Denník N

Minister obrany reaguje na blamáž s vrtuľníkmi: chce žalovať tých, ktorí vynášajú informácie do médií

Minister Peter Gajdoš ani po piatich dňoch nevysvetlil, k akým podozreniam došlo pri prevádzke vrtuľníkov Mi-17. Foto - TASR
Minister Peter Gajdoš ani po piatich dňoch nevysvetlil, k akým podozreniam došlo pri prevádzke vrtuľníkov Mi-17. Foto – TASR

Pri údržbe vojenských vrtuľníkov mohlo dochádzať k falšovaniu papierov. Minister za tým vidí kampaň proti SNS.

Keď sa v piatok spýtal novinár RTVS ministra obrany Petra Gajdoša (SNS), či sa na vojenských vrtuľníkoch robili fiktívne opravy, bez slova odkráčal.

Ubehli tri dni a minister predstúpil pred novinárov znovu. Na pondelok zvolal k téme odstavených vrtuľníkov Mi-17 takzvané tlačové vyhlásenie.

Na ňom však nepovedal žiadne podrobnosti, prečo vrtuľníkom zakázali lety. Namiesto toho minister oznámil, že podá trestné oznámenie na neznámeho páchateľa pre šírenie poplašnej správy. „Opäť raz bolo hrubo poškodené meno ozbrojených síl a rezortu obrany,“ oznámil Gajdoš.

Ministerstvu prekáža, že sa informácie o odstavení vrtuľníkov Mi-17 dostali do médií. A tiež to, že napríklad opozičný poslanec a exminister Ľubomír Galko (SaS) označil celú situáciu za ohrozenie obranyschopnosti štátu.

„Všetko má svoje hranice, aj politický boj,“ dodal Gajdoš.

Denník N vo štvrtok informoval, že armáda náhle zakázala lety dvanástich vrtuľníkov Mi-17. Medzi nimi boli aj štyri stroje, ktoré majú zabezpečovať Leteckú pátraciu a záchrannú službu (takzvaná služba SAR).

V rámci tejto služby sa Slovensko zaviazalo, že bude mať non-stop pripravené pátracie vrtuľníky pre prípad, že by nad územím Slovenska došlo k zmiznutiu nejakého lietadla.

Najlepšie na tento účel sú vybavené vrtuľníky Mi-17, ktorých úlohu museli dočasne prevziať policajné vrtuľníky, ktoré na to nemajú vhodné prístroje.

Armáde sa v priebehu víkendu podarilo jeden z odstavených strojov uviesť do letuschopného stavu. V nasledujúcich dňoch by mali pribudnúť aj dva ďalšie.

Ďalší útok na SNS?

Ministerstvo odstavenie vrtuľníkov vysvetľuje len ako preventívne opatrenie, ktoré nariadilo v súvislosti s kontrolou náhradných dielcov.

„Cieľom tohto preventívneho opatrenia je vylúčiť čo i len najmenšie podozrenie, že by mohla byť ohrozená bezpečnosť pilotov, posádky a pasažierov,“ uviedlo ministerstvo.

Podľa ministerstva celú aféru spôsobil anonymný pisateľ, ktorý poslal informácie médiám a politikom.

„Vzhľadom na tú anonymnú informáciu, ktorá tvrdí, že sú nejaké neporiadky, sme nariadili kontrolu, ktorá môže byť dlhodobá,“ doplnil ministra generálny tajomník služobného úradu Ján Hoľko.

Hoľko spolu s Gajdošom celú vec opisoval podobným spôsobom, akým opisuje aj kauzu okolo nákupu transportérov.  Všetky podozrenia sú vraj len dielom niekoho, kto sa snaží pošpiniť SNS, ktorá zodpovedá za rezort obrany.

„Niekto si až príliš zvykol na to, že do mediálneho priestoru stačí podsunúť akúkoľvek návnadu, klamlivú informáciu, polopravdu a sú médiá, ktoré rady spochybnia všetko, čo sa týka fungovania ozbrojených síl, pretože majú krvavé oči na vojakov a SNS,“ dodal Gajdoš.

Hoľko pred novinármi aj citoval zákon, kde sa píše, čo znamená šírenie poplašnej správy. Jeho vyhlásenie bolo pravdepodobne určené hlavne vojakom a ľuďom dovnútra rezortu, aby si druhýkrát rozmysleli, či budú v podobných veciach kontaktovať médiá.

„My dnes podávame trestné oznámenie a zapájame do toho všetky zložky, aby sme zistili, kto a prečo podsúva tieto informácie a komu záleží na tom, aby SNS bola aj takýmto spôsobom diskreditovaná,“ vysvetlil Hoľko.

Na problémy zrejme prišli až Rusi

V skutočnosti je celá vec oveľa vážnejšia a nevznikla len na základe jedného anonymného mailu, ako to tvrdia nominanti SNS.

