Denník N

Slovensko príde o obe letecké linky do Nemecka, pocítia to hlavne v Košiciach

Wizz Air po necelom roku prestane lietať z Košíc do Kolína. Foto - TASR
Wizz Air po necelom roku prestane lietať z Košíc do Kolína. Foto – TASR

Košické letisko sa niekoľko rokov snažilo získať spojenie s bohatými mestami v Severnom Porýní. To sa im napokon podarilo, ale len na necelý rok.

Rakúski majitelia košického letiska mali dlhodobo jeden cieľ. Snažili sa získať priame spojenie do niektorého z veľkých miest v Severnom Porýní. Ide o bohatý región, odkiaľ do Košíc mohli lietať nielen turisti, ale aj biznismeni.

„Získať Severné Porýnie zostáva naším dlhodobým cieľom. Je to veľmi husto obývaný región, sídli tam mnoho firiem, takže je tam veľký potenciál pre turistov i biznisové lety,“ hovoril pred dvoma rokmi šéf letiska Michael Tmej.

Tento cieľ sa Košiciam aspoň čiastočne podarilo splniť. Vlani v júni začal nízkonákladový Wizz Air lietať medzi Košicami a Kolínom nad Rýnom.

Po necelom roku však maďarský dopravca oznámil letisku nečakanú správu. Od polovice mája zruší tri linky z Košíc – vrátane letov do Kolína.

„Veľmi neradi informujeme, že spoločnosť Wizz Air ruší svoju základňu v Košiciach a taktiež linky do Kolína, Tel Avivu a Doncastru Sheffield,“ povedal vo štvrtok riaditeľ Tmej.

Lietali ňou tisíce Nemcov

V krátkom čase ide o druhé spojenie s Nemeckom, o ktoré Slovensko príde. Koncom marca zruší írsky Ryanair linku z Bratislavy do Berlína, ktorú prevádzkoval od októbra 2015.

Pre Bratislavu však nejde o veľkú stratu, pretože spojenie s Nemeckom je dostatočne pokryté z neďalekej Viedne.

V prípade Košíc je situácia odlišná. Spojenie s Nemeckom bude po zrušení priamej linky možné buď s prestupom vo Viedni, v Prahe alebo vo Varšave, alebo budú musieť cestujúci lietať z tri hodiny vzdialenej Budapešti.

Wizz Air navyše do Košíc lietal v dobrých časoch – v piatok a v pondelok ráno –, ktoré boli vhodné napríklad pre turistov, čo lietali na predĺžený víkend.

Väčšinový podiel v košickom letisku drží už viac než desať rokov Letisko Viedeň, dlhodobo ho riadia rakúski manažéri. Foto – TASR

Vedenie Košického letiska hovorí, že zrušenie troch liniek vrátane Kolína nebolo motivované ekonomickými číslami. Wizz Air sa podľa nich jednoducho rozhodol sústrediť na iné regióny.

„Chceme zdôrazniť, že všetky linky, ktoré sa rušia, dosahovali mimoriadne dobré výsledky a boli medzi cestujúcimi veľmi obľúbené. Dokonca sme pracovali na navýšení frekvencií letov do týchto destinácií. Rozhodnutie teda nebolo urobené na komerčnom základe,“ povedal Tmej.

Organizácia Košice Región Turizmus, ktorá spadá pod miestnu župu, pripomína, že touto linkou lietali v pomerne vysokom počte nemeckí turisti. Za pol roka ich podľa letiska priletelo do Košíc viac než štyritisíc.

„Na linke Košice – Kolín tvorili cestujúci nemeckej národnosti tretinu všetkých cestujúcich, čo je pomerne vysoké percento,“ spresňuje riaditeľka organizácie Lenka Vargová Jurková.

Na porovnanie: napríklad na linkách z Košíc do Veľkej Británie tvoria britskí občania iba trinásť percent.

Naopak, keďže Wizz Air patrí medzi nízkonákladové spoločnosti, zrejme len minimum pasažierov tvorili biznisoví cestujúci.

„Vzhľadom na profiláciu cestujúcich spoločnosti Wizz Air možno s vysokou pravdepodobnosťou povedať, že biznis-cestujúci nie sú primárnou cieľovou skupinou a využívajú služby iných leteckých spoločností,“ dodáva riaditeľka.

Dôležitý aj Izrael

Podľa nej je škoda aj linky do Tel Avivu, ktorú tiež plánuje Wizz Air zrušiť. Aj tá prinášala mestu a regiónu cenných turistov.

„Letecké spojenia do Kolína a Tel Avivu ukázali svoju životaschopnosť. Napríklad počet turistov z Izraela vysoko rástol. To sa prejavilo aj v zložení návštevníkov našich hlavných turistických atrakcií Svetového dedičstva UNESCO,“ hovorí Vargová Jurková.

Letisko počítalo s tým, že všetky tri linky, ktoré sa aktuálne chystá Wizz Air zrušiť, mu prinesú okolo 80-tisíc cestujúcich ročne, čo je zhruba 16 percent cestujúcich.

Zrušenú linku do Izraela sa podľa letiska čiastočne podarí pokryť vďaka Turkish Airlines, ktoré Košiciam zabezpečuje spojenie s hubom v Istanbule, cez ktorý lietajú aj Izraelčania.

Zachránia to Turci?

Vedenie košického letiska hovorí, že sa bude snažiť zrušenú linku do Kolína nahradiť, čo však môže trvať. O nových linkách sa nezriedka vyjednáva celé roky.

Na košické letisko dnes lieta päť stálych dopravcov. Maďarský Wizz Air zostáva aspoň na dôležitej linke na Londýn Luton. Naďalej tam bude lietať denne, potvrdzuje Tmej.

Okrem toho do Košíc lietajú České aerolínie, Austrian Airlines, poľský LOT a Turkish Airlines. Obzvlášť Turci majú špecifický význam, pretože ide o jediného globálneho dopravcu, ktorý vďaka košickému letisku lieta na Slovensko.

Košice tak majú zabezpečené spojenie takmer do celého sveta. Turci lietajú z Košíc na letisko v Istanbule, kde je možný priamy prestup na lety napríklad do USA, Ázie, Latinskej Ameriky či Afriky.

Keď v roku 2015 Wizz Air oznámil, že v Košiciach bude cez noc nechávať svoje lietadlo, asistoval pri tom aj košický primátor Richard Raši (v strede). Foto – TASR

Turkish Airlines lietajú medzi Košicami a Istanbulom štyrikrát týždenne. Vlani oznámili, že v najbližších piatich rokoch by sa táto frekvencia mohla aj zdvojnásobiť.

„Linka z Košíc vyzerá nádejne, preto si viem predstaviť aj lety každý deň, dokonca dvakrát denne. V ideálnom prípade by sme chceli ponúkať každý deň ranný aj večerný let z Košíc,“ povedal viceprezident firmy pre strednú Európu Fatih Cigal v rozhovore pre Denník N.

Košice podľa neho majú tú výhodu, že ide o medzinárodné letisko, ktoré môže obsluhovať nielen východné Slovensko, ale aj priľahlé regióny.

„Pred naším príchodom bol región okolo Košíc bielym miestom na mape Európskej únie, kam nelietali žiadne veľké aerolínie. Pritom sú ľahko dostupné aj pre obyvateľov južného Poľska, prihraničných oblasti Maďarska alebo Rumunska. Po tom, ako zrušili povinnosť krátkodobých víz pre občanov Ukrajiny, sa otvorila možnosť, aby aj ľudia zo západnej Ukrajiny využívali toho letisko,“ dodal Cigal.

Prečítajte si knihu od Vladimíra Šnídla: Pravda a lož na Facebooku

Viac

Teraz najčítanejšie