Denník N

Hodnota za peniaze znížila cenu diaľnice pri Lučenci ešte pred vyhlásením tendra o 40 miliónov

Začína sa súťaž o stavbu štvorpruhovej rýchlostnej cesty od Mýtnej na Lučenec. Chýbajú presné dáta o tom, či je to najvýhodnejšie riešenie.

Aktualizované o 13:05 Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) ohlásil štart tendra na stavbu autostrády R2 od Mýtnej po Lovinobaňu. Má to byť 13-kilometrová štvorpruhová rýchlostná cesta. V ideálnom prípade sa začne stavať koncom tohto roka.

„Som šťastný, že môžem byť pri tom. Rok 2018 je rokom súťaží a prvá súťaž je úsek Mýtna – Lovinobaňa, Tomášovce,“ povedal Érsek.

Dobrá správa je, že predpokladané náklady na stavbu klesli o takmer 40 miliónov eur. Pôvodný odhad rátal s cenou 205 miliónov eur, aktuálne prepočty už iba so 168 miliónmi eur. Zlacnenie stavby prišlo po tom, ako sa na projekt bližšie pozreli analytici Útvaru hodnoty za peniaze na ministerstve financií Petra Kažimíra.

„Odhadované náklady na vybudovanie úseku NDS (Národná diaľničná  spoločnosť) oproti návrhu z novembra znížila o 37 milióna eur udržateľným znížením jednotkových cien,“ píšu analytici vo svojej správe.

Ako je dramatické zníženie odhadov možné, nie je jasné. Naposledy takto nečakane zlacnel odhad na stavebné práce pre prvú časť budúceho severného obchvatu Prešova.

Nižšie stavebné náklady sú jediná dobrá správa, ktorú analytici v projekte rýchlostnej cesty našli. Nevedia presne vyhodnotiť, či sa táto investícia Slovensku oplatí. Konštatujú len, že zlacnenie na to vylepšuje vyhliadky.

Kažimírovi analytici vysvetľujú, že tender sa začína skôr, ako si štát premyslel, aké riešenie by bolo najlepšie. „Projektu chýba aktualizovaná dopravná prognóza a analýza nákladov a prínosov (…). Posúdená bola len jedna alternatíva riešenia kvality a bezpečnosti dopravy na danom úseku.“

Inak povedané, neexistujú presné a aktuálne dáta o tom, koľko áut sa na novú autostrádu reálne odkloní a či by na zlepšenie bezpečnosti dopravy na jestvujúcej ceste prvej triedy nebolo lepšie túto rozšíriť alebo stavať novú autostrádu v užšom profile s dvoma pruhmi.

Podklady od diaľničiarov nezohľadňujú ani to, čo sa bude diať s dopravou, ak sa medzičasom dostavajú ďalšie časti D1 od Žiliny na Košice alebo sa vylepší infraštruktúra na Maďarsko. Samotná R2 od Mýtnej, ktorá sa bude končiť medzi obcami Podrečany a Tomášovce, nebude nadväzovať na žiadnu hotovú časť R2.

Do podmienok tendra sa má vpísať možnosť zrušiť súťaž, ak na projekt nedostane ministerstvo dopravy peniaze od ministerstva financií. Jeho analytici teraz čakajú na ďalšie údaje.

„Podľa existujúcej dopravnej prognózy prejde v roku 2040 navrhovaným úsekom R2 asi 11 -tisíc vozidiel denne. NDS sa zaviazala model a dopravné prieskumy pred podpisom zmluvy aktualizovať,“ píše Útvar hodnoty za peniaze.

Tender na prípojku R2 od Kriváňa po Mýtnu plánuje Národná diaľničná vyhlásiť tento rok. Pred ňou je hotová R2 na úseku Zvolen-východ až Kriváň. Stále bude chýbať úsek Zvolen-západ – Zvolen-východ.

Na ceste R2 plánuje v roku 2018 NDS vypísať súťaže aj na úseky Košice-Šaca – Košické Oľšany a Rožňava – Jablonov nad Turňou s tunelom Soroška.

Drahé a meškajúce diaľnice

Hodnota za peniaze

Teraz najčítanejšie