Denník N

Význam newsfeedu sa zmenší, pripravte sa na zmeny. Stories budú nový spôsob, akým o sebe rozprávame

Koláž snímok z Instagram stories.
Koláž snímok z Instagram stories.

Stories sú novou verziou hovorenej reči. Povstanú z nich noví vplyvní ľudia.

Všetko nasvedčuje tomu, že Stories sa stanú základným spôsobom zdieľania v aplikáciách sociálnych sietí, oznámil Mark Zuckerberg investorom. Vyše dekádu sme strávili s newsfeedom, algoritmicky zoradenými príspevkami iných ľudí. Prvýkrát sa zdá reálne, že jeho podiel na tom, ako konzumujeme sociálne médiá, sa zmenší. Čo sú Stories?

Krátke videá zo života

Každé médium, ktoré ľudstvo vynájde, po čase vytvorí charakteristický formát, ktorý ľudia použijú na rozprávanie príbehov. Pre tlač sú to knihy, pre kino filmy, pre rozhlas hudba, pre televíziu šou. Stories, vyše desať rokov po objavení sa iPhonu, môžu byť charakteristickým formátom pre smartfóny.

Sú postavené na tom, že takmer všetci máme vo vreckách personalizované superpočítače, možnosti využívať rýchly internet a tieto zariadenia sme zvyknutí kontrolovať desiatky ráz denne. Stoja tiež na novej, voľnejšej definícii súkromia, ktorú priniesla prvá vlna sociálnych sietí. Nech už sú Stories v Snapchate, Instagrame, vo Whatsappe alebo Facebooku, ako formát sa presadzujú všade, pretože Silicon Valley vidí, že ľudia s nimi trávia nevídane veľa času.

Nejde o nič viac ako krátke videá zo života, ktoré o sebe človek zverejní viackrát v priebehu dňa. Po 24 hodinách zmiznú. Nekonečná peepshow do životov iných ľudí pracuje s voyeurom v nás. A formát, ktorý vzniká väčšinou cez selfie kameru, budú takmer určite produkovať ľudia so solídnym základom narcistu.

Do životov iných ľudí však pozeráme v príbehoch, knihách a vo filmoch odjakživa. A samoľúbi ľudia odjakživa tancovali, hrali divadlo alebo spievali. Nejde teda o nič nové. Ľudstvo len pridáva ďalší spôsob rozprávania príbehov, pretože sa objavili nové technológie, ktoré to umožňujú. V tomto prípade životy iných nemusíme inscenovať vo filmoch alebo opisovať v knihách. Sledujeme skutočných ľudí v takmer reálnom čase.

Nové hovorené slovo

Veľa ľudí správne postrehlo, že Stories sú nová televízia, pretože v oboch prípadoch ide o pasívne sledovanie. Táto televízia je však personalizovaná, pretože sledujete životy ľudí, ktorých si vyberiete sami. Bude to najnávykovejšia televízia, akú ľudstvo vynašlo.

Špecifikom tohto nového formátu rozprávania príbehov je najmä fakt, že rozprávačmi sme my sami. Tak ako na začiatku, keď bolo prvým formátom podávania príbehov ústne podanie. Neexistuje tu medzičlánok ako spisovateľ píšuci knihu, alebo režisér režírujúci film. Z formátov podania príbehov majú teda Stories bližšie skôr k ľudskej reči ako k filmom. Je to ľudská reč doplnená o video.

Nový spôsob rozprávania príbehov bude mať teda podobnú kvalitu ako hovorené slovo. Ľudia sa budú vždy snažiť vykresľovať sa pozitívne a nebude sa tomu formátu dať veriť. Niekto ho bude ovládať virtuózne, a získa si pozornosť. Iní budú produkovať nekonečnú vizuálnu hnačku.

Ako počúvame niekoľko výnimočných rečníkov, aj v tomto novom formáte sa objaví niekoľko ľudí, ktorých sa oplatí počúvať.

Mnohým sa bude zdať, že vizuálny jazyk Stories je mimo toho, čo sú schopní alebo ochotní pochopiť. Vizualita pochádza z kultúry instagramových filtrov, mémov, gifov, youtuberov. Preto bude na mnohých pôsobiť infantilne. Je to však predovšetkým preto, že ju ešte musia objaviť tvorcovia, ktorí majú viac vkusu.

Noví vplyvní ľudia

Stories sú nový verejný priestor v rámci sociálnych sietí a prinesú veľa príležitostí ľuďom, ktorí chcú vplývať na iných ľudí: politici, firmy, hnutia. Budú to však mať ťažšie ako v newsfeede. Priestoru budú vládnuť charizmatickí a otvorení ľudia, ktorí si pomaly, trpezlivo a konzistentne budujú publikum. Ktokoľvek, kto vie strhnúť ľudí, má už teraz v Stories obrovské príležitosti. Nedá sa tam však len tak vtrhnúť.

V Stories ťažšie prežije neautentický hlas, dá sa preskočiť po milisekunde. Neprežije tam politik, ktorý sa rozhodne zverejňovať videá dva mesiace pred voľbami. Jediný spôsob, ako dostať do tohto priestoru svoje posolstvá, bude spojiť sa s ľuďmi, ktorí už obecenstvo majú. Alebo sa takýmto človekom stať a využiť svoj vplyv priamo.

Ľudstvo potrebuje newsfeed, krok späť nie je. Ľudia slova, ktorí ovládali newsfeed, dostanú adekvátny priestor, ktorý je menší, ako mali doteraz. Zostane dominantným na stolových počítačoch s klávesnicou. Na smartfónoch, ktoré sú už aj na Slovensku najpoužívanejšími počítačmi, je však novou klávesnicou kamera. Podobne aj knihy číta menej ľudí, ako je tých, čo pozerajú televízor. Bude existovať čoraz viac ľudí, ktorých čas strávený so sociálnymi sieťami bude tvoriť takmer výhradne pozeranie Stories.

Je však jasné, že ľudstvo vynašlo nový formát podávania príbehov a čaká nás dlhé obdobie hľadania nových noriem.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Facebook

Technológie

Ekonomika, Slovensko, Veda

Teraz najčítanejšie