Denník N

Facebook sa pokazil, naši politici hľadajú voličov na Instagrame – no nie každému to ide

Zdroj: instagramové účty politikov, koláž – N
Zdroj: instagramové účty politikov, koláž – N

Najviac odberateľov na sociálnej sieti postavenej na fotkách a osobných zážitkoch má prezident Andrej Kiska, vyše 42-tisíc, a rastie o tisícku týždenne. S odstupom nasleduje Boris Kollár.

Vo štvrtok 8. februára si najúspešnejší slovenský youtuber Daniel Štrauch, známy ako Gogo, pridal na Instagram odkaz na profil prezidenta Andreja Kisku na tej istej sociálnej sieti. Goga tam sleduje vyše 750-tisíc ľudí.

„Čekni, čo robí prezident v Južnej Kórei,“ napísal Gogo v rámci svojej Instastory, špeciálneho formátu na Instagrame, kde si človek pridáva fotky či videá s popismi najmä o tom, čo práve robí, a ktoré do 24 hodín zmiznú.

Kiska svoju účasť na olympiáde dokumentoval veľmi dôkladne, zdieľal videá z pretekov aj fotografie so športovcami. Za jediný deň vtedy vďaka Gogovmu odkazu pribudlo prezidentovi na jeho účte na Instagrame 2-tisíc nových odberateľov. Aj bez toho by bol prezident politikom, ktorý dokáže na tomto komunikačnom kanáli s prehľadom osloviť najviac ľudí na Slovensku. Má tam vyše 42-tisíc odberateľov a týždenne mu pribudne tisíc nových.

Slovenskí politici v posledných týždňoch objavujú Instagram, sociálnu sieť postavenú na fotografiách a zdieľaní osobných zážitkov. Nútia ich k tomu aj nové nastavenia Facebooku, kde je napríklad po zavedení Prieskumníka pre stránky politikov čoraz ťažšie oslovovať veľké publikum.

Prezident, internetová hviezda

Instagram vznikol ako sociálna sieť, kam si pôvodne užívateľ ukladal fotky, upravoval ich a ozvláštňoval rôznymi filtrami, aby vyzerali zaujímavo. Projekt založili Kevin Systrom a Mike Krieger a prvá verzia aplikácie sa objavila v roku 2010. V roku 2012 firmu kúpil Facebook.

Medzi Instagramom a Facebookom je veľa rozdielov, nielen čo sa týka nástrojov. Facebook je komplexnejší, človek ho často využíva na zdieľanie odkazov a článkov. Instagram je oveľa vizuálnejší a postavený najmä na osobných zážitkoch. Prvé roky slúžil svojim užívateľom ako taký fotodenník. To určuje aj spôsob komunikácie na tejto sociálnej sieti.

„Instagram je oveľa osobnejší, mal by odhaľovať niečo z môjho osobného života,“ vysvetľuje Ľubomír Lajoš z digitálnej agentúry Ellite Solutions. Lajoš má konto na Instagrame s vyše 5500 odberateľmi. Zverejňuje tam najmä fotky zo svojich ciest po svete.

Zdroj – Instagram Andreja Kisku

Dnes sú na Instagrame dva typy obsahu. Prvým sú klasické príspevky, najmä fotky, ale aj videá, ktoré sa ukladajú užívateľovi do profilu a zostávajú tam. Druhým sú už spomenuté Instastories. Teda mozaiky dňa zložené z fotiek a videí, neraz doplnené popismi, ktoré do 24 hodín po zverejnení zmiznú.

Ľubomír Lajoš hovorí, že politik, ktorý chce na Instagrame zaujať, by mal každý z týchto nástrojov používať inak. „Začnem príspevkami. Tam odporúčam mať vždy jednotný štýl, čiže nemať každý príspevok s iným filtrom a hlavne nech to nevyzerá ako fotené prvou Nokiou 3310. Nemusíme byť Saudek, aby sme vedeli robiť dobré fotky,“ hovorí.

„Instagram je hlavne platforma o fotografiách, tak nech je tá fotografia aspoň pozerateľná. Ďalej je dôležité, aby to bolo osobné, aby fotka vyjadrovala nejaký názor, situáciu a nie zasadnutie strany. To patrí do novín. Ďalej je dôležitá pravidelnosť. Keď už niečo robím, tak poriadne, a nie raz za tri mesiace jeden záber a potom tri fotografie za deň.“

A čo takzvané Instastories? „To je niečo, čo ma môže najviac priblížiť k ľuďom. Tam sledovatelia zažívajú môj deň. Môžem ukazovať, ako som pomohol tete na priechode, ako triedim odpadky, lebo ma zaujíma ekológia, opýtať sa ľudí, kam patrí Tetra Pack, či do papiera, alebo plastu,“ vysvetľuje Lajoš s tým, že Instastories dovoľujú interaktivitu, keďže tam človek môže pridať aj anketu, na ktorú sledovatelia odpovedajú.

„Toto ľudí zaujíma, toto chcú vidieť. Budú mať pocit, že sú oveľa bližšie k danému človeku. Len jedno veľké odporúčanie. Politik to musí robiť sám. Musí tam byť autenticita. Keď to porovnám s offline svetom, tak príspevok je tlačová konferencia a Instastory výjazd do regiónov.“

Prezident Kiska je najsledovanejším politikom aj preto, že jeho tím veľmi aktívne a profesionálne využíva oba nástroje. Ďalší politici toľko odberateľov nemajú. Na druhom mieste je líder hnutia Sme rodina Boris Kollár s 9-tisíc odberateľmi, na treťom europoslankyňa Smeru Monika Beňová, ktorá má asi 4500 odberateľov. Vlastné kontá už majú aj strany, zatiaľ najúspešnejšie je hnutie OĽaNO s 2500 odberateľmi.

Fico v bani, Danko na horách

Prezidentovo konto na Instagrame spravuje jeho komunikačný tím, z niektorých príspevkov je zrejmé, že im občas fotku pošle priamo Kiska, aby ju tam pridali. Príkladom je momentka zo zdobenia vianočného stromčeka u Kiskovcov v Poprade, pri ktorom prezident nikoho zo svojho mediálneho tímu nemal.

„Výraznejšie sme sa Instagramu začali venovať v polovici minulého roka, keď sme sa rozhodli viac komunikovať smerom k výrazne mladšej generácii,“ vysvetľuje prezidentov hovorca Roman Krpelan. „Obsah je určený pre cieľovú skupinu, ktorá trávi na Instagrame najviac času, teda mladí ľudia do 25 rokov. Tomu sa prispôsobuje obraz aj jazyk, preto je vtipné, ak niekto hodnotí prácu prezidenta na základe jeho instagramového alebo aj facebookového účtu.“

Zdroj – Instragram Roberta Fica

Krpelan hovorí, že Facebook zaviedol Prieskumníka asi dva mesiace po tom, ako sa začali aktívnejšie venovať Instagramu. „Na našom Facebooku zásah postov klesol asi o polovicu, ale počet lajkov zostal približne rovnaký. Instagram Andreja Kisku narástol v priebehu roka z 5-tisíc na súčasných 42-tisíc sledovateľov a týždenne ich pribúda viac ako tisíc, bez sponzorovaných postov.“

Prezidentov tím veľmi aktívne využíva Instastories. Najmä vtedy, keď je Kiska na výjazde v regiónoch, alebo práve v čase olympiády. „Sú dni, keď sa objaví na Instagrame Andreja Kisku viac ako desať nových príbehov. Denne si stories prezidenta pozrie asi 30-tisíc ľudí,“ vraví Krpelan.

Rastu na Instagrame pomáhajú zdieľania od známych internetových hviezd, ako bol v prípade prezidenta Gogo či iná youtuberka, Lucypug. Kiskovmu profilu pomohli aj videá a fotky, ktoré zverejňoval z olympiády. Videu z prezidentovho fandenia na hokejovom zápase Slovenska s ruským výberom dalo lajk takmer 8-tisíc ľudí. Tisícky lajkov prezident dostal aj za fotku so synom Martinom, ktorý sa mu narodil vlani v lete.

Kontá na Instagrame majú aj dvaja zvyšní ústavní činitelia. Premiéra Roberta Fica takto sleduje niečo vyše 2-tisíc ľudí, predsedu parlamentu Andreja Danka len asi štyristo. Obaja zväčša zvyknú nahrávať fotky, ktoré môžu ľudia vidieť aj na ich profile na Facebooku. S populárnymi Instastories Fico ani Danko nepracujú zatiaľ takmer vôbec.

Aj tak sa obaja snažia, aby ich príspevky na Instagrame pôsobili dojmom, že sú zo zákulisia politiky, ale aj života mimo nej. Premiér tam nedávno zverejnil fotografiu spoza svojho počítača pred zasadnutím vlády, Danko zasa pár fotiek z airsoftu, ktorý si bol zahrať so synmi.

