Denník N

Kedysi Bratislavu s Viedňou spájala električka, teraz to bude umenie vo vlaku

Prezidenti Andrej Kiska a Alexander Van der Bellen si prezerajú dielo Otisa Lauberta počas vernisáže projektu TRAM. Foto – Renáta Černayová (Photo Ataner)
Prezidenti Andrej Kiska a Alexander Van der Bellen si prezerajú dielo Otisa Lauberta počas vernisáže projektu TRAM. Foto – Renáta Černayová (Photo Ataner)

Na trase medzi Bratislavou a Viedňou začína premávať špeciálny vlak, v ktorom budú počas roka výstavy umelcov aj diskusie. Projekt TRAM vo Viedni otvorili prezidenti oboch krajín – Andrej Kiska a Alexander Van der Bellen.

Rozpoznáte ho na prvý pohľad. Jedna z troch vlakových súprav, ktoré denne jazdia na trase medzi bratislavskou hlavnou stanicou a viedenskou Hauptbahnhof, má totiž špeciálnu „fasádu“.

„Nič takéto veľké som doteraz nerobila a stále sa mi zdá trochu neuveriteľné, že sa to naozaj podarilo,“ hovorí poľská umelkyňa Marta Kopyt pri pohľade na svoju ilustráciu, do ktorej sú zabalené všetky vagóny. Pri jej tvorbe sa inšpirovala knihou matematiky, ktorú ako vyštudovaná matematička a zároveň ilustrátorka vytvorila pre deti, aby k matematike nemali odpor a videli v nej aj krásu. „Pracovala som v nej so spájaním bodov v geometrii a tento nápad som uplatnila aj v návrhu na vlak, akurát že teraz ide o symbolické prepájanie ľudí a dvoch hlavných miest,“ hovorí Marta Kopyt.

Na prvom vagóne sú od pondelka okrem jej mena aj podpisy dvoch prezidentov – Andreja Kisku a Alexandra Van der Bellena, ktorí vo Viedni otvárali vernisáž projektu TRAM. Z bežnej linky, ktorou denne cestuje približne päťtisíc ľudí, sa na najbližších niekoľko mesiacov stane galéria aj kultúrne centrum so zaujímavými diskusiami.

„Je pre mňa veľmi symbolické cestovať vlakom z Bratislavy do Viedne, lebo moja prvá cesta na západ po revolúcii bola práve cesta vlakom z Bratislavy do Viedne. Myslím, že na svete neexistujú dve hlavné mestá krajín, ktoré by ležali tak blízko vedľa seba, a som veľmi rád, že spojenie, ktoré sa začalo električkou, pokračuje a že naše mestá spájame aj spôsobom, ktorý umožňuje ľuďom nielen cestovať, ale aj diskutovať a rozvíjať vzájomné priateľstvá,“ povedal Andrej Kiska, ktorý na vernisáž dorazil vlakom.

Poľská umelkyňa Marta Kopyt, ktorej ilustrácia pokrýva celý vlak. Foto – Renata Černayova Photo Ataner
Ilustrátorka pracovala s princípom spájania bodov, ktoré v tomto prípade symbolizuje spájanie dvoch hlavných miest a ľudí, ktorí každý deň cestujú touto linkou.
Prvá výstava kurátora Gottfrieda Gusenbauera je v prvom – čiernom vozni, ostatné budú pribúdať v priebehu roka až do novembra v ďalších vozňoch.

V stredu sa bude vo vlaku diskutovať

Autorom celej myšlienky sú Martin Sturm z kultúrneho centra OK Centrum v Linzi a rakúsky veľvyslanec na Slovensku Helfried Carl, ktorí uvažovali nad tým, ako počas roka, v ktorom oslavujeme toľko dôležitých výročí, pripomenúť aj vzťah a spoločnú minulosť medzi Rakúskom a Slovenskom, vysvetľuje Juraj Čarný, ktorého prizvali do projektu ako kurátora celého programu.

Pôvodne uvažovali nad tým, ako spojazdniť historickú električku – Pressburger Bahn,ktorá od roku 1914 spájala Viedeň s Bratislavou. Tento nápad nevyšiel, no veľmi rýchlo vznikla myšlienka využiť spojenie, ktoré funguje dnes – vlak. Program, ktorý sa v ňom bude od stredy odohrávať, má dve línie – jednou je galéria a druhou kultúrne centrum.

„Na úvod otvárame výstavu kurátora Gottfrieda Gusenbauera v prvom vozni, v máji, auguste a októbri budú nasledovať ďalšie tri výstavy, ktoré postupne obsadia ďalšie vozne,“ hovorí Juraj Čarný. Okrem výstav sa však jeden z vagónov každú stredu večer zmení na kultúrne centrum s rozličnými diskusiami, prednáškami či prezentáciami ľudí z oblasti kultúry aj diplomacie. Jedným z hostí by mal byť napríklad rakúsky spisovateľ Martin Pollack, s ktorým bude viesť debatu Michal Hvorecký. Do tvorby programu sa zapájajú rôzne inštitúcie a organizácie z oboch krajín – Karikaturmuseum Krems, Curatorial Studies Institute, Vysoká škola výtvarných umení, Universität fur Angewandte Kunst Wien, Haus der Geschichte Österreich, Nástupište 1 – 12 a ďalšie. Presný harmonogram odchodu vlaku Tram nájdete na jeho stránke tram.to.

