Denník N

Prehľadný návod, ako sa vyznať v Dankovom vysvetľovaní vojenských obchodov

Andrej Danko a fínske transportéry Patria AMV, pre ktoré sa v tichosti rozhodli nominanti SNS. Foto – N a BAE
Andrej Danko a fínske transportéry Patria AMV, pre ktoré sa v tichosti rozhodli nominanti SNS. Foto – N a BAE

SNS odpovedá na úplne iné otázky, než jej kladú. Následne zdôrazní, že všetko už vysvetlila.

Odvádzanie pozornosti je v politike účinnou technikou. Keď váš nominant čelí nejakej afére, najrýchlejšou obranou je spochybnenie kritika a predhodenie inej, zástupnej témy.

Keď na jeseň 2016 vypukla kauza okolo slovenského predsedníctva, premiér Robert Fico vyštartoval s obvinením, že niektorí novinári sú „špinavé protislovenské prostitútky“. Na konci dňa už ľudia riešili Ficove výroky a nie podozrenie, že na predsedníctve mala zarobiť agentúra blízka Smeru.

V súčasnosti rovnakú taktiku skúša aj predseda SNS Andrej Danko. Médiá i opozícia spochybňujú postup jeho nominantov pri nákupoch transportérov, stíhačiek a najnovšie aj radarov.

Danko a jeho nominanti reagujú podľa rovnakého scenára. Odpovedia na iné otázky, než sa im kladú, a následne zdôraznia, že všetko vysvetlili.

Príklad prvý: Vážte si, že to nie sú Poliaci

Dankovi nominanti sa v tichosti rozhodli, že zákazku na transportéry za 400 miliónov dajú Fínom. V polovici mája 2017 vláda schválila materiál, podľa ktorého mal minister obrany vypracovať návrh ďalšieho postupu. Minister Peter Gajdoš však už na druhý deň podpísal memorandum s Fínmi. Následne si od nich objednal aj výrobu prototypu. Pokiaľ prejde vojskovými skúškami, ministerstvo bude môcť nakúpiť až 81 fínskych vozidiel.

Ako reaguje SNS

Dankovi ľudia na tieto podozrenia reagujú tým, že začnú hovoriť o Poľsku. Pripomínajú, že druhá vláda Smeru chcela nakúpiť transportéry z Poľska, čo by bolo menej výhodné než obchod s Fínmi. „Analyzovali sme poľský variant a zistili sme, že je nevýhodný. Pri spolupráci s Fínskom budeme môcť toto vozidlo ďalej vyvážať, budeme si môcť doma robiť servis. Čo je na tom zlé?“ pýtal sa v januári minister Peter Gajdoš (SNS) v diskusnej relácii TA3.

Prečo pochybnosti pokračujú

Nominantom SNS nikto nevyčíta, že neurobili obchod s Poliakmi. Opoziční poslanci sa ich však opakovane pýtali, prečo nevypísali medzinárodný tender. Keď transportéry išla kupovať Litva, vyberala si medzi desiatimi rôznymi vozidlami. Keď transportéry išli kupovať nominanti SNS, reálne posudzovali len vozidlo z Fínska. O svojom rozhodnutí navyše informovali až niekoľko mesiacov po podpísaní prvých zmlúv. „Ja nie som povinný zverejňovať všetky zmluvy, ktoré som podpísal,“ vysvetlil minister Gajdoš.

Robert Fico a bývalá poľská premiérka Ewa Kopaczowá v roku 2015 oznámili, že Slovensko kúpi poľské transportéry Rosomak. Obchod napokon stroskotal. Foto – TASR

Príklad druhý: Fíni sú čestní

Nominantom SNS sa vyčíta, že urobili s Fínmi podvod, keď predstierali, že budú robiť spoločný vývoj transportérov. Vďaka tomu nemuseli vypisovať súťaž, ako to prikazuje zákon. V skutočnosti však o žiadny spoločný vývoj pravdepodobne nejde. „Je to, akoby ste chceli urobiť obchod s Applom a tvrdili by ste, že s ním budete vyvíjať mobilný telefón iPhone 11. Tomu nikto, kto týmto veciam rozumie, nemôže veriť,“ hovoril v parlamente Igor Matovič (OĽaNO).

Ako reaguje SNS

Andrej Danko namieta, že Fíni sú poctivý národ, ktorý nekorumpuje a nepodvádza. „Kto si dovolí tvrdiť, že by si niekto dovolil pýtať akékoľvek euro od Fínov, kde je miera korupcie jedna z najnižších na svete?“ hovoril v piatok Danko.

Prečo pochybnosti pokračujú

Vojenské obchody sú svetom sám pre seba a ani obchod s Fínskom nemusí byť zárukou čistoty. Napríklad v Slovinsku spôsobila zákazka na fínske transportéry pád vlády. V roku 2013 musel odstúpiť premiér Janez Janša pre podozrenia, že pri staršom nákupe vozidiel Patria AMV (rovnakých, aké chce kupovať SNS) získala jeho strana 21 miliónov eur na úplatkoch. Peniaze mali prúdiť cez sieť sprostredkovateľov, ktorí boli do obchodu zapojení. Janša dostal na súde dva roky a nákup bol zosekaný z pôvodných 135 kusov na tridsať.

Transportér od fínskej zbrojovky Patria predviedli začiatkom decembra aj verejnosti. Foto N – Tomáš Benedikovič

Príklad tretí: Zachránime zbrojárstvo

Okrem fínskej ponuky dostalo ministerstvo aj vážne mienenú ponuku od Nemcov. Nemecké zbrojovky ponúkli moderný transportér Boxer a obchod chceli urobiť cez medzivládnu organizáciu OCCAR. SNS túto ponuku ignorovala a neskôr o nej verejnosť zavádzala.

Ako reaguje SNS

SNS hovorí, že vďaka Fínom zachráni zbrojársky priemysel. Fíni totiž zapoja aj slovenské fabriky, čo môže prekážať len niekomu, kto je zlobovaný západnými zbrojovkami. „Ešte dnes pracuje v zbrojnom priemysle 4000 ľudí. Ja nehovorím, že na Západe nemajú lepšie výrobky. Ja hovorím, že máme poslednú šancu, aby sme zachránili to, čo sme si v 90. rokoch zlikvidovali,“ hovoril v piatok Danko.

Prečo pochybnosti pokračujú

Fakt číslo jeden: Najväčšou zbrojnou firmou na Slovensku je spoločnosť MSM Group, ktorá ovláda podniky v Martine, Trenčíne, Dubnici nad Váhom a v Novákoch. Zamestnáva viac než 1000 ľudí. Manažéri MSM Group sa od fínskych transportérov dištancujú. Združenie bezpečnostného a obranného priemyslu (ZBOP) dokonca pod ich vedením zverejnilo stanovisko, v ktorom sa píše, že sa s jeho členmi nikto nerozprával.

Fakt číslo dva: Minister obrany Gajdoš v novembri hovoril, že v súvislosti s fínskymi transportérmi očakáva vytvorenie päťdesiatich pracovných miest. Opozícia to označila za smiešne nízke číslo. „Dáme 400 miliónov a vytvoríme 50 nových pracovných miest? To je osem miliónov eur na jedno nové pracovné miesto. To sme tu ešte nemali,“ poznamenal poslanec Milan Krajniak (Sme rodina).

Fakt číslo tri: Zapojiť slovenský priemysel navrhovali aj Nemci, ktorých nominanti SNS odmietli. Ministerstvu napísali, že by sa ich vozidlá mohli montovať a opravovať v automobilke Tanax v Bánovciach nad Bebravou. „Zapojenie slovenského priemyslu je možné a vítané. Keďže Boxer je najmodernejším vozidlom na trhu, projekt by priniesol významný transfer technológií do Slovenskej republiky,“ písali Nemci. SNS to nijako nekomentovala. Minister len v televízii povedal, že požiadal Nemcov o odtajnenie ich ponuky a potom sa k nej vyjadrí.

Nemci do svojej ponuky priložili obrázok, kde vysvetlili, že podvozok vozidla by vyrobili oni, ale nadstavbu (mission module) a zbraňovú vežu by dodali slovenské firmy.

