Prehľadný návod, ako sa vyznať v Dankovom vysvetľovaní vojenských obchodov

SNS odpovedá na úplne iné otázky, než jej kladú. Následne zdôrazní, že všetko už vysvetlila.

Andrej Danko a fínske transportéry Patria AMV, pre ktoré sa v tichosti rozhodli nominanti SNS. Foto – N a BAE

Odvádzanie pozornosti je v politike účinnou technikou. Keď váš nominant čelí nejakej afére, najrýchlejšou obranou je spochybnenie kritika a predhodenie inej, zástupnej témy.

Keď na jeseň 2016 vypukla kauza okolo slovenského predsedníctva, premiér Robert Fico vyštartoval s obvinením, že niektorí novinári sú „špinavé protislovenské prostitútky“. Na konci dňa už ľudia riešili Ficove výroky a nie podozrenie, že na predsedníctve mala zarobiť agentúra blízka Smeru.

V súčasnosti rovnakú taktiku skúša aj predseda SNS Andrej Danko. Médiá i opozícia spochybňujú postup jeho nominantov pri nákupoch transportérov, stíhačiek a najnovšie aj radarov.

Danko a jeho nominanti reagujú podľa rovnakého scenára. Odpovedia na iné otázky, než sa im kladú, a následne zdôraznia, že všetko vysvetlili.

Príklad prvý: Vážte si, že to nie sú Poliaci

Dankovi nominanti sa v tichosti rozhodli, že zákazku na transportéry za 400 miliónov dajú Fínom. V polovici mája 2017 vláda schválila materiál, podľa ktorého mal minister obrany vypracovať návrh ďalšieho postupu. Minister Peter Gajdoš však už na druhý deň podpísal memorandum s Fínmi. Následne si od nich objednal aj výrobu prototypu. Pokiaľ prejde vojskovými skúškami, ministerstvo bude môcť nakúpiť až 81 fínskych vozidiel.

Ako reaguje SNS

Dankovi ľudia na tieto podozrenia reagujú tým, že začnú hovoriť o Poľsku. Pripomínajú, že druhá vláda Smeru chcela nakúpiť transportéry z Poľska, čo by bolo menej výhodné než obchod s Fínmi. „Analyzovali sme poľský variant a zistili sme, že je nevýhodný. Pri spolupráci s Fínskom budeme môcť toto vozidlo ďalej vyvážať, budeme si môcť doma robiť servis. Čo je na tom zlé?“ pýtal sa v januári minister Peter Gajdoš (SNS) v diskusnej relácii TA3.

Prečo pochybnosti pokračujú

Nominantom SNS nikto nevyčíta, že neurobili obchod s Poliakmi. Opoziční poslanci sa ich však opakovane pýtali, prečo nevypísali medzinárodný tender. Keď transportéry išla kupovať Litva, vyberala si medzi desiatimi rôznymi vozidlami. Keď transportéry išli kupovať nominanti SNS, reálne posudzovali len vozidlo z Fínska. O svojom rozhodnutí navyše informovali až niekoľko mesiacov po podpísaní prvých zmlúv. „Ja nie som povinný zverejňovať všetky zmluvy, ktoré som podpísal,“ vysvetlil minister Gajdoš.

Robert Fico a bývalá poľská premiérka Ewa Kopaczowá v roku 2015 oznámili, že Slovensko kúpi poľské transportéry Rosomak. Obchod napokon stroskotal. Foto – TASR

Príklad druhý: Fíni sú čestní

Nominantom SNS sa vyčíta, že urobili s Fínmi podvod, keď predstierali, že budú robiť spoločný vývoj transportérov. Vďaka tomu nemuseli vypisovať súťaž, ako to prikazuje zákon. V skutočnosti však o žiadny spoločný vývoj pravdepodobne nejde. „Je to, akoby ste chceli urobiť obchod s Applom a tvrdili by ste, že s ním budete vyvíjať mobilný telefón iPhone 11. Tomu nikto, kto týmto veciam rozumie, nemôže veriť,“ hovoril v parlamente Igor Matovič (OĽaNO).

Ako reaguje SNS

Andrej Danko namieta, že Fíni sú poctivý národ, ktorý nekorumpuje a nepodvádza. „Kto si dovolí tvrdiť, že by si niekto dovolil pýtať akékoľvek euro od Fínov, kde je miera korupcie jedna z najnižších na svete?“ hovoril v piatok Danko.

Prečo pochybnosti pokračujú

Vojenské obchody sú svetom sám pre seba a ani obchod s Fínskom nemusí byť zárukou čistoty. Napríklad v Slovinsku spôsobila zákazka na fínske transportéry pád vlády

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Sme závislí len od vás! Predplaťte si nás

Kniha od tohto autora: Pravda a lož na FacebookuViac info

SNS na obrane

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |