Denník N

Ako si rozhýbať členky a cvičiť brucho bez brušákov

Na fitlopte som napodobňoval beh s tým, že driek musel zostať bez pohybu. Tak by to malo byť aj pri reálnom behu.

V prvej časti môjho seriálu Ako správne cvičiť som písal o tom, ako som prišiel za kondičným trénerom s tým, že mám cvičiť brucho, no on mi zakázal brušáky.

Na našom prvom stretnutí si ma Tomáš Mihalík pomeral, odvážil a zistil, čo zvládnu moje kĺby. Nebolo to teda nič moc. Povedal, že ešte predtým, ako začneme riešiť brucho, musíme dať dokopy moje kĺby, aby ma mohol riadne zaťažiť.

Tréning, na ktorom teda išlo primárne o to, aby som sa rozhýbal, sme začali rolovaním softbalovej loptičky a pokračovali sme rolovaním valca na lýtkach, stehnách a chrbtici.

„Zlepšuje to prekrvenie, uvoľňuje svaly, ktoré budeme neskôr naťahovať,“ povedal. Na svaloch sa nachádzajú kontraktúry či spazmy, ktoré si môžete predstaviť ako orechy. Keď máte na svaloch nerovnosti, nemajú správnu elasticitu. Preto sa ich treba zbaviť.

Je to cvičenie, ktoré môžete robiť večer pri telke. Ide vlastne o masáž, čiže je to aj príjemné, teda pokiaľ nenarazíte na „orech“.

Niekoľko ľudí mi po publikovaní prvého článku nazvaného Chcel som schudnúť z brucha, no tréner mi zakázal brušáky povedalo, že oni brušáky cvičia a aj im to pomáha.

Snažil som sa im vysvetliť (už poučený – to sa mi machrovalo), že brušné svaly sa majú zapájať pri iných pohyboch, telo majú stabilizovať.

Tak to bolo aj na tomto tréningu: síce som nespravil ani jeden brušák, no brucho som cítil pri viacerých cvikoch. Ak si pozriete video, tak najmä pri tých s fitloptou.

„Brušné svaly mali za úlohu zabraňovať pohybu. Brucho muselo byť pevné, aby si mohol hýbať končatinami,“ hovorí Tomáš. „Robil si to opačne, ako je vo zvyku – nie tuhý hrudník a pohyblivá drieková časť, ale pevný driek a pohyblivý hrudník. Tak je to správne.“

Dôležité bolo rozhýbať moje členky, s čím mám celkom problém. Na strednej škole som hrával volejbal a každý z nich bol niekoľkokrát vyvrtnutý, na jednom z nich som si dokonca natrhol väz.

Cvik je nasledovný: pevne si chytiť predkolenie a točiť členkom, tlačiť ho smerom k hlave. Je dôležité, aby sa nezapájali svaly predkolenia.

„Ak ti nepracujú správne členky, ovplyvní to celé telo – od kolien cez bedrové kĺby až k chrbtici,“ hovorí tréner.

Na všetky cvičenia však moje telo nebolo pripravené; bolo to vidno najmä pri cvikoch na nestabilnej fitlopte.

„Asi si nerobil to, čo som ťa učil – hýbať nohami bez toho, aby si zapájal driekovú časť chrbtice. Nie je to len záležitosť svalov, ale aj centrálneho nervového systému. Tvoj počítač riadi načasovanie a zapojenie svalov. Tvoja hlava nedáva svalom správne úkony.“

No a tak som zistil, že nemám problém len s hardvérom, ale aj so softvérom.

Inak, pokiaľ ide o to vyrysované brucho, viacerí z vás do diskusie pod prvý článok napísali, že to sa rysuje sediac za jedálenským stolom.

Práve dnes večer odovzdám špecialistovi môj jedálny lístok za posledný týždeň. On sa zrejme zhrozí a potom mi ho upraví. Len nie brokolica, prosím, len nie brokolica…

Videá zo seriálu Ako správne športovať môžete odoberať tu. Môžete ma sledovať aj na Facebooku, StraveInstagrame.

Radíme športovcom

Teraz najčítanejšie