyčajne boli všetky ponuky oveľa lacnejšie ako za Ficových vlád.

Teraz najčítanejšie