Newsfilter: Čo nám po roku a pol povedal Procházka

1. Fico chce stredné školstvo prispôsobiť potrebám firiem. 2. čo sa môže stať, keď bude Kaliňák šéfom Smeru. 3. Procházka hovorí, že bol nerozhodný, váhavý a nepresvedčivý. Plus jednou vetou, citát, FB status, Shooty a MMŠ

Foto N – Tomáš Benedikovič

Udalosti dňa vybral a komentoval Tomáš Gális

1. Fico chce viac nástrojárov

Nech už aj žijeme v očakávaní, že Robert Fico to balí, premiér ešte stále dokáže prísť s nápadom, ktorý presahuje nielen termín voľby ústavných sudcov, ale aj toto volebné obdobie parlamentu. V poslednom článku v Hospodárskych novinách oživil svoju staršiu tézu, že treba zmeniť štruktúru stredného školstva (a, samozrejme, oprel sa aj do „neuplatniteľného štúdia“ na vysokých školách), pretože trh si žiada niečo úplne iné. A tak by bolo treba odborné školstvo, ktoré v súčasnosti patrí pod VÚC, centralizovať.

Argumentuje tým, že do roku 2022 budú mať najväčší problém zamestnávatelia v strojárstve a automobilovom priemysle, že polovica miest v duálnom systéme vzdelávania je neobsadená a že každý rok budú na Slovensku chýbať tisíce mechanikov strojov a zariadení, nástrojárov, strojných mechanikov, elektromechanikov a podobných profesií.

Nepochybne ide o vážny problém. Napokon, varujú pred tým aj predstavitelia automobiliek. Treba sa však pýtať, prečo s tým premiér prichádza až teraz, prečo to chce riešiť centralizáciou a prečo nerieši podstatnejší problém, ktorým je štruktúra hospodárstva?

Teraz už naozaj. Fico je premiérom už desiaty rok. Keď predsedal prvej vláde, už pätnásť rokov tu fungoval Volkswagen a autá začali vyrábať aj závody Kia a Peugeot Citroën. Jeho druhá vláda sem prilákala automobilku Jaguar.

Kým v minulosti sa hovorilo o tom, že výrobcov sem ťahá lacná a kvalifikovaná pracovná sila, čoraz častejšie sa začali ozývať hlasy, že jej nebude dosť, firmy (nielen tie automobilové) o ňu začali súťažiť, dobrovoľne začali s inzerátmi ponúkajúcimi vyššiu mzdu a začali lákať aj zahraničných pracovníkov.

Medzitým premiér stále opakoval, že ľudia, ktorých živia ich ruky, sa za svoju prácu nemusia hanbiť, že máme priveľa absolventov gymnázií a humanitných vysokých škôl a že naša ekonomika si žiada niečo iné. No vždy zostalo len pri slovách.

Tak ako jeho vlády nijako nepokročili s reformou základného školstva (Mikolajovu reformu nemožno brať vážne), tak ako nijako nepokročili s redukciou veľkého množstva vysokých škôl, tak neurobili nič ani so stredným školstvom, pokiaľ tam teda nepočítame útok súčasnej ministerky školstva na osemročné gymnáziá. Ako potom brať vážne Ficove vety, že teraz už naozaj? A keď naozaj, prečo až teraz, keď už horí?

Lepšie platy alebo donútenie. Druhá vec je, akým spôsobom to ide riešiť. Premiér chce posilniť vplyv krajských rád pre odborné vzdelávanie, v ktorých sú zastúpení predstavitelia zamestnávateľov i úradov práce, na rozhodovanie samosprávnych krajov o štruktúre stredných a odborných škôl. A taktiež chce zmeny v zákone, ktoré donútia VÚC rešpektovať vo väčšej miere vývoj dopytu na trhu práce po jednotlivých profesiách.

Nebudeme premiéra podozrievať z toho, že by chcel zaviesť nejakú obdobu niekdajších umiestneniek, ale

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Pridajte sa k predplatiteľom

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |