„Lex Penta“: Beblavý aj Maďarič chcú zabrániť finančníkom skryto získať Markízu a zároveň vydávať noviny

Sfunkčnenie zákazu krížového vlastníctva médií podporuje minister kultúry, časť opozície a tvrdé „nie“ nezaznieva ani z SNS. Penta hovorí o politickom populizme a riešení neexistujúceho problému.

Spravodajské štúdio Markízy. Foto – markiza.sk

Vstup Penty do najsledovanejšej televízie Markíza je zatiaľ len v rovine šumov a dohadov, no už teraz hýbe slovenským mediálnym trhom.

Nielen minister kultúry Marek Maďarič (Smer), ale aj opoziční poslanci zo vznikajúcej strany Spolu – občianska demokracia okolo Miroslava Beblavého chcú pre Markízu a Pentu meniť zákony. Tak, aby Penta televíziu nemohla ovládnuť – aspoň dovtedy, kým cez svoj News and Media Holding vydáva celoštátne noviny.

Zákon už teraz zakazuje krížové vlastníctvo médií, teda to, aby vydavateľ celoštátnej tlače zároveň vlastnil celoplošnú televíziu, alebo aby mal niekto televíziu aj rádio.

V praxi sa však zákaz často obchádzal, najmä cez spleť firiem, ktoré figurovali ako oficiálni vlastníci. Strana Spolu navrhuje, aby sa majitelia celoštátnych médií, teda rádií, televízií aj novín, museli zapisovať do registra partnerov verejného sektora, ktorý zaviedol takzvaný protischránkový zákon.

V registri musia firmy uvádzať svojich skutočných vlastníkov, ktorým sa hovorí „koneční užívatelia výhod“. To by podľa Beblavého strany odhalilo reálnych majiteľov médií a zabránilo obchádzaniu zákazu krížového vlastníctva.

Markíza: Čakanie na nového majiteľa

Poslanci Spolu, teda okrem Beblavého aj Viera Dubačová a Simona Petrík, síce hovoria, že ich návrh zákona je systémový a všeobecný, no zároveň priznávajú, že najdôležitejšou otázkou je dnes osud televízie Markíza.

Veľké svetové médiá, vrátane agentúry Reuters, otvorene píšu, že o skupinu stredoeurópskych televízií z portfólia americkej spoločnosti CME, kam patrí nielen Markíza, ale napríklad aj česká Nova, má záujem slovenská Penta a čínska investičná skupina CEFC. Teoreticky by sa k nim mohli pridať ešte aj ďalší finančníci, hovorilo sa napríklad o partneroch skupiny J&T či Petrovi Kellnerovi a jeho PPF.

Penta však už ovláda vydavateľstvo News and Media Holding, kam sústredila denník Plus jeden deň, týždenníky Plus 7 dní či Trend a od začiatku tohto roka aj denník Új Szó či týždenník Vasárnap, ktoré vychádzajú v maďarčine. Penta sa hlási aj k spoločnosti Namav, ktorá drží menšinový podiel vo vydavateľstve Petit Press, vydavateľovi denníka SME či siete regionálnych novín s názvom MY.

Zákaz krížového vlastníctva má zabrániť prílišnej koncentrácii médií v rukách jedného vlastníka. „Protischránkový register je unikátny v tom, že vždy sa pozerá na konečného vlastníka, aj keď je pred ním 25 firiem,“ vysvetľuje Beblavý.

Jaroslav Haščák z Penty. Foto – TASR

Penta: Trh je iný, pozrite na Facebook a Google

Penta považuje Beblavého návrh za populizmus. „Podobné návrhy vnímame v prvom rade ako politický populizmus,

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Pridajte sa k predplatiteľom

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |