Denník N

Nemeckí dispečeri chcú, aby sa lietadlo dalo ovládať aj na diaľku

V Alpách v marci zahynulo 150 ľudí. FOTO - TASR/AP
V Alpách v marci zahynulo 150 ľudí. FOTO – TASR/AP

Úrad pre kontrolu letov nabáda na vytvorenie technológii, ktoré by zabránili podobným nehodám, akou bol pád Germanwings v Alpách. Piloti sa obávajú zneužitia.

Ak by iniciatíva uspela, mohla by pomôcť predísť tragédii, aká sa stala v marci v Alpách. Druhý pilot spoločnosti Germanwings vtedy nasmeroval lietadlo do kopcov a zabil 150 ľudí.

Nemecký úrad pre kontrolu letov – Deutsche Flugsicherung – teraz navrhuje, aby bola možnosť ovládať lietadlo aj na diaľku z kontrolnej veže. Oznámil to na tlačovej konferencii v stredu. Systém by sa využíval len vo výnimočných prípadoch. Podobná technológia však ešte neexistuje.

„Musíme myslieť mimo súčasnej technológie,“ povedal podľa Reuters šéf úradu Klaus-Dieter Scheurle. Dodal, že niečo podobné sa zrejme podarí vyvinúť až v budúcom desaťročí.

Kontrolóri by mohli prevziať riadenie lietadla a bezpečne s ním pristáť. Podľa amerického denníka Wall Street Journal sa na systéme SOFIA (Safe Automatic Flight nad Landing of Aircraft) začalo robiť v roku 2005, keď v Grécku havarovalo lietadlo z Cypru. Pre nízky tlak upadla posádka do bezvedomia a lietadlo bolo vo vzduchu niekoľko hodín, kým mu nedošiel benzín. Výskum sa však v roku 2009 zastavil.

Nemecká únia pilotov Vereinigung Cockpit je proti tejto myšlienke. Mohla by sa podľa nich zneužiť.

„Musíme sa pýtať, či by šlo o zlepšenie. Napokon, sú to piloti, ktorí sedia v kokpite a majú všetky informácie k dispozícii,“ povedal podľa Reuters hovorca Marcus Wahl.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Pád lietadla Germanwings

Svet

Teraz najčítanejšie