Denník N

„Nemali šancu prežiť.“ Lietadlo so 71 ľuďmi na palube sa zrútilo pri Moskve

Trosky lietadla AN-148 pri dedine Stepanovskoje. Foto - life.ru, ap
Trosky lietadla AN-148 pri dedine Stepanovskoje. Foto – life.ru, ap

Stroj Saratovských aerolínií letel z Moskvy do mesta Orsk na Urale. Haváriu nikto neprežil, príčina nešťastia zatiaľ nie je známa.

Ruské lietadlo An-148 so 71 ľuďmi na palube (65 pasažierov a šesťčlenná posádka) sa v nedeľu zrútilo neďaleko Moskvy.

Stroj spoločnosti Saratov Airlines zmizol z radarov už pár minút po vzlietnutí z hlavného mesta. Lietadlo malo namierené do mesta Orsk neďaleko hraníc s Kazachstanom, odkiaľ pochádzala drvivá väčšina cestujúcich.

„Nikto nemal šancu prežiť,“ informovali oficiálne zdroje. Neskôr to potvrdili aj svedkovia z miesta pádu lietadla. „Našli sa trosky, nie je tam nikto, kto by prežil,“ napísala agentúra TASS.

Medzi obeťami sú traja cudzinci – jeden z nich je zo Švajčiarska, ďalší z Azerbajdžanu, národnosť tretieho zatiaľ nie je známa.

Údaje zo stránky Flightradar ukazujú, že v poslednej minúte lietadlo náhle kleslo z vyše 1800 metrov na 900 metrov, keď zmizlo z radarov asi 20 kilometrov juhovýchodne od moskovského letiska Domodedovo.

Vyšetrovatelia zatiaľ nevylúčili žiadnu z možných príčin nešťastia.

Našli jednu z čiernych skriniek

Ruský letecký expert Vadim Lukaševskij pre televíziu Dožď povedal, že príčinou havárie nemohlo byť počasie. Možné verzie technickej poruchy, chyby pilotov či teroristického útoku sú podľa neho v tejto chvíli rovnocenné. Podľa neho do rozšifrovania informácií z čiernych skriniek nemá zmysel špekulovať, tie by mali príčinu katastrofy objasniť.

Vyšetrovateľom sa už jednu z dvoch čiernych skriniek podarilo nájsť. Prístroj vraj nejaví známky poškodenia.

V médiách sa objavili svedectvá, podľa ktorých z lietadla už pred dopadom šľahali plamene a ozvala sa explózia.

Interfax zase po nehode prišiel so špekuláciou, že sa lietadlo vo vzduchu zrazilo s vrtuľníkom ruskej pošty. Viaceré ruské médiá písali, že na mieste pádu stroja sa našli aj úlomky vrtuľníka. Ruská pošta však informácie poprela s tým, že žiadne vrtuľníky nevlastní. Špekulácie sa pravdepodobne objavili preto, že na palube zrúteného lietadla bolo 20-kilogramové vrece s listami.

Lietal menej ako 8 rokov

Saratovské aerolínie tvrdia, že ich stroj bol moderný, spoľahlivý a nemal žiadne technické problémy. Podľa servera RBK lietal menej ako osem rokov.

Z moskovského letiska vyletel o 14:21 moskovského času s 21-minútovým meškaním. Jeho trosky sa našli pri podmoskovskej dedine Stapanovskoje.

Ruská prokuratúra už začala trestné konanie pre podozrenie z porušenia pravidiel bezpečnosti leteckej prevádzky.

Ruské televízie na katastrofu reagovali prerušením vysielania zo zimných olympijských hier v juhokórejskom Pchjongčchangu.

Lietadlo An-148, aké sa zrútilo pri Moskve. Ilustračné foto – Wikimedia

Moderný typ lietadla

AN-148, ktoré v nedeľu havarovalo, je moderným typom lietadla určeným pre regionálne linky. Vyrába ho ukrajinská štátna spoločnosť Antonov v spolupráci s ruskou firmou Zjednotená letecká korporácia z Voroneže.

Podľa českého magazínu Letiště ČR ho vyvinuli, aby na regionálnych linkách nahradili zastarané sovietske stroje TU-134 a Jak-42. Na trh bol uvedený v roku 2007, dodnes sa vyrobilo viac než štyridsať kusov.

Lietadlo tohto typu havarovalo aj v roku 2011 v Belgorodskej oblasti.

Išlo vtedy o testovací let jedného z dvoch strojov, ktoré boli určené pre mjanmarské vojenské letectvo. Na palube zahynuli šiesti členovia posádky, z toho dvaja z Mjanmarska. Podľa ruských vyšetrovateľov za nehodu mohla chyba pilota a zlá kvalita paliva. Mjanmarsko po nehode zrušilo svoju objednávku.

Aerolínie už mali problém

Saratovské aerolinky, pomenované podľa mesta Saratov, kde majú centrálu, prevádzkujú najmä vnútroštátne lety. V roku 2015 mali problém s ruskými regulátormi.

