Tri štvrtiny žiakov sa učia kvôli známkam a strachu z hanby, nie preto, že by z toho mali radosť

Kde sa stratí radosť detí zo spoznávania nových vecí? Na Univerzite Komenského skúmali, čo deti motivuje učiť sa.

Deti sa neučia preto, že by mali radosť z poznávania nových vecí. Keď sa ich na to opýtate, o potešení z poznávania hovorí len pár z nich. Sedieť v škole je pre ne psychicky omnoho náročnejšie, ako by sa mohlo zdať.

Motiváciou väčšiny detí pri učení sa sú totiž známky, snaha vyhnúť sa trestu, vyhnúť sa pocitu hanby, alebo túžba získať odmenu či pochvalu. Tak aspoň odpovedala výrazná väčšina žiakov druhého stupňa vo výskume Univerzity Komenského.

Pre deti to je pritom výrazná zmena v živote. Od narodenia totiž majú motiváciu sa učiť a majú z toho radosť. V škole sa to mení.

Radosť z učenia pociťuje podľa výskumu motivácie Centra pedagogického výskumu Univerzity Komenského len sedem percent žiakov. Pätina detí povedala, že sa učia, lebo si uvedomujú, že vzdelanie je určitá hodnota v ich živote.

Keď ich to nebaví, strácate ich

Do výskumu sa zapojilo 1550 žiakov druhého stupňa základných škôl, teda piataci, šiestaci, siedmaci, ôsmaci aj deviataci. Školy, kde výskum robili, boli zo západného, severného, z južného aj východného Slovenska. Ako prvý o výskume informoval portál čiernalabuť.

Vo výskume sa podľa Martina Kuruca z Centra pedagogického výskumu Univerzity Komenského pýtali žiakov napríklad na ich motiváciu pri písaní domácich úloh alebo na to, čo ich motivuje pri práci na vyučovaní, ich snahu riešiť na hodinách aj náročnejšie úlohy a celkovú snahu pracovať v škole. Kuruc sa motivácii pri učení sa venuje už 12 rokov.

Výsledkom je, že 73 percent žiakov má takzvanú vonkajšiu motiváciu k učeniu sa – teda, že sa deti neučia preto, že sú vnútorne presvedčené o tom, že je to potrebné, alebo preto, že ich to baví.

A prečo je dôležité vedieť, čo deti motivuje sa učiť?

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |