Denník N

Érsek vytiahol projekt z archívu, starú Seneckú chce so štyrmi pruhmi

Zdroj – Google Maps
Zdroj – Google Maps

V okolí Bratislavy plánujú najprv pridať vlaky od Senca, potom 8-pruhovú D1-ku a nakoniec štvorpruhovú cestu prvej triedy. Odborník upozorňuje, že dopravne prehustené územie sa dá riešiť aj menej nákladne.

Pred dvoma rokmi dochádzal Juraj z Veľkého Bielu do práce v Bratislave autom. Bežne v kolóne strávil viac než hodinu, autá sa kopili na starej Seneckej ceste od Bernolákova až do Bratislavy.

Dnes už dochádza za prácou vlakom. Okrem toho, že nestojí v kolóne, si zvykol aj na pohodlie bez šoférovania. Autom sa vyberie do hlavného mesta iba počas sviatkov, alebo keď mu stačí doraziť do Bratislavy mimo rannej špičky. Aj vtedy si skontroluje, či dopravné aplikácie ukazujú voľnú cestu, ktorú zvládne do pol hodiny.

Zdroj: googlemaps.com

Medzičasom sa pohodlie šoférov na starej Seneckej dostalo medzi priority ministerstva dopravy. Minister Árpád Érsek (Most-Híd) plánuje cestu čo najskôr rozšíriť na štyri pruhy.

„Predpoklad začiatku výstavby je v roku 2021, lehota výstavby je 3 roky,“ odhaduje hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Michaela Michalová.

Už po nej mali jazdiť 3 roky

Štát vytiahol zo šuplíka starší projekt, ktorý pripravovala Slovenská správa ciest. V archívnych dokumentoch spred desiatich rokov  (vtedy bola hotová správa o vplyvoch cesty na životné prostredie) cestári predpokladajú náklady v hodnote 202 miliónov eur (celá investícia vrátane výkupu pozemkov v hodnote cca 45 mil. eur). Píšu, že rozširovať začnú v roku 2011 a skončia v roku 2015.

Presne tak by to aj dávalo zmysel. Širšia stará Senecká by pomohla predísť komplikáciám, ktoré prinesie ešte väčšia stavba: rozšírenie D1 na osempruh.

Tú už dnes vidia diaľničiari ako hotovú vec, a to ešte predtým než sa pustia do rozširovania starej Seneckej. Preto efektívnosť rozšírenia starej Seneckej klesá.

„Tu nejde o jednoduché pridanie ďalších pruhov, podstatná časť z plánovaných 14 kilometrov má ísť v novej trase. Na celom úseku až po Senec sa má vybudovať viacero mimoúrovňových križovatiek. To by zvýšilo kapacitu súčasnej cesty viac ako trojnásobne, ale náklady sa môžu vyšplhať až k štvrťmiliarde eur,“ vysvetľuje analytik INEKO a bývalý šéf sekcie stratégie na ministerstve dopravy Ján Kovalčík.

Posudok o vplyve projektu rozšírenia starej Seneckej cesty odporúča stavať cestu v modrom variante. To znamená, že sa pri Bernolákove odkloní od pôvodnej trasy na sever. Zdroj: enviro.gov.sk

„Je otázka, či to nie je luxus potom, ako sa hneď vedľa rozšíri D1 na osempruh. Najmä ak vezmeme do úvahy iné potreby v ďalších regiónoch, a rovnako doteraz nevyužitú možnosť odľahčenia ciest medzi Sencom a Bratislavou lepšou ponukou vlakov,“ dodal Kovalčík.

Nie že by širšia stará Senecká nepomohla šoférom vôbec, ale už nebude dôvod, prečo by z nej mala byť  priorita.

Pribudnú vlaky do Senca

Železničná spoločnosť Slovensko naozaj plánuje posilniť vlaky od Senca do Bratislavy. Ak sa už nič nepokazí, spoje pribudnú od leta.

Aplikácia Waze napríklad v piatok (16. 2.) ráno odhadla cestu z Bielu do hlavného mesta na necelú polhodinu, a to v Bratislave husto snežilo.