Náhodná inšpekcia zistila, že počas jedného medzištátneho letu bola v kabíne prítomná osoba, ktorá nepatrila k posádke. Podľa portálu ch-aviation.com išlo o blízkeho príbuzného generálneho riaditeľa aerolinky.

Saratovským aerolinkám za to dočasne zakázali medzištátne lety. V roku 1994 sa v Rusku zrútilo lietadlo po tom, čo sa v pilotnej kabíne nachádzali deti pilota vo veku 12 a 16 rokov, ktoré nechtiac niečo stlačili. Zahynulo vtedy všetkých 75 ľudí na palube.

Zákaz medzištátnych letov pre Saratovské aerolinky platil 180 dní. Medzi ich cudzokrajné destinácie patria najmä Arménsko a Gruzínsko.

Vyšetrovatelia skúmajú časti trosiek lietadla. Foto – ap

Havárie ruských aeroliniek

Za posledné roky je to už niekoľké letecké nešťastie ruských aeroliniek. Na Vianoce 2016 spadol do Čierneho mora Tupolev ruského ministerstva obrany, ktorý viezol aj armádny súbor Alexandrovovcov. Zahynulo všetkých 92 ľudí na palube.

Podľa denníka Kommersant z mája 2017 bola zrejme príčinou chyba pilota, ktorý trpel pri štarte priestorovou dezorientáciou.

Rok predtým v októbri zahynulo vyše 220 ruských dovolenkárov po tom, čo islamisti odpálili bombu v lietadle nad egyptským Sinajom.

Nehody na vnútroštátnych letoch sa stali aj v rokoch 2013, 2012 a v roku 2011. Vtedy počas havárie lietadla v meste Jaroslavľ s hokejistami miestneho klubu Lokomotiv zahynul aj slovenský hokejista Pavol Demitra.

 

Veľké letecké nešťastia v Rusku za posledných desať rokov

14. septembra 2008 – Zrútenie lietadla Boeing 737 ruskej spoločnosti Aeroflot pri meste Perm na Urale neprežil nikto z 88 ľudí na palube. Medzi 82 cestujúcimi boli dve desiatky cudzincov.

10. apríla 2010 – Pri západoruskom Smolensku havaroval pri pristátí v hustej hmle poľský vládny špeciál Tu-154M s poľskými predstaviteľmi. Zahynulo všetkých 96 osôb na palube (89 pasažierov a sedem členov posádky) vrátane prezidenta Lecha Kaczyńského.

21. júna 2011 – Nehodu lietadla pri Petrozavodsku na severozápade Ruska neprežilo 44 pasažierov.

7. septembra 2011 – Pri havárii lietadla Jak-42 v ruskom Jaroslavli zahynulo osem členov posádky a 37 hráčov a funkcionárov tímu Lokomotiv Jaroslavľ vrátane Slováka Pavla Demitru a troch českých hráčov Jana Marka, Karla Rachůnka a Josefa Vašíčka.

2. apríla 2012 – Pri sibírskom meste Ťumeň sa krátko po štarte zrútil dvojmotorový turbovrtuľový stroj ATR-72 spoločnosti UTair so 43 ľuďmi na palube. Nehodu neprežilo 31 osôb.

17. novembra 2013 – V centrálnom Rusku sa pri pokuse o pristátie pri meste Kazaň zrútilo lietadlo Boeing 737. Zahynulo 50 ľudí – 44 cestujúcich a šesť členov posádky.

19. marca 2016 – Pri leteckom nešťastí na juhu Ruska zahynulo 62 ľudí. Boeing 737-800 letiaci z Dubaja sa zrútil pri zlej viditeľnosti počas pristávania na letisku v Rostove na Done a začal horieť.

25. decembra 2016 – Krátko po štarte z ruského Adleru pri Soči sa zrútilo do Čierneho mora lietadlo Tu-154 s 92 ľuďmi na palube vrátane 64 členov slávneho armádneho zboru Alexandrovovci.

11. februára 2018 – 11. februára sa zrútilo krátko po štarte lietadlo An-148 spoločnosti Saratovské aerolínie. Letelo z moskovského letiska Domodedovo do Orska na juhu krajiny neďaleko Kazachstanu. Zahynulo v ňom 71 ľudí. (čtk)

Najbezpečnejší rok

Minulý rok 2017 bol celosvetovo vôbec najbezpečnejším v dejinách letectva.

Podľa správy holandskej konzultačnej spoločnosti TU70 a Aviation Safety Network vôbec po prvýkrát nezahynul ani jeden človek pri havárii komerčného prúdového lietadla.

Keď sa prirátajú aj dopravné a turbovrtuľové lietadlá, zahynulo 44 ľudí pri 10 smrteľných nehodách.

Podľa TU70 tak vychádza jedna smrteľná nehoda veľkého komerčného lietadla na 16 miliónov letov.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Pád lietadla pri Moskve

Svet

Teraz najčítanejšie