Látky obsiahnuté v červenom víne chránia pred baktériami, ktoré spôsobujú zubný kaz

Ilustračné foto – TASR/AP

Polyfenoly (látky obsiahnuté v červenom víne) zabraňujú baktériám zodpovedným za vznik zubného kazu prichytiť sa o zuby. Môžu nám tak ochrániť zuby pred kazmi či ochoreniami, ako je parodontitída.

Polyfenoly sú organické zlúčeniny, ktoré sa prirodzene vyskytujú v rastlinách vrátane ovocia, zeleniny, obilnín, ale aj v čaji, káve, olivovom oleji či čokoláde. Nájdeme ich však aj vo víne, kam sa dostávajú z hroznových šupiek a jadierok počas procesu kvasenia.

Víno obsahuje pomerne veľké množstvo rôznych polyfenolov, ktoré zodpovedajú za jeho trpkú a horkú chuť a farbu. Polyfenoly zodpovedajú aj za antioxidačné vlastnosti, ktoré víno konzervujú, ako aj za jeho zretie.

Polyfenoly prospievajú aj nášmu zdraviu. Ich konzumácia sa spája s ochranou pred srdcovo-cievnymi chorobami, neurodegeneratívnymi poruchami či metabolickým syndrómom. Vplyv majú aj na našu črevnú mikroflóru.

Do dlhého zoznamu prínosov konzumácie týchto zlúčenín vedci pridali aj možnosť ochrany pred zubným kazom. Podľa výskumu, ktorý vyšiel túto stredu vo vedeckom časopise Journal of Agricultural and Food Chemistry, polyfenoly zabraňujú baktériám zodpovedným za vznik zubného kazu prichytiť sa o zuby.

Baktérie v zubnom povlaku

Aktivita polyfenolov sa doteraz zvykla pripisovať ich antioxidačným účinkom. Vďaka nim mali tieto zlúčeniny ochraňovať naše bunky pred takzvaným oxidatívnym stresom a s ním spojenými zdravotnými komplikáciami.

Polyfenoly však pozitívne vplývajú aj na baktérie prítomné v našej črevnej mikroflóre, na ktoré vplývajú priamo, nie iba prostredníctvom antioxidačných účinkov. Jav má korene v pôvode polyfenolov, ktoré rastliny produkujú ako ochranu pred škodlivými baktériami.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Pridajte sa k predplatiteľom