Denník N

Farebné desaťročie Viktora Hulíka

Slávnostná finisáž výstavy počítačovej grafiky v bratislavskej Galérii Z je vo štvrtok 22. februára, no expozíciu si možno pozrieť až do soboty.

Viktor Hulík (1949) patrí k významným osobnostiam súčasného slovenského umenia, venuje sa tvorbe kinetických i svetelných objektov, reliéfov, maľbe, grafike, kresbe i sochárstvu. Na svojom konte má množstvo sólových a kolektívnych výstav, zúčastnil sa na početných medzinárodných sympóziách, workshopoch i rezidenčných pobytoch.

K jeho najvýraznejším medzinárodným úspechom patrí účasť na výstave Náhoda ako princíp v umení 20. storočia, konanej v nemeckom Ludwigshafene v roku 1992, kde prezentoval svoje posúvače – variabilné reliéfne objekty. Pobyt v spoločnosti velikánov ako Duchamp, Arp, Schwitters, Ray, Ernst a ďalších znamenal pre Hulíka trvalú miestenku v medzinárodnom kontexte konštruktivistického a geometrického umenia, kde autor dosahuje symbiózu očarujúcej náhodilosti s vyznávaním logickej postupnosti jednotlivých tvorivých krokov.

Viktor Hulík je však aj úspešným galeristom, prezentujúcim tvorbu dôležitých domácich i zahraničných výtvarníkov, a do histórie kultúrneho života hlavného mesta sa zapísal 22 ročníkmi podujatia Socha a objekt, na ktorom počas leta predstavuje sochárske diela autorov vo viacerých galériách i vo verejnom priestore.

Momentálne sa Hulík predstavuje v Galérii Z na Ventúrskej ulici v Bratislave výstavou svojej počítačovej grafiky z rokov 1997 až 2007. Jej finisáž bude vo štvrtok 22. februára, no expozíciu si môžu návštevníci pozrieť ešte do soboty.

„Vo svojej tvorbe vypracoval racionálny geometrický štýl, v ktorom aplikuje rôzne druhy reálneho i virtuálneho pohybu,“ hovorí kurátorka Eva Trojanová. „V grafike rozvíja podobné princípy ako v priestorových dielach, len výtvarné problémy premieta do plošnej dimenzie. Pre grafickú tvorbu využíva médium počítača, ktorý mu umožňuje pracovať variabilným spôsobom so zvoleným základným geometrickým prvkom, ktorým je línia. Princípom jeho tvorby je premena danej pravidelnej geometrickej štruktúry – siete, zásahmi a rozhýbaním do štruktúr nepravidelných, až chaotických. Filozofickým základom je premena rovnakej množiny presne usporiadaného celku na jeho protiklad.“

V období, keď vznikol vystavovaný súbor, autor pracoval prevažne s farbou, ktorá mu umožňuje vytvárať farebné kontrasty i rôzne hrúbky línií, ktoré sa menia na plošné útvary. „Keďže potom v posledných rokoch redukoval farebnosť na čierno-bielo-šedú, táto výstava predstavuje výber z farebnej počítačovej grafiky od roku 1997 po rok 2007,“ dodáva Eva Trojanová.

O niekoľko ulíc ďalej, v dome umenia, sa Hulík zúčastňuje aj prvej časti projektu Statua, predstavujúceho sondu do slovenskej sochárskej tvorby prostredníctvom cyklu výstav absolventov sochárskych, sklárskych a keramických ateliérov VŠVU v Bratislave a UMPRUM v Prahe z rokov 1968 až 1978.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra

Teraz najčítanejšie