Denník N

Mestské bicykle od Nesrovnala pomôžu cyklistike. Dúfajme, že bez zranených

V Bratislave osadia nemecký sytém Next Bike pod značkou Slovnaftu. V Budapešti ho prevádzkuje majiteľ Slovnaftu Mol ako Bubi. Foto: Mol Bubi
V Bratislave osadia nemecký sytém Next Bike pod značkou Slovnaftu. V Budapešti ho prevádzkuje majiteľ Slovnaftu Mol ako Bubi. Foto: Mol Bubi

Terajší cyklisti na cestách Bratislavy sú najmä skúsenejší majitelia bicyklov. So zdieľaním bicyklov môžu prísť sviatoční cyklisti.

Bratislava je mesto, kde je použitie bicykla na dochádzanie do práce politickým gestom. Sadnete si na bicykel, dáte si nad rámec zákona (ale v záujme prežitia) na hlavu prilbu a idete po ceste, ktorá je, logicky, najkratšia k vášmu cieľu. Často je plná rýchlych a agresívnych áut a vôbec s človekom na bicykli neráta.

Vy si myslíte, že idete do roboty, ale v skutočnosti presadzujete ohrozovaním vlastného tela inú víziu o podobe mesta. Takú víziu, kam patria cesty nás všetkých nielen majiteľom drahých a neekologických áut, ale aj tým, ktorí vedia nasadnúť na jednoduchý a dostupný dopravný prostriedok, akým je bicykel.

Bratislavskí cyklisti vedia, že tie náhodné a navzájom neprepojené cyklistické chodníčky znižujú pocit strachu o život. Autorita, ktorá má na starosti značenie na cestách, nimi uznáva, že cyklisti existujú a majú na ceste miesto. Jazda na bicykli je tak menej politické gesto a viac obyčajné využívanie cesty na to, na čo je určená.

Keď však teraz mesto osadí 750 bicyklov s logom Bratislavy, dá sa to už vnímať ako pozvanie od primátora Nesrovnala na bicykel. Samotný fakt, že budú existovať mestské bicykle, má podobný význam ako maľovanie cyklistických pruhov na cesty: autorita tvrdí, že cestu môže teraz použiť aj cyklista.

Zabezpečil však pozývateľ, aby vám nešlo o život? Skôr nie. Bezpečných pruhov zázračne nepribudne a jazda bude so zdieľanými bicyklami bezpečná ešte menej. Terajší cyklisti na cestách Bratislavy sú najmä skúsenejší majitelia bicyklov. So zdieľaním bicyklov môžu prísť sviatoční cyklisti.

Je celkom možné, že ak by sa mal o zavedení zdieľaných bicyklov rozhodovať len Ivo Nesrovnal, možno by najskôr presadzoval vybudovanie bezpečnej siete cyklistických chodníkov. Pred tým, ako napríklad Paríž v roku 2007 spustil svoj projekt zdieľaných bicyklov Vélib, vyznačil od roku 2001 261 kilometrov cyklistických chodníkov.

Projekt zdieľania bicyklov však prišiel zo Slovnaftu hotový, overený z Budapešti a dá sa predstaviť ako výrazný úspech jeho úradu. Ak by ho nezobral on, pripísal by si ho nasledujúci primátor. Dá sa povedať, že primátor uprednostnil svoju volebnú kampaň pred bezpečnosťou cyklistov.

Na druhej strane, všade tam, kde zdieľanie bicyklov funguje, sa rapídne zlepšuje cyklistická infraštruktúra. Dá sa teda povedať, že dovoliť Slovnaftu zaviesť zdieľané bicykle je spôsob, akým donútiť celý byrokraticko-policajný kolos rýchlejšie značiť cyklistické trasy. A z toho môžu cyklisti získať.

Najprv však treba trochu krvi. Celý kolos budú musieť dať do pohybu najmä cyklisti, modrinami a zraneniami. Dúfajme, že ich nebude veľa. Doteraz sa dalo cyklistom hovoriť, že netreba liezť na cestu. Ak sa však stane nehoda na bicykli s logom Bratislavy, vyhovoriť sa z toho nedá. Nikto nechce životy, treba len čiary na ceste.

Teraz najčítanejšie