Príklad štvrtý: Firma blízka SNS

Nákup transportérov vzbudzuje podozrenie, že ide o „malú domov“ pre ľudí okolo SNS. Na výrobe transportérov sa má podieľať fabrika Way Industries v Krupine. Pôvodne ju ovládala finančná skupina Slavia Capital, ktorá má blízko k SNS. Potom sa vo firme zmenili akcionári a väčšinovým vlastníkom sa stal podnikateľ Jozef Marinič zo Sniny, ktorý je príbuzným vplyvného člena SNS Jaroslava Regeca.

Čo na to hovorí SNS

Nominanti SNS zdôrazňujú, že kontrakt ešte nie je hotový. Prototyp fínskeho vozidla musí najprv prejsť skúškami, až potom sa uvidí, aké firmy sa do výroby zapoja. „Informácie o firme Way Industries sú totálny výmysel,“ povedal v RTVS minister Gajdoš.

Prečo pochybnosti pokračujú

Ministerstvo obrany navrhlo zapojiť Way Industries priamo v oficiálnom materiáli, ktorý v novembri predložilo do vlády. Materiál zostal utajený, Denníku N to však potvrdili viaceré od seba nezávislé zdroje.

Ministerstvo to opakovane odmietlo komentovať. Keď sa na Way Industries spýtal moderátor rádia Expres vysokého úradníka Jána Hoľka, odpovedal, že nevie, či sa táto firma niekde spomína. Keď sa na krupinskú fabriku spýtal Denník N Gajdoša v parlamente, bez slova odišiel.

Video: Minister na otázky k Way Industries reaguje ústupom
Autor: Vladimír Šnídl

Príklad piaty: SNS chce ruské stíhačky

Okrem transportérov musela SNS v posledných dňoch vysvetľovať aj stíhačky. Kritici nominantom SNS vyčítajú, že robia všetko pre to, aby si Slovensko ponechalo ruské lietadlá MiG-29. Pred tým už varoval aj prezident Andrej Kiska. „Keď som sa dozvedel, koľko sú naši piloti vo vzduchu, zostal som zhrozený. Jednoznačne je potrebné súčasnú situáciu riešiť,“ povedal Kiska začiatkom februára na stretnutí s generálmi.

Ako reaguje SNS

Ministerstvo po Kiskovej návšteve vydalo stanovisko, v ktorom zdôraznilo, že nejde kupovať žiadne ruské stíhačky. „O nákupe nových nadzvukových lietadiel ruského typu sme nikdy neuvažovali a ani neuvažujeme,“ napísalo ministerstvo. Aktuálne si vraj vyberá medzi dvomi západnými strojmi – švédskym gripenom a americkou F-16. „Návrh nového zabezpečenia ochrany vzdušného priestoru predloží minister obrany vláde najneskôr do 29. júna 2018,“ dodalo ministerstvo.

Prečo pochybnosti pokračujú

Nominantov SNS nikto nepodozrieva, že chcú kupovať nejaké nové ruské stíhačky. Problém je, že sa snažia predĺžiť prevádzku tých súčasných. Minister Gajdoš už pri svojom nástupe vedel, že migy sú nespoľahlivé, ich prevádzka je drahá a zmluva na ich servis vyprší v roku 2019.

Podľa kritikov už dávno mal mať hotovú analýzu, ako ďalej postupovať. Mohol mať už podpísaný aj kontrakt na nový typ lietadla. Minister financií Peter Kažimír v septembri 2017 verejne prisľúbil, že na nové stíhačky vyčlení peniaze. SNS napriek tomu celý proces naťahovala a pred pár dňami Gajdoš priznal, že migy budeme používať i po roku 2020. „Aj v rokoch 2022 či 2023 budeme musieť byť zabezpečení migmi,“ povedal v parlamente.

Slovenské migy dosluhujú. Foto – TASR

Príklad šiesty: So Švédmi to nešlo

Bývalý minister obrany za Smer Martin Glváč prenechal nominantom SNS rozpracované rokovania so Švédmi na prenájom stíhačiek Gripen. Išlo by o podobný typ kontraktu, aký majú Česi. Nominanti SNS však podľa zákulisných informácií začali tieto rokovania torpédovať. Podľa zdrojov Denníka N sa napríklad stávalo, že na Slovensko prileteli švédski vyjednávači, a úradníci ministerstva im len oznámili, že nemajú mandát, aby v rokovaniach pokročili ďalej.

