Facebook sa pokazil, naši politici hľadajú voličov na Instagrame – no nie každému to ide

Najviac odberateľov na sociálnej sieti postavenej na fotkách a osobných zážitkoch má prezident Andrej Kiska, vyše 42-tisíc, a rastie o tisícku týždenne. S odstupom nasleduje Boris Kollár.

Zdroj: instagramové účty politikov, koláž – N

Vo štvrtok 8. februára si najúspešnejší slovenský youtuber Daniel Štrauch, známy ako Gogo, pridal na Instagram odkaz na profil prezidenta Andreja Kisku na tej istej sociálnej sieti. Goga tam sleduje vyše 750-tisíc ľudí.

„Čekni, čo robí prezident v Južnej Kórei,“ napísal Gogo v rámci svojej Instastory, špeciálneho formátu na Instagrame, kde si človek pridáva fotky či videá s popismi najmä o tom, čo práve robí, a ktoré do 24 hodín zmiznú.

Kiska svoju účasť na olympiáde dokumentoval veľmi dôkladne, zdieľal videá z pretekov aj fotografie so športovcami. Za jediný deň vtedy vďaka Gogovmu odkazu pribudlo prezidentovi na jeho účte na Instagrame 2-tisíc nových odberateľov. Aj bez toho by bol prezident politikom, ktorý dokáže na tomto komunikačnom kanáli s prehľadom osloviť najviac ľudí na Slovensku. Má tam vyše 42-tisíc odberateľov a týždenne mu pribudne tisíc nových.

Slovenskí politici v posledných týždňoch objavujú Instagram, sociálnu sieť postavenú na fotografiách a zdieľaní osobných zážitkov. Nútia ich k tomu aj nové nastavenia Facebooku, kde je napríklad po zavedení Prieskumníka pre stránky politikov čoraz ťažšie oslovovať veľké publikum.

Prezident, internetová hviezda

Instagram vznikol ako sociálna sieť, kam si pôvodne užívateľ ukladal fotky, upravoval ich a ozvláštňoval rôznymi filtrami, aby vyzerali zaujímavo. Projekt založili Kevin Systrom a Mike Krieger a prvá verzia aplikácie sa objavila v roku 2010. V roku 2012 firmu kúpil Facebook.

Medzi Instagramom a Facebookom je veľa rozdielov, nielen čo sa týka nástrojov. Facebook je komplexnejší, človek ho často využíva na zdieľanie odkazov a článkov. Instagram je oveľa vizuálnejší a postavený najmä na osobných zážitkoch. Prvé roky slúžil svojim užívateľom ako taký fotodenník. To určuje aj spôsob komunikácie na tejto sociálnej sieti.

„Instagram je oveľa osobnejší, mal by odhaľovať niečo z môjho osobného života,“ vysvetľuje Ľubomír Lajoš z digitálnej agentúry Ellite Solutions. Lajoš má konto na Instagrame s vyše 5500 odberateľmi. Zverejňuje tam najmä fotky zo svojich ciest po svete.

Zdroj – Instagram Andreja Kisku

Dnes sú na Instagrame dva typy obsahu. Prvým sú klasické príspevky, najmä fotky, ale aj videá, ktoré sa ukladajú užívateľovi do profilu a zostávajú tam. Druhým sú už spomenuté Instastories. Teda mozaiky dňa zložené z fotiek a videí, neraz doplnené popismi, ktoré do 24 hodín po zverejnení zmiznú.

Ľubomír Lajoš hovorí, že politik, ktorý chce na Instagrame zaujať, by mal každý z týchto nástrojov používať inak. „Začnem príspevkami. Tam odporúčam mať vždy jednotný štýl, čiže nemať každý príspevok s iným filtrom a hlavne nech to nevyzerá ako fotené prvou Nokiou 3310. Nemusíme byť Saudek, aby sme vedeli robiť dobré fotky,“ hovorí.

„Instagram je hlavne platforma o fotografiách, tak nech je tá fotografia aspoň pozerateľná. Ďalej je dôležité, aby to bolo osobné, aby fotka vyjadrovala nejaký názor, situáciu a nie zasadnutie strany. To patrí do novín. Ďalej je dôležitá pravidelnosť. Keď už niečo robím, tak poriadne, a nie raz za tri mesiace jeden záber a potom tri fotografie za deň.“

A čo takzvané Instastories? „To je niečo, čo ma môže najviac priblížiť k ľuďom. Tam sledovatelia zažívajú môj deň. Môžem ukazovať, ako som pomohol tete na priechode, ako triedim odpadky, lebo ma zaujíma ekológia, opýtať sa ľudí, kam patrí Tetra Pack, či do papiera, alebo plastu,“ vysvetľuje Lajoš s tým, že Instastories dovoľujú interaktivitu, keďže tam človek môže pridať aj anketu, na ktorú sledovatelia odpovedajú.

„Toto ľudí zaujíma, toto chcú vidieť. Budú mať pocit, že sú oveľa bližšie k danému človeku. Len jedno veľké odporúčanie. Politik to musí robiť sám. Musí tam byť autenticita. Keď to porovnám s offline svetom, tak príspevok je tlačová konferencia a Instastory výjazd do regiónov.“

Prezident Kiska je najsledovanejším politikom aj preto, že jeho tím veľmi aktívne a profesionálne využíva oba nástroje. Ďalší politici toľko odberateľov nemajú. Na druhom mieste je

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Pridajte sa k predplatiteľom