Denník N

Odkiaľ prišiel Viktor Stromček, ktorý čoraz častejšie vystupuje za Smer

Viktor Stromček. Foto N – Tomáš Benedikovič
Viktor Stromček. Foto N – Tomáš Benedikovič

Viktor Stromček sa do vrcholovej politiky dostal cez Pavla Pašku, potom mal pod sebou miliardy pri výstavbe diaľnic a zodpovedal za príchod automobilky Jaguar.

Jána Richtera má na poste generálneho manažéra Smeru nahradiť Viktor Stromček, donedávna  vplyvný štátny tajomník na ministerstve dopravy za Smer.

Generálneho manažéra podľa stanov strany odvoláva a vymenúva predseda strany, teda Robert Fico.

Kto Stromčeka nahradí na ministerstve dopravy, zatiaľ nie je známe.

Po Richterovi

Generálnym manažérom Smeru bol viac než 10 rokov Ján Richter, aktuálny minister práce. Mal na starosti hlavne prácu s regionálnymi štruktúrami strany i jej financovanie. Richter túto pozíciu zastával už v SDĽ.

Stromček by mal teda rovnako ako Richter jazdiť do regiónov, usmerňovať a motivovať okresných a krajských funkcionárov. Práve Richter mal o strane prehľad a so stovkami smeráckych straníkov sa osobne poznal.

Slabé kontakty s regionálnymi činovníkmi i chýbajúca autorita v štruktúrach strany môžu byť Stromčekovým hendikepom.

Paška, Váhostav, Kaliňák, Výboh

Viktor Stromček patrí medzi ľudí, ktorí mali blízko hlavne k Pavlovi Paškovi, teraz sa o ňom hovorí ako o človeku, ktorý dobre vychádza najmä s podpredsedami strany Petrom Žigom a Robertom Kaliňákom, má však kontakty aj na Ficovho osobného priateľa Miroslava Výboha.

Do ľavicovej politiky sa dostal počas volebnej kampane 2002, keď ju organizoval pre Sociálnodemokratickú alternatívu (SDA) Milana Ftáčnika a Petra Weissa. Stromček sa tam stretol napríklad aj s terajším ministrom financií Petrom Kažimírom či súčasným predsedom Progresívneho Slovenska Ivanom Štefunkom. Išlo o odštiepencov z SDĽ.

Do prostredia vedenia Smeru sa dostal zasa vďaka Pavlovi Paškovi, ktorý z neho urobil šéfa kancelárie Národnej rady. Nového kancelára čakala dôležitá úloha – zrekonštruovať Bratislavský hrad cez zákazku firmy Juraja Širokého Váhostav.

Keď nastúpila vláda Ivety Radičovej, Stromček ešte stále ako Paškov človek dostal miesto riaditeľa bratislavského magistrátu u primátora Milana Ftáčnika (nezávislý s podporou Smeru). O tom, čí nominanti riadili za Ftáčnika magistrát, veľa hovorí aj meno Stromčekovej nástupkyne – miesto po ňom dostala Dušana Višňovská, partnerka bývalého šéfa Vojenského spravodajstva Ľubomíra Skuhru. On aj Višňovská sú blízkymi priateľmi Roberta Kaliňáka. Keď Dušana Višňovská z magistrátu odišla, stala sa šéfkou Kaliňákovej kancelárie a vedie ju doteraz.

Stromček má okrem štátneho džobu aj dve živé firmy. Jedna z nich – PreVak – podniká v oblasti dodávky a zberu vody. Od roku 2011 dosahovala tržby nad milión eur ročne a vykazovala zisk od necelých 17- do 244-tisíc ročne. Stromčekova druhá firma, Little Tree, podľa portálu finstat.sk je neporovnateľne menšia – v roku 2015 mala obrat len 15-tisíc a o rok neskôr nula eur.

Jaguar a drahé diaľnice

Naposledy médiá upútal svojím novým luxusným SUV Range Rover, ktorého cena sa pohybuje vysoko nad 150-tisíc eur. Kúpil si ho po tom, ako rokoval o novej automobilke firmy Land Rover Jaguar, ktorá vyrába práve tento model.

Stromčekovi zverili kompletne investíciu Jaguar Land Rover pri Nitre, má špeciálnu funkciu vládneho splnomocnenca pre strategické parky. Doteraz do priemyselného parku pri Nitre štát investoval približne 400 miliónov eur. Automobilka dostala od vlády priamu pomoc 130 miliónov eur.

Stromček pôsobil na ministerstve ako štátny tajomník už za druhej vlády Roberta Fica. V tom čase vznikol projekt bratislavského obchvatu za takmer 2 miliardy eur. Koncesnú zmluvu podpísali v máji 2016, diaľnica sa stále nestavia. Investíciu spomalili špekulanti s pôdou blízki aj špičkám Smeru.

Pod Stromčekovým dozorom pripravovali v druhej Ficovej vláde projekt juho-západného obchvatu Prešova, ktorý vychádza na 45 miliónov eur na kilometer. To je rekordne najvyššia suma na celej D1.

Viktor Stromček

Teraz najčítanejšie