Denník N

Cyklotrasu prehradila nebezpečná zábrana, má zabrániť stretu s nákladiakmi

Prekážka na bratislavskej hrádzi. Foto – mtbiker.sk
Prekážka na bratislavskej hrádzi. Foto – mtbiker.sk

Cyklotrasu pri Dunaji prehradil pre stavebníka obchvatu bratislavský magistrát. Cyklokoalícia a správca cyklotrasy upozorňujú na nebezpečenstvo.

Cyklisti by si na petržalskej časti obľúbenej hrádze mali odteraz dávať väčší pozor na dve veci. Krížom cez hrádzu budú jazdiť nákladiaky k rozostavanej diaľnici a pred križovatkou pri bufete Flinstones 2 pribudla cez cyklotrasu nebezpečná zábrana.

Cez kovovú konštrukciu bez zastavenia neprejdú, má úzky kľukatý priechod v tvare písmena S, v ktorom sa za jazdy nedá manévrovať. Hoci cyklistov na prekážku upozorňuje značka, za zníženej viditeľnosti a obzvlášť podvečer či v noci ju môžu ľahko prehliadnuť a naraziť. Fotografiu zverejnil cyklista v diskusii na portáli mtbiker.sk.

Zátarasa cez cyklotrasu je na petržalskej časti hrádze. Google maps

Značenie dal osadiť magistrát na žiadosť konzorcia zahraničných firiem Zero Bypass Limited, ktoré stavajú bratislavský obchvat.

„V danom mieste je plánovaný príjazd vozidiel stavby v súvislosti s plánovanou výstavbou mosta cez Dunaj,“ napísalo tlačové oddelenie konzorcia.

Stavba diaľnice

Stavebník cesty R7 a D4 tvrdí, že dbajú na bezpečnosť, preto zábrana upozorňuje cyklistov, aby pribrzdili, zosadli a bezpečne prešli cez cestu.

„Tento postup je predebatovaný s národným cyklokoordinátorom, osadené dopravné značenie je schválené Krajským dopravným inšpektorátom v Bratislave a značenie je vydané magistrátom.“

Národný cykloordinátor Peter Klučka tvrdí, že o takejto podobe zábrany nevedel a nesúhlasil s ním. Navrhuje preto, aby sa upravila podľa noriem do bezpečnejšej podoby.

“Je to príliš drastické riešenie a môže len navádzať k obchádzaniu a zvyšovaniu rizika v úseku,“ hovorí Klučka.

Mesto tvrdí, že osadenie značiek by ako varovanie nemuselo stačiť a cyklisti by ich nerešpektovali. Cyklotrasu spravuje mestská organizácia STaRZ, ktorá sa o vybudovaní bariéry dozvedela, až keď bola dokončená. Technická námestníčka Katarína Szabová tvrdí, že to nie je dobré riešenie a magistrát upozornili, že kovová konštrukcia môže byť nebezpečná.

Zábranu kritizuje aj Peter Netri z Cyklokoalície, bude podľa neho obmedzovať cyklistov s prívesnými vozíkmi pre deti, ktoré vôbec neprejdú, a navyše je nebezpečná.

„Hrádza má slúžiť na pohyb ľudí, cyklistov a korčuliarov. Prejazd cez hrádzu je druhoradý, bez ohľadu, či tam je stavba, hausbóty alebo niečo iné. Vozidlá by vždy mali dať prednosť rekreantom,“ hovorí Netri a spomína na starší prípad spred piatich rokov, keď cyklista na čunovskej hrádzi narazil do rampy, spadol a zomrel.

„Keď na Prístavnej ulici vznikal pred piatimi rokmi priechod pre cyklistov, podobne reagovali aj zástupcovia prístavu, ktorí sa sťažovali, že cyklisti budú ohrozovať kamióny. To je paradox, ak cyklista môže ohroziť kamión. Aj cez hrádzu pôjdu nákladiaky alebo ľudia do hausbótov a to oni ohrozujú cyklistov, nie opačne,“ hovorí Netri.

Zneužívanie hrádze vodičmi

Na hrádzi sú aj rampy s kontrolovaným vstupom, ktorými Vodohospodársky podnik bráni vjazdu vodičom bez povolenia. Vlani niektorí využili situáciu, keď systém nefungoval, a obchádzali každodenné kolóny medzi Šamorínom a Bratislavou po hrádzi. Známy je advokát Dušan Daňový, ktorého zachytili na nahrávke zverejnenej na portáli SME,  ako agresívne vytlačil cyklistu a potom mu nadával.

Po hrádzi si zvykol skracovať cestu do Bratislavy v roku 2011 aj bývalý generálny prokurátor Dobroslav Trnka, ktorý si na to vybavil povolenie.

Úsek budúcej diaľnice v Petržalke. Zdroj – D4R7.com
Foto – mtbiker.sk

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Bicyklovanie v Bratislave

Obchvat Bratislavy

Slovensko

Teraz najčítanejšie