Denník N

Bratislava platí za zimnú pohotovosť aj keď nesneží, dodávateľ zmluvu podľa poslancov nedodržiava

Zasnežená Štefánikova ulica v Bratislava. Foto – TASR
Zasnežená Štefánikova ulica v Bratislava. Foto – TASR

Firma A. R. K. technické služby podľa mestských poslancov viackrát porušila zmluvu a mestu účtuje aj služby, ktoré nevykoná.

V Bratislave v stredu od rána husto snežilo, doprava skolabovala, autobusy meškali a najväčšie problémy mali autá v kopcoch.

Odhŕňače sa však mimoriadne snažili. V teréne bolo 54 posýpačov a 88 ľudí.

Na zasneženom videu údržbu pochválil aj primátor Ivo Nesrovnal. „Funguje to na plné obrátky, všetky stroje a ľudia sú vonku a pomáhajú Bratislavčanom zmierniť dôsledky sneženia,“ povedal.

Firma A. R. K. technické služby, ktorej mesto platí za údržbu, sa dnes chcela ukázať v najlepšom svetle. Včera ju totiž mestskí poslanci obvinili z podvodu a porušovania zmluvy.

Odhŕňač na Pražskej ulici. Foto – TASR

Firma podľa poslancov nedodržiava zmluvu

Poslanci Ján Hrčka (Bratislavský klub) a Richard Mikulec (Otvorený klub) v utorok upozornili, že A. R. K. berie od magistrátu peniaze za pohotovosť, hoci na ňu nie je pripravená a ani počas sneženia nevedela dodržať podmienky zakotvené v zmluve z roku 2010.

Zimná údržba v Bratislave funguje tak, že mesto si nepozerá predpoveď počasia, ale firme platí celú zimu paušálne 12-tisíc eur denne, aj keby vôbec nesnežilo. Hrčka hovorí, že za tieto peniaze má byť dodávateľ kedykoľvek v prípade vyhlásenia pohotovosti pripravený do 30 minút zabezpečiť 55 mechanizmov a rovnaký počet ľudí na výjazd.

Firma A. R. K. to podľa Hrčku nedodržala nielen pri kontrole, ale ani počas reálnych vlaňajších výjazdov.

Hovorkyňa A. R. K. technické služby Ľubica Turčanová tvrdí, že majú zatiaľ iba informácie z médií.

„Nebol nám doručený záznam z kontroly a nevieme, čo bolo predmetom skúmania. Treba rozlišovať medzi čiastočnou alebo plnou pohotovosťou a medzi poplachom, ktorý naša platná zmluva nepozná.“

Pohotovosť je pre šetrenie podľa Turčanovej priebežne prerušovaná podľa počasia a pokynov dispečingu.

Magistrát tvrdí, že informácie mestských poslancov, ktorí sú aj členmi kontrolnej skupiny sú vytrhnuté z kontextu a sú jasným príkladom zneužívania na vlastné politické ciele.

“Je šokujúce a smutné, že práve títo mestskí poslanci osočujú hlavné mesto, pričom veľmi dobre vedia, ako bol hlavným mestom zlepšený kontrolný mechanizmus výkonov podľa zmluvy s A.R.K., ktorú hlavné mesto zdedilo po predchádzajúcom vedení,” napísala hovorkyňa mesta Zuzana Onufer. Poslanci podľa mesta neprišli so žiadnym návrhom na zlepšenie kontroly ani výkonov A.R.K.

Primátor Ivo Nesrovnal

Cvičný poplach

Hrčka kritizuje zmluvu, ktorá je podľa neho absurdná a zlá, lebo neberie ohľad na to, kedy je nutné držať ľudí v pohotovosti a kedy nie, aby sa znížili náklady. Nepredpokladal, že ju firma dodržiava, preto ju spolu s Mikulcom chceli skontrolovať.

„Ak by dodávateľ chcel dodržať podmienky, 90 percent peňazí by muselo ísť na zamestnancov. Pochyboval som, že dodávateľ takto funguje. Mal som jeden výstrel a museli sme pohotovosť vyhlásiť v čase, keď to nebudú očakávať,“ vraví Hrčka.

Mesiac čakal na vhodné podmienky, nakoniec sa pre kontrolu rozhodol posledný januárový piatok poobede. Vtedy podľa predpovede nemala ani v noci klesnúť teplota pod 5 stupňov a cez víkend sa malo výrazne otepliť.

„Vybral som situáciu, keď som mal najväčšiu pravdepodobnosť ich prichytiť pri podvádzaní.“

Do A. R. K. prišli s Mikulcom so zámienkou riešiť administratívne nezrovnalosti. Hrčka hovorí, že nemajú právo vyhlásiť pohotovosť, ale dotlačil ich k tomu.