Zdroj – Instagram Andreja Danka

Facebook sa kazí, Instagram rastie

Užívateľský zážitok z Facebooku sa na Slovensku za posledné týždne zhoršil. Nejde len o skúšobné zavedenie Prieskumníka, mnohí užívatelia hlásia, že ich Newsfeed je plný starých príspevkov, objavujú sa chyby (prvý príspevok na Facebooku sa zobrazuje vždy dvakrát), niektorým ľuďom sa pokazil aj Messenger na vymieňanie správ.

Napriek tomu je to stále najrozšírenejšia sociálna sieť u nás, podľa odhadov ho aktívne používajú asi dva milióny Slovákov. Aktuálne čísla z Instagramu nie sú dostupné, firma ich nezverejňuje. No digitálna agentúra Triad hovorí o 820-tisícoch používateľoch zo Slovenska.

Trendy zo zahraničia naznačujú, že Facebook naozaj stagnuje. Počet denných užívateľov v Spojených štátoch a Kanade sa koncom minulého roka po prvý raz v histórii znížil, oproti predchádzajúcemu štvrťroku o jeden milión – na 184 miliónov používateľov.

„Instagram je určite kanál, ktorého význam rastie. Na Slovensku mu Prieskumník len pomohol, ale nie je to kľúčový faktor, prečo mu stúpa popularita. Tento trend je aj v Českej republike,“ vysvetľuje Lajoš z digitálnej agentúry Ellite Solutions. „Facebook je niečo staré a nudné, Instagram nové, zaujímavé a pomerne jednoduché. Rast používateľov je v dvojciferných číslach za rok, Facebook už svoj vrchol dosiahol. Nie je to revolúcia, je to len nová forma komunikácie, nový nástroj.“

Okrem politikov si na Instagrame vytvorili účty aj stranícke centrály. Pre politické strany to nie je bežná práca, Instagram je osobnejší a zážitkový a klasická politická komunikácia, vyhlásenia, reakcie či debaty o návrhoch zákonov, v tomto priestor nefunguje. V najsilnejšej opozičnej strane, SaS, majú konto už od roku 2015, naozaj aktívne ho začali používať až vlani v decembri.

„Ohlasy sú zatiaľ pozitívne, počet followerov nám rastie. Na Instagram umiestňujeme najmä zákulisné zábery, viac ľudského a menej odborného obsahu,“ vraví šéfka komunikácie SaS Katarína Svrčeková.

„Odborné a politické témy naďalej komunikujeme najmä cez Facebook. Instastories využívame pravidelne v patričnej miere – ak organizujeme podujatie alebo regionálny výjazd, jednoducho, keď sa niečo deje. Zvyšujúci sa potenciál komunikácie cez Instagram vnímame najmä v dôsledku klesajúceho organického dosahu Facebooku.“

Najviac sledovateľov spomedzi politických strán má na Instagrame hnutie OĽaNO. Nie je to veľa, ani nie 3-tisíc ľudí. Aj Matúš Bystriansky z OĽaNO hovorí, že sem pridávajú najmä príspevky zo zákulisia politiky. Strany sa občas pokúsia o humor, alebo si pomôžu zvieratkami.

Zdroj – Instagram OĽaNO, SaS a SNS

Ľubomír Lajoš oceňuje najmä prezidentov profil, ktorý ostatných politikov aj stranícke kontá prevyšuje. „Tu nie je čo vyčítať. Aj keď to nerobí priamo on, v tomto prípade mi to nevadí, pretože sa cítim, akoby som bol napríklad na olympiáde s ním. Posty sú autentické a reprezentatívne, ako sa na prezidenta patrí.“

Uznáva, že strany to nemajú ľahké. „Je veľmi ťažké urobiť pri strane to, aby Instagram nebol galériou oficiálnych fotiek. Ale nie je to nemožné,“ myslí si. „Snaží sa SaS aj Progresívne Slovensko, obe majú veľký potenciál to rozbehnúť naplno.“

Ako by teda stranícka komunikácia mala vyzerať? „Najhoršie sú: príspevky typu ‚Pripravujeme sa‘ či ‚Tvrdo pracujeme po nociach‘,“ vraví Lajoš. „Koho to zaujíma? Ľudia chcú vidieť výsledky, klebety, zákulisie. Ukážte, že ste strana bežných ľudí, že ráno chodíte v MHD ako každý iný, a dajte im nahliadnuť do kancelárie vášho predsedu.“

Teraz najčítanejšie