Názov ovplyvňuje: Ľahšie sa nesúhlasí s Istanbulom ako s dohovorom proti násiliu na ženách

Kampaň na podporu Istanbulského dohovoru. Zdroj – moznostvolby.sk

Rámcovanie, teda takzvaný framing, ovplyvňuje verejnú mienku aj bez argumentov. Pri Istanbulskom dohovore je skôr nevedomé, príklady zo Spojených štátov však ukazujú, ako veľmi môže ovplyvniť politiku.

Americký moderátor Jimmy Kimmel pred štyrmi rokmi urobil vo svojej šou Jimmy Kimmel Live experiment. Američanov na ulici sa pýtal, akú reformu zdravotnej starostlivosti podporujú: Obamacare alebo Zákon o dostupnej starostlivosti?

Kým Obamacare väčšina odmietala, Zákon o dostupnej starostlivosti (Affordable Care Act) sa im už pozdával. Fór je v tom, že ide o tú istú vec. „Obamacare“ je prezývka pre zákon, ktorý presadzoval vtedajší demokratický prezident Barack Obama a mal rozšíriť dostupnosť zdravotného poistenia v Spojených štátoch.

Kimmel sa pýtal len pár ľudí, no americká spravodajská televízia CNBC si zadala reprezentatívny výskum.  Obamacare odmietlo 46 percent ľudí, kým Zákon o dostupnej starostlivosti len 37 percent ľudí.

Video: Jimmy Kimmel sa pýta na Obamacare

„Framing“, teda spôsob rámcovania verejnej debaty, je fenoménom, ktorému sa seriózne venujú mnohí sociológovia. Stretávame sa s ním aj na Slovensku, aktuálne pri búrlivej debate o Istanbulskom dohovore proti násiliu páchanému na ženách.

Ako sa zhodujú viacerí odborníci, ktorých Denník N oslovil: prívlastok „istanbulský“ zástancom tohto dokumentu v získavaní verejnosti veľmi nepomôže už preto, že si s ním veľa ľudí automaticky spája niečo „moslimské“.

Tento článok je exkluzívnym obsahom pre predplatiteľov Dennika N.

Pridajte sa k predplatiteľom

Istanbulský dohovor

Dnes na DenníkN.sk

Najčítanejšie

| |