Ako na to reaguje SNS

Dankov úradník Hoľko tvrdí, že prenájom gripenov údajne nebol možný, pretože Švédi už tento typ obchodu neponúkajú. Ministerstvu tak nezostalo nič iné, iba otázku stíhačiek riešiť úplne od začiatku. „Pôvodne tu bola filozofia ísť rovnakou cestou ako Česi. Bola to však len filozofia, ale nebol na stole žiaden návrh zmluvy. Švédska strana o takejto možnosti v skutočnosti neuvažuje,“ povedal Hoľko v októbri.

Prečo pochybnosti pokračujú

Keď pred dvomi rokmi končil minister obrany Martin Glváč (Smer), hovoril, že prenájom gripenov je takmer dohodnutý. Slušnosť však vraj káže prenechať takéto zásadné rozhodnutie na budúcu vládu. „Necháme to pekne pripravené, zviazané pre novú vládu, ktorá vzíde z marcových volieb. Keby bol január roku 2015, tak ja by som bol s tou zmluvou, ktorú sme pripravili, spokojný a mohli by sme ju podpísať,“ hovoril Glváč v decembri 2015.

SNS teraz tvrdí, že žiaden prenájom gripenov nebol možný. To znamená, že o gripenoch klame buď SNS, alebo Smer. Jasno by do celej veci mohli vniesť Švédi, tí však svoje rokovania odmietajú komentovať.

Príklad siedmy: Radary (ne)zrušíme

Poslednou zákazkou, okolo ktorej sa vyrojili pochybnosti, je nákup radarov pre protivzdušnú obranu. SNS po druhej vláde Smeru prevzala rozbehnutý tender na nové radary za 60 miliónov, ktorého sa zúčastnili štyri zahraničné zbrojovky. Začiatkom februára však ministerstvo oznámilo, že tento tender zruší.

Ako na to reaguje SNS

Predseda Andrej Danko prekvapivo v piatok povedal, že žiadna súťaž sa zatiaľ neruší. „Je to klamstvo.“ Podľa neho sa len vyskytli nejaké problémy a teraz sa hľadajú spôsoby, ako to vyriešiť.

Prečo pochybnosti pokračujú

Danko tým poprel vyhlásenia svojich nominantov na ministerstve obrany. Tí začiatkom februára jasne povedali, že sa chystajú tender zrušiť. „Vzhľadom na to, že do 31. januára 2018 sa nepodarilo ukončiť ani prvé kolo medzinárodnej súťaže, ktorá trvala viac ako dva roky, v súčasnosti pracujeme na opatreniach potrebných na ukončenie tejto súťaže,“ uviedlo ministerstvo vo svojom vyjadrení pre RTVS.

Jedným z favoritov Glváčovho tendra bol francúzsky Thales, ktorý vyrába napríklad radary GM200. Foto – Thales

Príklad posledný: Ruské radary nekúpime

Nominanti SNS vzbudzujú podozrenie, že podobne ako pri stíhačkách, aj pri radaroch robia všetko pre to, aby si ponechali ruskú techniku. Dnes slovenský vzdušný priestor strážia aj zastarané radary P-37 ruskej výroby. Exminister Glváč plánoval, že už v roku 2016 dostane armáda prvé kusy nových radarov zo Západu.

Ako na to reaguje SNS

Anabáza okolo radarov pripomína anabázu okolo stíhačiek a podobné je aj vysvetľovanie Andreja Danka. „Nikto na ministerstve obrany nechce kupovať staré sovietske či ruské výrobky. Ak to niekto tvrdí, je to klamstvo,“ povedal Danko v piatok.

Prečo pochybnosti pokračujú

Dankovi nikto nepredhadzuje, že by chcel kúpiť nové ruské alebo staré sovietske radary. Z prostredia zbrojárov i z prostredia Smeru však unikajú informácie, že SNS vyhovuje, keď si Slovensko nechá tie súčasné.

SNS pritom doteraz nepovedala, čo vlastne plánuje robiť. Ministerstvo začiatkom februára sľúbilo, že ďalší postup oznámi v najbližších dňoch. To sa nestalo. Keď sa minulú stredu po rokovaní vlády chceli novinári na radary spýtať ministra Gajdoša, odišiel bočným východom.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Slovensko

Teraz najčítanejšie