Denník N

Armáda má problém, náhle zastavila lety vrtuľníkov určených na záchranu pilotov

Vrtuľník Mi-17. Foto – TASR
Vrtuľník Mi-17. Foto – TASR

Objavujú sa informácie, že vrtuľníky mali sfalšované papiere o opravách. Analytik hovorí, že ak by sa to potvrdilo, išlo by o prvotriedny škandál.

V slovenskej armáde došlo k mimoriadnej situácii, ktorá ohrozila jednu z najdôležitejších úloh slovenského letectva. Vojaci v stredu zistili problémy na dopravných vrtuľníkoch Mi-17.

Týchto vrtuľníkov má armáda dvanásť, umiestnené sú na vojenskom letisku pri Prešove. Štyri z nich sú vyčlenené pre Leteckú pátraciu a záchrannú službu (takzvaná služba SAR).

Armáda je povinná túto službu nepretržite zabezpečovať. Je to pre ňu podobne dôležitá úloha ako nepretržitá ochrana vzdušného priestoru pomocou stíhačiek.

Služba pátrania a záchrany totiž vyplýva z medzinárodných dohôd o leteckej premávke. Podľa nich musí mať Slovensko nonstop vyčlenené vrtuľníky, ktoré budú schopné vzlietnuť v situácii, keď nad naším územím zmizne nejaké lietadlo.

Ich úlohou je takýto stroj objaviť a následne k nemu nasmerovať záchranárske tímy alebo posádku rovno odviezť do bezpečia. Ak by štát takúto úlohu nedokázal garantovať, išlo by o medzinárodnú blamáž.

Prvý vrtuľník o pár dní

Informácie o problémoch s vrtuľníkmi Mi-17 potvrdilo vo štvrtok podvečer aj ministerstvo obrany. „Ozbrojené sily dočasne pozastavili z bezpečnostných dôvodov leteckú prevádzku vrtuľníkov Mi-17,“ uviedla hovorkyňa ministerstva Danka Capáková.

Potvrdila tiež, že výpadok sa dotkol aj vrtuľníkov určených na službu SAR. Armáda podľa hovorkyne dokáže s týmto problémom pohnúť až v najbližších dňoch, keď chce sprevádzkovať aspoň jeden z odstavených strojov.

„Jeden z vrtuľníkov by mal byť pre potreby Leteckej pátracej a záchrannej služby v prevádzke už v najbližších dňoch. Do prevádzky bude zaradený ihneď po vykonaní záletu, ktorý je povinný po vykonaní predpísaných prác,“ dodalo ministerstvo.

Dovtedy bude záchrannú a pátraciu službu podľa Capákovej zabezpečovať ministerstvo vnútra, ktoré má k dispozícii vlastné vrtuľníky. Armáda mu môže v prípade potreby asistovať svojimi pozemnými pátracími skupinami.

„Plnenie úloh pátrania a záchrany je zabezpečené vrtuľníkmi Leteckého útvaru Ministerstva vnútra Slovenskej republiky,“ dodala hovorkyňa Capáková.

Jeden vrtuľník pri tragédiách nestačí

Tým sa však tento problém vyrieši len čiastočne. Rezort vnútra totiž nie je na pátranie po nezvestných posádkach pripravený tak dobre ako armáda.

Vrtuľníky, ktoré túto službu zabezpečujú, musia mať totiž zabudované prístroje na let v akúkoľvek dennú či nočnú hodinu a za akéhokoľvek počasia. A zároveň musia mať aj prístroje, ktoré dokážu zachytiť núdzový signál z havarovaného lietadla.

Tieto schopnosti väčšina civilných vrtuľníkov nemá. Ministerstvo vnútra má síce k dispozícii napríklad vlastný vrtuľník Mi-17, ktorý je schopný aj nočného letu, podľa zdrojov Denníka N však štandardne nemá prístroje na zachytenie núdzového signálu z havarovaných lietadiel.

Zvlášť v hornatom teréne by preto hľadal zmiznuté stroje ťažšie, než to dokážu vojenské vrtuľníky.