„Povedal som im, že to vyzerá, že si neplnia svoje povinnosti, a že verím len tomu, čo vidím. Potom súhlasili so spustením cvičného poplachu. Pískli ho o 15:09. Navrhli, aby sme šli do areálov postupne, ale vedel som, že musíme ísť do všetkých naraz, ak to chceme odkontrolovať,“ hovorí Hrčka.

Hrčka tvrdí, že na jeho stanovisku bolo v limite 30 minút pripravených osem zo 17 vodičov. „Magistrát robí kontroly tak, že spočíta ľudí pri autách. Bývalý zamestnanec A. R. K. však hovoril, že často naženú hocikoho k autám a už to nikto nerieši.“

Hrčka povedal, že vodičov poslal von z garáže, mali pustiť posyp, pohýbať radlicou, spraviť kolečko po areáli a zaparkovať. „Jeden vodič nevedel stroj vôbec ovládať, museli mu radiť. Ďalší obsluhoval dve autá, to som neuznal.“

Na zvyšných dvoch stanoviskách sa do polhodiny ohlásili iba štyria vodiči zo 40. Do hodiny bolo pripravených 34 vodičov, do 90 minút 44 a potom podľa Hrčku prestali chodiť.

„Chceli sme vidieť všetkých 55 vodičov. Povedali nám, že sa im nevedia dovolať, a tvrdili, že im nikto neplatí za pohotovosť. To je asi chyba v ich zamestnávateľovi.“

Mikulec upozornil, že zamestnanci, ktorí do práce prišli, nebrali do úvahy pohotovostný režim.

„Nechápali, čo sa deje, a pýtali sa, čo je to za ‚blbosť‘, prečo museli prísť do roboty. Za zimnú pohotovosť ich vraj neplatia,“ povedal Mikulec.

Foto – TASR

Údržba stojí milión eur

Mestskí poslanci preverovali aj záznamy GPS z dvoch reálnych novembrových výjazdov. Aj tam našli nedostatky.

„Keď som si tie záznamy nahodil a porovnal s časom vyhlásenia poplachov, zistili sme, že v oboch prípadoch ani do 120 minút nevyšlo do ulíc viac ako 39 mechanizmov,“ povedal Hrčka.

Hovorí, že magistrát od uzavretia zmluvy v roku 2010 záznamy neoveroval a spochybňuje aj kontroly, ktoré doteraz nič nezistili. Mesto zaplatí ročne vyše milión eur za tri mesiace zimnej pohotovosti.

Výsledky kontroly budú súčasťou správy mestského kontrolóra na mimoriadnom rokovaní mestského zastupiteľstva.

„Môžu povedať, že nedržia pohotovosť, keď nesneží, aj keď tým porušujú zmluvu a berú peniaze za niečo, čo by nemali. Ale nedodržujú to ani vtedy, keď sneží. Dnes to vyzerá, že prvýkrát v histórii nasadili všetko, čo mali,“ hovorí Hrčka. Kritizuje tiež, že neodhŕňajú všetky pruhy na ceste, lebo v jednom stoja autá, no aj tak si prácu naúčtujú.

Mesto tvrdí, že zimnú údržbu pravidelne každý rok preveruje mestský kontrolór a v súčasnosti stále prebieha kontrola. Kontrolór priebežne informuje mesto o čiaskových zisteniach a potom žiada od A.R.K. vysvetlenie.

“Následne hlavné mesto posudzuje, aké opatrenia alebo prípadné sankcie je potrebné prijať na zlepšenie a zefektívnenie poskytovanej služby tak, aby táto bola ako v súlade so zmluvným rámcom, tak aj s úsilím hlavného mesta o zjazdné a bezpečné komunikácie,“ vraví hovorkyňa mesta Onufer.

Zmluvu chceli rušiť vlani, primátor to odmietol

Poslanci chcú na mimoriadnom zastupiteľstve žiadať primátora, aby mesto neplatilo za služby, ktoré nedostáva. „Budeme sa snažiť zo sumy niečo ušetriť, je smutné, že magistrát na to neprišiel.“

Ešte v novembri mestskí poslanci žiadali primátora, aby zmluvu s A. R. K. ukončil, upozorňovali na jej opakované porušovanie. Firma napríklad fakturovala mestu čistenie Mosta SNP alebo Špitálskej ulice v celej dĺžke, hoci to pre rozkopávky nebolo možné.

Primátor odmietol odstúpiť od spolupráce s firmou vysvetlením, že si magistrát nemôže dovoliť nezabezpečiť výkon zimnej údržby.

Teraz najčítanejšie