Denník N

Váhostav vyhral súťaž o prestavbu mosta na Orave za cenu päťkrát menšiu, ako ponúkal štát

Obmedzená doprava na moste v Nižnej. Foto - Tasr
Obmedzená doprava na moste v Nižnej. Foto – Tasr

Keď cestári sanovali o čosi kratší most v blízkom Podbieli, vyšli ich práce na 6 miliónov eur, v Nižnej to budú 2 milióny eur.

Keď chce šofér prejsť autom cez most v Nižnej ponad rieku Orava, najprv si počká na semafore. Most je v havarijnom stave, doprava je obmedzená, autá sa striedajú v jednom jazdnom pruhu.

Keby most nevydržal, hrozí v regióne dopravný kolaps. Šoférov by čakali obchádzky dlhé niekoľko desiatok kilometrov.

Cestári idú teraz most prestavať. Tento týždeň plánujú podpísať zmluvu s konzorciom vedeným Váhostavom v hodnote viac ako 2,1 milióna eur vrátane dane.

Podľa pripravenej zmluvy musia stavbári most postaviť do leta budúceho roka.

Cestári pôvodne v tendri odhadovali, že most vyjde päťkrát drahšie – na 8,4 milióna eur bez dane, čiže 10 miliónov eur vrátane DPH.

„To nedáva logiku,“ myslí si bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák. Chybu podľa jeho slov urobili zrejme cestári ešte pri odhade ceny.

Aj ďalší súťažiaci totiž štátu ponúkali práce na moste väčšinou za 3 až 5,6 milióna eur. V tendri ich bolo dokopy deväť.

Vedľa stavali podobne 3-krát drahšie

Čermák dodal, že Váhostav za ponúkanú cenu most zrejme postaví, otázka je, či nebudú dodatky a či sa to neodrazí na kvalite. To si bude musieť postrážiť stavebný dozor a Slovenská správa ciest, hovorí Čermák.

Cestári majú čerstvú skúsenosť s podobným projektom len 4 minúty cesty od Nižnej. Most v Podbieli sanoval Doprastav (po rokovacom konaní bez zverejnenia) za 6,1 milióna eur aj s DPH. Pôvodne odhadovali náklady na 8,2 milióna eur.

Most v Nižnej je o čosi dlhší, na rozdiel od toho v Podbieli ho nemuseli pred tendrom zatvoriť a existuje naň časť projektovej dokumentácie. Inak sú si obe stavby relatívne podobné.

Cestárom sa cena od Váhostavu pôvodne nepozdávala. Ako mimoriadne nízku ju vylúčili z tendra, vrátiť do súťaže ju nariadil Úrad pre verejné obstarávanie. Tender sa naťahoval od júna minulého roku.

„Napriek tomu máme obavy o realizáciu prác v tak nízkej sume,“ píšu cestári.

„Cena, ktorú konzorcium ponúklo, bola dosiahnutá optimalizovaným technickým riešením oproti navrhovanému riešeniu, využitím vlastných výrobných kapacít oboch spoločností na predmetnej zákazke a tiež vhodným využitím lokálnych zdrojov materiálu,“ vysvetlil hovorca Váhostavu Tomáš Halán. Pripomenul, že konzorcium bude viazané zmluvou a má vlastné špecifické kapacity.

„Váhostav postaví most vlastnými kapacitami špeciálneho mostného strediska a strediska špeciálneho zakladania. V neposlednom rade má Váhostav cenné skúsenosti pri realizácii v danom regióne, napríklad na stavbe R3 Oravský Podzámok – Horná Lehota alebo R3 Obchvat Trstenej,“ dodal Halán.

Mostov v havarijnom stave rýchlo pribúda

Problém s cestami prvej triedy v čoraz horšom stave sa na Slovensku prehlbuje. Čím neskôr sa cesty sanujú, tým väčšia a drahšia je potom oprava.

„Keď je cesta v havarijnom stave, dramaticky sa zvyšuje cena opráv.  Keď spadol most v Podbieli, stálo to vyše 6 miliónov eur za 56-metrový most dva metre nad vodou. Veď to je choré.  Keby sa robila pravidelná údržba, tak by sme do toho mosta dali pred piatimi rokmi cca 500-tisíc eur,“ upozornil v rozhovore koaličný poslanec Igor Janckulík (odídenec zo Siete, člen parlamentného klubu Most-Híd).

Mostov v havarijnom stave nebezpečne pribúda, tie, ktoré sú v kategórii prvá trieda, má na starosti Slovenská správa ciest.


Zanedbávanie ciest prvej triedy kritizuje aj opozícia.

„To je základná kostra našej cestnej infraštruktúry, a tá je v podstate posledných 10 rokov absolútne zanedbaná. Túto sieť máme v rozsahu 3300 km, z toho vyše 40 percent máme v nevyhovujúcom alebo v havarijnom stave, a neustále máme rozpočtovaných len 48 miliónov na opravu, správu a údržbu tejto cestnej siete v rozpočte,“ povedal Miroslav Ivan (SaS) v relácii RTVS O 5 minút 12.

Pre ilustráciu: Jeden kilometer diaľnice pri Čadci alebo Prešove vychádza na viac než 40 miliónov eur.

Ivan navrhuje, aby sa rozpočet SSC na opravy a údržbu ciest prvej triedy zvýšil aspoň na 80 miliónov eur. „To by mohlo pomôcť práve v čase, kým nedokončíme niektoré diaľničné úseky,“ dodal Ivan.

Minister dopravy Árpád Érsek (Most-Híd) povedal, že o rozpočet cestárov rokuje s ministerstvom financií.

„Jednám s ministerstvom financií, nemám na bežné výdavky, a bežné výdavky sú práve tie koberce, kde by niekde stačilo len natiahnuť koberec, a bol by pokoj, ale toto je v jednaní,“ povedal Érsek v relácii RTVS O 5 minút 12.

Minister vysvetlil, že táto časť rozpočtu cestárov nemôže rátať s pomocou z eurofondov. Tie sú určené pre väčšie investície do „zbezpečnenia“ ciest, ale aj na mosty.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie