Nechcú čakať v kolónach do Bratislavy, pripravujú lode ako prímestskú dopravu

Dunajské obce presviedčajú kraj, aby podporil riečnu dopravu až do hlavného mesta, ktorá by obišla preplnené cesty. O nápade sa hovorí už roky, zatiaľ sa nepodaril presadiť.

Nábrežie Eurovey. Foto N – Tomáš Benedikovič

Smer do Bratislavy patrí k jedným z najhorších. Autá tam stoja každé ráno v dlhých kolónach.

Jazdiť do práce do Bratislavy loďou môže vyzerať ako zvláštny nápad. Nie však v momente, keby to reálne mohlo ušetriť veľa času a pomohlo vyhnúť sa zápcham.

Opäť ožíva plán lodnej kyvadlovej dopravy, ktorý by výrazne skrátil cestu do Bratislavy z južných obcí. Ani v špičke by už netrvala celú večnosť, kolóny áut by obyvatelia z okolia Šamorína mohli obísť po Dunaji. Namiesto dvojhodinovej cesty autom alebo autobusom by loď do centra hlavného mesta prišla už za pol hodiny.

Toto by sa mohlo týkať pätnástich miest a obcí spolu so 70-tisíc obyvateľmi, 50-tisíc z nich je v produktívnom veku.

Lodnú prepravu sľubovali ešte v roku 2013 kandidáti na bratislavského župana Daniel Krajcer a Pavol Frešo, no ten napriek úspechu vo voľbách s riešením výraznejšie nepohol.

Iniciatívu pred tromi rokmi prebrali obce Šamorín, Hamuliakovo, Vojka nad Dunajom, Kyselica a malá mestská časť Bratislavy Čunovo pod združením Pro Danubia, ktoré od začiatku roka debatuje o integrovaní riečnej dopravy už s novým županom Jurajom Drobom (SaS).

Mapa: Ako by mohla vyzerať cesta loďou do Bratislavy

Mapa možných prístavov. Zdroj – Pro Danubia

Každých 15 minút

Združenie počíta s tým, že by im na prevádzku stačilo šesť lodí s rýchlosťou 40 kilometrov za hodinu. Budú to pravdepodobne katamarány, teda lode, ktoré drží na vode iba bočná konštrukcia a nemajú ponorený celý trup.

V čase rannej a poobednej špičky by sa plavili každých 15 minút a v jednej lodi by prepravili zhruba 150 ľudí a 30 bicyklov.

Prvá loď by vyrazila

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Pridajte sa k predplatiteľom

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |