Denník N

Prečo chce celý svet vidieť prvý čierny film o superhrdinoch

Foto – Saturn
Foto – Saturn

Čierny panter nie je hitom preto, že je politicky korektný.

Marvelovka Čierny panter láme rekordy. Za tri dni v amerických kinách si pripísala 201 miliónov dolárov. To je piaty najúspešnejší otvárací víkend všetkých čias a Američania sa neprestali hrnúť do kín ani v pondelok, keď bol v krajine štátny sviatok.

Akoby to nestačilo, ide o najúspešnejší víkend afroamerického režiséra, je ním Ryan Coogler. Zároveň je Čierny panter najlepšie hodnoteným superhrdinským filmom na webe RottenTomattoes (aktuálne má 96 percent).

Správa by nebola taká zaujímavá, keby šlo o obyčajný blockbuster. Nová snímka spoločností Disney a Marvel je však prvým čiernym superhrdinským filmom. Čierni herci hrajú čiernych hlavných hrdinov, černošský je takmer celý kasting, príbeh aj posolstvo.

Po roku 2017, keď komiksová Wonder Woman ukázala, že superhrdinkou môže byť žena, to vyzerá tak, že pokračuje revolúcia vo filmovom mainstreame. Keď však teraz všetky filmové svetové médiá píšu o Čiernom panterovi, nie je to len odraz odťažitej americkej debaty o etnickej diverzite Hollywoodu. Tá by nás až tak podrobne zaujímať nemusela.

Čierny panter je prelomový film, lebo naň chodia nielen Afroameričania, ale všetci. V USA aj vo svete. A nie z nejakej korektnosti, ale preto, že je jednoducho skvelý.

Čierna sila

Príbeh stojí na koncepte „black power“. Hovorí o mýtickom národe Wakanda v Afrike, ktorý je technicky vyspelý a ťaží kov vibránium, ktorý človeku dodáva superschopnosti. Tak ako kráľovi T’Challa, ktorý národ vedie.

Dizajn sveta tohto filmu kombinuje fantasy a sci-fi prvky s africkými motívmi. Najlepšie to vystihuje výraz afrofuturizmus, píše Washington Post a dodáva, že hoci tento termín zaviedol kultúrny kritik Mark Dery až v 90. rokoch, utopické myslenie je trvalou súčasťou afrokultúry od funku po hiphop. Kostýmy do Čierneho pantera sa inšpirujú tak folklórom afrických kmeňov Masajov a Suri, ako futuristickými technológiami.

Prečo až doteraz černošský veľkofilm nevznikol? Zastúpenie menšín na plátne je starý problém, o ktorom sa dlho debatuje. Mediálne vypuklé to začalo byť pred dvoma rokmi v súvislosti s Oscarmi a kampaňou na protest proti nomináciám bez čiernych filmov. Tá zo sociálnych sietí prerástla do rozhodnutia niektorých osobností slávnosť bojkotovať.

Skloňoval sa príklad filmu Straight Outta Compton o kariére rapperov N. W. A. Ten je jedným z najúspešnejších hudobných filmov všetkých čias. Napriek tomu sa do nominácií, nepochopiteľne, nedostal – s výnimkou scenáristov, ktorí sú, zhodou okolností, belosi.

Oscary sú vlastným svetom osebe, ale problém etnickej diverzity je, samozrejme, širší. Hollywood zvykne obsadzovať Afroameričanov ako vedľajšie postavy, alebo ich príbeh rozpráva z pohľadu nečiernej väčšiny (takzvaný white gaze).

Ak vo filmoch vystupujú čierne hlavné postavy, farba pleti nebýva bezpríznaková, ale zväčša ide o emancipačný príbeh menšiny. To je prípad filmov ako 12 rokov otrokom, Skryté čísla o čiernych matematičkách vo vesmírej agentúre NASA, či víťaza vlaňajších Oscarov, nezávislej snímky Moonlight o údele čierneho geja. Vznikali a vznikajú aj iné filmy o čiernych hrdinoch, ale nie o superhrdinoch.

Hoci sa v súvislosti s Čiernym panterom hovorí o „víťazstve inklúzie“, faktom je, že Hollywood sa k diverzite prikláňa nie z politických či ideologických, ale z komerčných dôvodov. Etnicky čoraz pestrejšie a korektnejšie kastingy dnešných veľkofilmov odrážajú pestrejšiu skladbu publika. Tá za filmy platí a chce sa s postavami identifikovať.

Čierne filmy neťahajú

Čierny panter je však hitom nielen v USA a Afrike (vypredané kiná hlási etiópska Addis Abeba). Valcuje všade okrem Ruska, Japonska a Číny, kam ešte len príde koncom mesiaca.

Úspech sa dá vysvetliť tým, že je to marvelovka, teda žáner, ktorý láka fanúšikov bez ohľadu na etnikum, a zároveň oslovila ďalších ľudí, ktorí žánru neholdujú, ale sú zvedaví na čierny veľkofilm.

Zaujímavé je, že štúdio napriek kalkulu mieru úspechu neodhadlo. Čakalo nižšie čísla doma aj vo svete. „Nečakali sme, že z toho bude hit, ktorý prekoná Avengers,“ vyjadril sa zamestnanec firmy Disney.

Vysvetlenie, prečo štúdio túto snímku podcenilo, prináša časopis Vox. Vidí za tým pretrvávajúci predsudok, že čierne filmy mimo USA ľudí nezaujímajú. Keďže sa nezáujem predpokladá vopred, výsledkom býva sebanapĺňajúce  proroctvo. Štúdio neinvestuje do reklamy, do kín príde menej ľudí a to má byť dôkaz, že „čierne filmy neťahajú“.

To sa teraz možno zmení – a nielen pri farbe pleti. Marvel zvažuje, že nakrúti blockbuster iba so superhrdinkami.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Kultúra

Teraz najčítanejšie