Paradoxom je, že podozrenia sa ani priamo netýkajú nominantov SNS. Možné zlyhania pri prevádzke vrtuľníkov sa pravdepodobne objavili už skôr, akurát teraz sa na ne prišlo.

Čo sa vlastne stalo? Servis vrtuľníkov Mi-17 zabezpečujú štátne Letecké opravovne Trenčín (LOT) v spolupráci s ruskými výrobcami. Do toho procesu však dlhodobo vstupujú rôzne súkromné firmy, ktoré robia sprostredkovateľov jednotlivých prác.

Podľa informácií Denníka N vyzerá najpravdepodobnejšia verzia nasledovne: armáda poslala do Ruska niektoré súčiastky z motorov na generálnu opravu. Tie mali prejsť opravami aj pred pár rokmi a teraz ich mali prehliadnuť znovu.

Vrtuľníky Mi-17 by mali servisovať štátne Letecké opravovne Trenčín v spolupráci s ruskými výrobcami. Do procesu však vstupujú aj rôzni súkromní sprostredkovatelia. Foto – TASR

Rusi však na Slovensko napísali, že v skutočnosti žiadne opravy neprebehli, hoci mali v dokumentoch uvedené, že sa tak stalo.

Vzniklo tak podozrenie, že jeden, ale možno aj viac vrtuľníkov niekoľko rokov lietalo so sfalšovanými papiermi. Tieto vrtuľníky pritom nevozia len vojakov, ale aj civilistov či dokonca aj generálov či ústavných činiteľov.

„Som si istý, že aj premiér lietal týmito vrtuľníkmi. Možno aj pani premiérka Radičová. Osobne som nimi lietal aj ja a predpokladám, že aj všetci iní ministri obrany,“ komentoval to pre TV Markíza Galko.

Armáda musela po týchto zisteniach zakázať lety vrtuľníkov. Technici začali následne kontrolovať, kto a kedy tieto vrtuľníky opravoval, a koľkých vrtuľníkov sa tieto problémy týkajú.

Smrteľné nehody vrtuľníkov

Informácie, na ktoré narazil Denník N, pritom nevychádzajú len z jedného anonymu. O problémoch okolo vrtuľníkov Denník N počul od niekoľkých od seba nezávislých zdrojov, ktoré majú blízko k vedeniu armády aj k letisku v Prešove, kde sú vrtuľníky Mi-17 umiestnené.

„Objavujú sa informácie, že celý problém spôsobila niektorá zo súkromných firiem, ktorá fungovala ako sprostredkovateľ opráv medzi slovenskou armádou a Rusmi. Pokiaľ by táto firma podvádzala a flagrantne tým ohrozila životy pilotov a vojakov, išlo by o najväčší škandál svojho druhu na Slovensku,“ komentoval to vojenský analytik Jaroslav Naď.

Celá situácia je o to citlivejšia, že sa dotýka práve vrtuľníkov Mi-17, ktoré mali v uplynulých rokoch niekoľko smrteľných nehôd.

Za vážny problém to označil aj prezident Andrej Kiska, ktorý je zo zákona najvyšším veliteľom ozbrojených síl.

„Prezident je mimoriadne znepokojený touto situáciou a očakáva jej rýchle vyšetrenie a dôkladné vyšetrenie celého prípadu,“ uviedol v piatok Kiskov hovorca Roman Krpelan.

Prezidentská kancelária disponuje informáciami od velenia armády a nie je odkázaná na e-maily od anonymných pisateľov.

V júni 2015 padol jeden z vrtuľníkov Mi-17 pri cvičnom lete neďaleko prešovského letiska. Pri nehode zahynul druhý pilot. O podrobnostiach vtedy médiá informoval Peter Gajdoš, v tom čase druhý zástupca náčelníka generálneho štábu. Foto – TASR

Minister znovu uteká

Opozícia chce preto údržbu vrtuľníkov otvoriť na výbore pre obranu, ktorý sa bude konať začiatkom marca. Podľa Galka je najvážnejšie na celom prípade práve podozrenie, že nejaká firma mohla úmyselne fingovať opravy, a pritom za ne poberať peniaze.

„Ak by sa toto potvrdilo, tak by to bol najväčší škandál v histórii ozbrojených síl Slovenskej republiky. Bol by to mega škandál. Tam musí nastúpiť jednoznačne vyšetrovanie a trestno-právny postih nie len tých ľudí, ktorí by sa pod to podpísali, ale aj tých firiem, ktoré by na tomto participovali,“ dodal Galko pre RTVS.

Aké firmy tieto opravy zabezpečovali, zostáva tajomstvom. Minister ani v pondelok nebol ochotný odpovedať na otázky.

Po oznámení, že bude dávať trestné oznámenie na neznámeho páchateľa, spolu s Hoľkom odišli bez toho, aby sa novinári mohli čokoľvek spýtať.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Slovensko

Teraz najčítanejšie