Navyše, ak bude policajný vrtuľník vyčlenený pre pátraciu službu, nebude môcť plniť svoje bežné úlohy – napríklad sledovať premávku na cestách, alebo pátrať po stratených civilných osobách.

V prípade veľkého leteckého nešťastia by pritom jeden vrtuľník ani nestačil. Keď v roku 2006 havarovalo dopravné lietadlo Antonov so slovenskými vojakmi vracajúcimi sa z Kosova, zakrátko k nemu štartovali hneď dva vojenské vrtuľníky určené pre službu SAR.

Podvody s evidenciami?

Podľa informácií Denníka N panuje v armáde v dôsledku tejto situácie značná nervozita. Tá súvisí aj s ďalšou podstatnou otázkou, na ktorú ministerstvo vo svojom stanovisku neodpovedá: prečo sú vlastne vrtuľníky Mi-17 odstavené?

Mi-17 sú síce staršie stroje ruskej výroby, vo všeobecnosti sú však považované za veľmi spoľahlivé. Vysvetlenie, prečo došlo k zastaveniu letov, sa Denník N pokúšal získať celý deň. Hovorkyňa všetky naše otázky ignorovala.

Na generálnom štábe neoficiálne hovoria o tom, že nastal „papierový problém“. Podľa najpravdepodobnejšej verzie sa tieto problémy týkajú mechanických súčiastok, ktoré sú zabudované v motoroch.

Tieto súčiastky mali pred pár rokmi prejsť povinnými opravami. Teraz však vojaci zistili, že sa tak v skutočnosti nestalo, hoci to tak mali v dokumentoch uvedené. Vzniklo teda podozrenie, či niekto dokumentáciu úmyselne nefalšoval.

Ak k tomu došlo, zrejme ide o vec starú niekoľko rokov, na ktorú sa prišlo až teraz. Za pochybenie preto pravdepodobne nemôžu nominanti SNS, ktorí dnes riadia ministerstvo obrany.

Za údržbu vrtuľníkov Mi-17 sú dlhodobo zodpovedné štátne Letecké opravovne Trenčín (LOT), ktoré ich servisujú v spolupráci s ruskými štátnymi firmami. Do tohto procesu však na základe rôznych historických zmlúv vstupujú aj súkromní sprostredkovatelia.

Vidieť do tohto reťazca je však veľmi zložité, pretože štátne opravovne nemusia svoje zmluvy zverejňovať.

„Objavujú sa informácie, že celý problém spôsobila niektorá zo súkromných firiem, ktorá fungovala ako sprostredkovateľ opráv medzi slovenskou armádou a Rusmi. Pokiaľ by táto firma podvádzala a flagrantne tým ohrozila životy pilotov a vojakov, išlo by o najväčší škandál svojho druhu na Slovensku,“ hovorí obranný analytik Jaroslav Naď.

Už niekoľko nešťastí

Prevádzkyschopnosť vrtuľníkov Mi-17 je citlivou záležitosťou aj preto, že v súvislosti s týmito strojmi už mala armáda niekoľko tragických úmrtí.

K jednému došlo v roku 2013 vo výcvikovom priestore Lešť, kde vojaci trénovali zlaňovanie. Vrtuľník Mi-17 tu podľa svedkov mal technický problém vo chvíli, keď z neho zlaňoval vojenský policajt Ľubomír Igaz. Jeho kolegovia mu odrezali lano, inak by sa vrtuľník mohol zrútiť. Igaz sa smrteľne zranil pádom z výšky 20 metrov.

Z tragédie napokon nikoho neobvinili, technický problém sa podľa vyšetrovateľov objavil až počas letu a nesúvisel s údržbou.

K ďalšej nehode došlo v júni 2015 pri Prešove. Vrtuľník Mi-17 sa tam zrútil počas letu, pri ktorom piloti trénovali pristátie v neznámom teréne. Pri nehode zahynul druhý pilot Richard Sépi. Vyšetrovatelia neskôr za príčinu označili silný nárazový vietor.

Slovensko

Teraz najčítanejšie