Odchody vlaku z bratislavskej hlavnej stanice (prvý víkend)

22. 2.
9.38, 6.38, 15.38, 18.38

23. 2.
7.38, 10.38, 13.38, 16.38, 20.38

24. 2.
5.38, 8.38, 11.38, 14.38, 17.38, 22.38

25. 2.
6.38, 9.38, 15.38, 18.38

„Rátame s tým, že publikom budú primárne ľudia, ktorí týmto vlakom cestujú denne, ale ak sa niekomu bude páčiť program, pokojne si môže kúpiť bežný lístok a odviezť sa s nami. Vozeň, v ktorom sa odohrávajú diskusie, sme zmenili na chat point a vyzývame v ňom cestujúcich, aby sa rozprávali aj v čase, keď sa tam žiaden program nedeje,“ hovorí Čarný.

„Vždy som mal pocit, že by spojenie medzi Viedňou a Bratislavou mohlo byť živšie, a dodnes sa mi zdá, že nefunguje tak, ako by mohlo. Nemám prehnané očakávania, ale verím, že aj tento projekt by mohol urobiť niečo pre to, aby sa naša spoločná komunikácia posunula na trochu inú úroveň,“ dodáva.

Kurátor programu TRAM Juraj Čarný počas viedenskej vernisáže na Hauptbahnhof vo Viedni, bratislavská vernisáž bude v stredu o 18.00 h na hlavnej stanici. Foto – Renata Černayova Photo Ataner
Prezident Andrej Kiska s Alexandrom Van der Bellenom. Kiska prišiel na vernisáž vlakom, potom mal ďalší oficiálny program vo Viedni. Foto – Renata Černayova Photo Ataner
Kurátor Gottfried Gusenbauer s jedným z FlipBookov, ktoré si cestujúci môžu pozerať. Foto – Renata Černayova Photo Ataner

Viac za kultúrou, menej za nákupmi

Robiť výstavu vo vlaku nie je celkom jednoduché, povedané inak – je to dosť výzva vzhľadom na množstvo bezpečnostných opatrení, ktoré musia autori dodržať. Kurátor Gottfried Gusenbauer vymyslel výstavu flipbookov, a tak môže človek sledovať rýchlo sa mihajúce obrázky nielen za oknom, ale aj v malých knižkách, ktoré visia zo stropu. Súčasťou vernisáže však boli aj ďalšie diela – objekty Otisa Lauberta, performancia Ilony Németh a prvé z vystúpení medzinárodného festivalu pouličných hudobníkov, za ktorým stojí Kateřina Šedá. Bratislavská vernisáž je naplánovaná na stredu o 18.00 h, potom začne vlak svoju pravidelnú prevádzku.

Načasovanie živého programu na každú stredu nie je náhoda, práve to je totiž deň, keď cestuje aj množstvo opatrovateliek, ktoré sa navzájom striedajú. „Snažili sme sa zistiť a pochopiť, kto sú ľudia, ktorí týmto vlakom denne cestujú. Zväčša dochádzajú za prácou alebo do školy. Touto linkou však cestujú aj turisti a tí, čo chodia do Bratislavy za kultúrou,“ hovorí Čarný. „Zistili sme totiž, že kým pomerne veľa Rakúšanov láka chodiť do Bratislavy za kultúrou oveľa viac ako za nákupmi, so Slovákmi je to naopak – radšej chodia do Rakúska nakupovať,“ hovorí Čarný.

Projekt TRAM má podľa neho šancu aspoň trochu upozorniť na kultúrne inštitúcie, ktoré by mohli viac spolupracovať a zároveň byť viditeľnejšie pre publikum v oboch krajinách. Aj preto budú vo vlaku distribuovať mapu viedenských a bratislavských galérií s aktuálnou ponukou výstav, rovnako ako aj mapu nezávislých kultúrnych centier na Slovensku, ktoré združuje sieť Anténa.

„Viedenské Technisches Museum má najviac zahraničných návštevníkov práve zo Slovenska, keďže technické múzeum v Bratislave nemáme. Podarilo sa nám nadviazať spoluprácu a od 7. 4. tu vystavíme historický vozeň električky, ktorá premávala medzi Bratislavou a Viedňou, pripravujeme v nej výstavný program. Rovnako ako aj v Eisenbahnmuseum Schwechat, ktoré nám túto električku požičalo. V ideálnom prípade by sme ju budúci rok radi zapožičali aj do Bratislavy, uvidíme, či sa nám to podarí,“ hovorí Juraj Čarný.

Nezávislosť médií na Slovensku nebola od roku 1989 nikdy vo väčšom ohrození, ako je teraz. Ak nás chcete podporiť nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom. Vopred ďakujeme🤞

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra

Teraz najčítanejšie