Nedá sa presne odhadnúť, koľko šoférov sa za posledné dva roky napríklad odklonilo zo starej Seneckej na vlak. Je to iba jedna z vecí, na ktoré by mali štátni plánovači pri oživení staršieho projektu prihliadať.

Posledné dáta o intenzite dopravy sú z roku 2015. Vychádza z nich, že pred Ivankou pri Dunaji jazdí denne po starej Seneckej (cesta č. 1/61) približne 13-tisíc áut, smerom ďalej do Bratislavy doprava hustne k 30-tisíc vozidlám denne.

Údaj v hornej časti uvádza dennú intenzitu všetkých vozidiel, spodný údaj je technické označenie úseku. Zdroj: SSC

Národná diaľničná neplánuje prerábku starej Seneckej „rozfázovať“ tak, aby ju rozširovala najprv tam, kde to chýba najviac.

 

Medzitým plánujú ďalšiu diaľnicu

Prečo je z 200-miliónovej stavby momentálne priorita, a to v celej dĺžke, nie je celkom jasné.

Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo a bývalý poradca expremiérky Ivety Radičovej hovorí, že starú Seneckú rozšíriť treba.

„Z dlhodobého pohľadu treba riešiť starú Seneckú cestu z titulu napájania jestvujúcich satelitov v smere na juh od D1,“ povedal Matej. Upozorňuje však na to, že v tejto oblasti štát potichu pripravuje ešte ďalšiu paralelnú diaľnicu. Ide o časť R1 medzi Bratislavou a Vlčkovcami.

Plánované cesty sú vyznačené zelenou farbou. Zdroj: NDS

„Tam sa stále investujú peniaze, stále je to v pláne výstavby,“ hovorí Matej. „Ak rozšírime D1 na osempruh, tak treba zastaviť prípravu na úseku Vlčkovce-Bratislava,“ dodal.

Rozšírenie D1 sa naťahuje a komplikuje, stále nikto nevypísal ani jednu súťaž o stavebné práce na súvislom úseku. Tam, kde širšia D1 chýba najviac (na vstupe do Bratislavy za Triblavinou), bude sa D1 navyše križovať s obchvatom Bratislavy. Štát tak čaká komplikovaná stavba, ktorej časť už má v zmluve španielsky koncesionár obchvatu Bratislavy.

Všetko teraz závisí od manažérov Národnej diaľničnej – rozšírenie D1 aj starej Seneckej. Majú ju na starosti napriek tomu, že je to cesta prvej triedy, a cesty prvej triedy zo zákona spravuje Slovenská správa ciest. Minister Érsek projekt prehodil ako prioritu diaľničiarom.

Ešte príde povoľovanie a výkup pozemkov

Kovalčík upozorňuje, že prípadnej výstavbe musia predchádzať ešte roky prípravy. Projektovania, povoľovania i výkupov pozemkov. „Aby to všetko nakoniec nebolo zbytočné a opäť sa neživili očakávania, ktoré nebudú naplnené, treba najprv korektne porovnať možné varianty, ako sa dajú vyriešiť rastúce dopravné nároky na území medzi Bratislavou a Sencom. A potom chystať riešenie, ktoré je primerané aj v kontexte iných potrieb, ktoré Slovensko má v ďalších regiónoch,“ hovorí Kovalčík.

„Je nepochybné, že tu ide o územie s vôbec najvyššou hustotou dopravy v celej krajine. No určite sa dá dobre obslúžiť aj menej nákladne, ako kombináciou 8-pruhovej diaľnice a ďalšej 4-pruhovej cesty hneď vedľa. Najmä ak na rovnakej trase máme železnicu, ktorej kapacita ešte zďaleka nie je naplno využitá.“

Diaľničiari práve zháňajú projektantov, ktorí zaktualizujú a doplnia dokumenty zdedené od Slovenskej správy ciest. Tender sa im už komplikuje.

„Vo verejnej súťaži na predmet zákazky (…) boli úradu doručené 3 námietky od 3 subjektov,“ okomentovala hovorkyňa Úradu pre verejné obstarávanie Janka Zvončeková.

Drahé a meškajúce diaľnice

Obchvat Bratislavy

Rozšírenie D1

Teraz najčítanejšie