Zakladateľka udržateľnej módnej značky Ala Krivá: Poznám príbeh každého nášho odevu

Začala s ručnou výrobou hračiek a chňapiek, teraz sa zameriava na ženskú udržateľnú módu. Ala Krivá pritom pôvodne ani nechcela pracovať ako krajčírka.

Ala Krivá (na fotke vľavo). Foto – archív A. K.

Hoci sa vyučila za krajčírku, po škole si povedala, že nikdy nebude šiť. „Krajčírstvo je ťažké remeslo, vyžaduje precíznosť a veľa zručností, v priemyselnej výrobe treba mať rýchlosť, teda ste neustále v časovom strese. Okrem toho som mala vždy problém s chrbticou,“ odôvodňuje.

Dnes sa však venuje vedeniu firmy Cila, ktorá je podľa nej v porovnaní s „fast fashion“ (rýchlou módou) „oveľa ekologickejšia, etickejšia a transparentnejšia“.

„Vážime si ľudí, životné prostredie, kreativitu aj zárobok. Každý kúsok nami vyrobeného odevu má za sebou príbeh. Našťastie, v súčasnosti už vzniká viac lokálnych značiek, ktoré sa zaoberajú touto témou. Momentálne pracujeme na tzv. kapsulovom šatníku, ktorým tiež vyjadrujeme svoj postoj k módnemu priemyslu a konzumu. Našim zákazníkom prinesieme ucelenú kolekciu kvalitných, jednoduchých, dobre kombinovateľných a nadčasových kusov oblečenia. Navyše bude táto kolekcia vytvorená z materiálov s certifikáciou GOTS (najprísnejšia medzinárodná biotextilná certifikácia) alebo z ‚upcyklovaných‘ materiálov,“ dodala.

Zo začiatku nerobila oblečenie pre ženy, ale pod značkou ALALA vyrábala hračky – zvieratká. „Mali sme pocit, že na trhu je málo kreatívnych hračiek domácej výroby. Hračky sme začali šiť, pretože mali menšiu spotrebu látky. Navrhovali sme ich tak, aby sa páčili malým aj veľkým.“

Zvieratá ju vždy fascinovali. „Chceli sme zvieratká typické pre našu krajinu, brali sme však do úvahy aj tvarové riešenia vhodné pre najmenšie deti, a tak sa nám k farme primotali aj nejaké morské tvory.“

Keď začali vyrábať hračky, nebolo na trhu toľko zaujímavých ručne vyrábanýcg produktov. Boli výnimoční a hračky mali veľký úspech.

„Potom sme súbežne rozbehli projekt Cila, kde sme sa zamerali na deti hlavne preto, že v našom okolí bolo veľa mamičiek s malými deťmi. Tam sa začala naša cesta udržateľnej značky,“ spomína.

Udržateľná móda

Ala Krivá však s hračkami a kuchynskými chňapkami skončila a dnes sa naplno venuje oblečeniu. „Výroba zvieratiek bola veľmi prácna, vznikal nám nezaplatený čas. Snažili sme sa nájsť efektívnejší a stále nejakou formou hravý produkt. A tak sme prirodzene prešli k výrobe oblečenia pre deti a ich mamičky. Už vtedy sme sa zamýšľali nad udržateľnosťou našich produktov. Navrhovali sme ich s pridanou hodnotou, so sloganom ‚Rastú s vami‘, teda že ich budete nosiť dlhšie.“

Časť spoločnosti sa začala viac zaujímať o ekológiu, o proces výroby, dozvedajú sa o upcyklácii či kapsulovom šatníku.

„My im tieto produkty ponúkame. Naším cieľom je však zároveň aj osveta spoločnosti. Snažíme sa šíriť čo najviac informácií o tom, z čoho a za akých podmienok je naše oblečenie vyrobené, o rozdiele medzi udržateľnou módou a fast fashion. Zapájame sa a aj aktívne organizujeme Fashion Revolution Day, občas sa nám podarí dostať sa s témou aj na školy.“

Návrhy na zástery a hračky kreslil jej manžel Tomáš, ktorý je výtvarník. Produkty zároveň aj fotil, rovnako ako v súčasnosti oblečenie v Cile.

S novým konceptom značky sa tím rozrástol; pribudla predovšetkým textilná dizajnérka Lenka Krivá, s ktorou spoločne kreslia a navrhujú jednotlivé modely.

„Náš výsledný odev je v prvom rade kvalitne remeselne spracovaný, má nadčasový dizajn, je dobre kombinovateľný a funkčný. Snažíme sa používať prírodné materiály. Šijeme z ekologicky certifikovaných látok. Pri upcyklácii spracovávame aj niektoré zmesové materiály, ale snažíme sa im v čo najväčšej miere vyhnúť.“

Ala Krivá približne pred rokom na svojom blogu písala, že plánuje vytvoriť kolekciu z odpadu. „Zistila som, že ekologický prístup k životu bol vždy mojou súčasťou. Začala som sa postupne zaujímať aj o iné udržateľné značky a ich príbehy, absolvovala som viaceré workshopy o udržateľnej móde. Tak som sa dostala aj k upcyklácii. Oslovujeme i lokálnych výrobcov, odkupujeme od nich zvyškové materiály. Minulý rok sa nám podarilo získať veľa materiálov z produkcie londýnskej pánskej módnej značky. Takto ‚upcyklujeme‘ nepotrebný materiál na nové dizajnérske kúsky, čím nevytvárame nový odpad. Ľuďom je táto myšlienka sympatická a je na to dobrý ohlas. Pre staršiu generáciu to bolo vždy prirodzené – spracovať, čo sa dá.“

Podľa nej sú Slováci ochotní investovať do módy a ručne šitých vecí na úkor oblečenia z veľkých obchodov: „Vidíme to aj na prijatí našej značky na trhu. Ľudia začínajú čím ďalej, tým viac vnímať potrebu ekológie nielen v prírode, ale aj na vlastnom tele.“

Produkt z krajčírskej dielne Aly Krivej. Foto – archív A. K.

Produkty nesú ich filozofiu

Výroba produktov jej módnej značky prebieha v Jasenici, dedine pri Považskej Bystrici. O presunutí projektu do väčšieho mesta neuvažovala.

„Zúčastňujeme sa na viacerých akciách v rámci Slovenska a Českej republiky. Na Považí máme silné, nielen rodinné, ale aj profesionálne zázemie – konštruktérov či lokálne krajčírky. Zákazníci sa u nás vedia zastaviť aj cestou na dovolenku. Určite si budeme hľadať aj miesta, kde by sme mohli mať showroom alebo predajne. V Bratislave by sme to mali možno jednoduchšie v rámci predaja a klientely, ale veríme, že vytrvalou a poctivou prácou sa so správnym zákazníkom navzájom nájdeme, nech sme kdekoľvek na svete.“

Dĺžka procesu výroby sa líši. „Napríklad minulý rok sme začali s prototypmi na kapsulový šatník a doteraz ho ešte nemáme,“ hovorí.

„Pri každom dizajne je to individuálne. Niektorý kus vyjde hneď na prvýkrát, iný dolaďujeme aj niekoľko mesiacov. Tvorba je krásny a zároveň ťažký proces. Veľa premýšľame, pýtame sa, kreslíme. Keď vytvoríme technický nákres, ideme za našimi konštruktérkami, zadáme im prácu a necháme vyrobiť prvý prototyp. Ten potom skúšame. Tento proces nám zaberá veľa času. Ak sme s prototypom spokojné, dávame ‚nastupňovať‘ strihy do veľkostí. Až oveľa neskôr od prvotného nápadu môžeme zadať prácu krajčírkam. Medzitým ešte vymýšľame, ako modely odprezentujeme, riešime styling, fotenie, prezentáciu, reklamu a nakoniec samotný predaj. Ak mám konkretizovať čas realizácie jedného produktu, ide o dva mesiace až pol roka.“

S módou by sa chcela dostať až do srdca ľudí, „aby ju vnímali ako niečo krásne, to, čo odzrkadľuje ich identitu, lásku k prírode a empatiu k ľuďom, čo ju vyrábajú“. Na tejto práci ju najviac baví práca s ľudským telom.

„Najväčším vnútorným naplnením pre mňa je, že poznám príbeh každého nášho odevu. Viem, za akých okolností vznikol, ako sme ho zdokonaľovali, ako sme vyberali materiál, viem, kto ho testoval, kto ho šil. Viem, že konkrétny kúsok nesie v sebe naše presvedčenie a filozofiu našej práce ku konečnému spotrebiteľovi.“

Považská Bystrica

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |