Denník N

Chcete ísť na Pohodu za 99 alebo za 143 eur? A na Stinga za 212? Na kšefty doplácajú promotéri aj diváci

Príde hviezda, fanúšikovia sa tešia - do chvíle než zistia, koľko ich môžu vyjsť lístky na koncert.
Príde hviezda, fanúšikovia sa tešia – do chvíle než zistia, koľko ich môžu vyjsť lístky na koncert.

Sekundárny trh so vstupenkami už je veľkou medzinárodnou aj slovenskou témou. Otestovali sme ho v praxi.

Kto chodieva na koncerty alebo na iné veľké akcie, už to možno zažil. Pred štadiónom alebo klubom postávajú nejakí ľudia a ponúkajú lístky. Ak nie je vypredané, za výhodnejšie ceny, ak vypredané je, tak buď v rovnakej sume, alebo drahšie.

Osamelí priekupníci sú však prežitkom, dnes sa všetko odohráva v úplne iných rozmeroch a iných peniazoch na webe. Volá sa to secondary ticketing a ide o veľký medzinárodný problém, na ktorý doplácajú promotéri aj návštevníci a označuje sa slovami ako „skalpovanie“. Už dorazil aj na Slovensko.

Kto zaplatí dvojnásobok?

Na prvý pohľad to nedáva zmysel. Lístky na Pohodu sa aktuálne predávajú za 99 eur. Priamo na stránke festivalu alebo cez jeho partnera, spoločnosť Ticketportal. Ale môžete ich zohnať ešte inde. Na webe Viagogo. Za 106 eur, ale len do chvíle, keď pri objednávke príde na zadanie údajov o kreditnej karte. Tam už odrazu naskočí celková suma 143,98 v čom sa skrýva „manipulačný poplatok“ plus „DPH a poplatok za rezerváciu“.

Prečo by si niekto kupoval lístok, ktorý je pomaly dvojnásobkom pôvodnej sumy? Najmä vtedy, keď ho môže mať priamo z oficiálneho obchodu Pohody, kde má v cene 89 eur zahrnutý aj kemping? Napríklad preto, že je cudzinec a lístky hľadá online. Ale môže to byť ešte inak.

Skúste si na webe vyhľadať slová „Sting Bratislava lístky“. Ako prvá možnosť vám vyskočí odkaz na rovnaký web, ktorý predáva aj lístky na Pohodu. Iná možnosť už nie je – promotér koncertu, ktorý bude 26. júna na Bratislavskom hrade, a oficiálny predpredajový partner Ticketportal už majú vypredané. Najlacnejší základný lístok na Stinga sa predával za 99 eur, dnes ho na Viagogo zoženiete až za 212.

„Funguje to vždy rovnako. Promotér ohlási akciu a spustí predpredaj. Internetové roboty za pár minút skúpia lístky na lukratívne veci pre secondary ticketingové firmy a tie ich predávajú s obrovským ziskom. Keď zablokujete nákupcu, je to jedno, lebo adresy sa vytvárajú donekonečna a stále nové,“ hovorí šéf Pohody Michal Kaščák. „Secondary ticketingové firmy si platia veľké reklamy a preto svietia pri zadaní koncertu väčšinou ako prvý zdroj lístkov, často na prvej strane po vygúglení nenájde zákazník ani stránku podujatia, ani stránku oficiálnych predpredajov“.

Spolu s kolegami urobil pokusný nákup permanentky na Pohodu, pričom okrem ceny vyššej takmer o 50 eur dostali ich vlastný hometicket zakúpený robotom. Celú transakciu opísali a zverejnili s upozornením pre návštevníkov.

Podobné skúsenosti už má aj ďalší veľký slovenský promotér. Objavili sa, keď sa mu častejšie začalo dariť vypredávať koncerty známych mien. „Tým, že ide o bazárový systém predaja, neexistuje zákon na jeho obmedzenie,“  vysvetľuje Tomáš Marko z agentúry Vivien, ktorá tento rok okrem Stinga v Bratislave chystá aj koncert Lennyho Kravitza. „Problémom tohto predaja nie sú len skryté poplatky pre kupujúceho, ale hlavne problém hromadného nákupu od priekupníkov z nášho oficiálneho kanála a následný predaj cez secondary ticketing. Tým pádom sa neujdú fanúšikom vstupenky za férové ceny dohodnuté s umelcami, ale väčšinou za výrazne predraženú sumu iba ľuďom, ktorí si to môžu finančne dovoliť.“

Ďalší model je, že secondary ticketingové spoločnosti iniciujú cez rôzne aukčné a inzertné stránky ako za vyššiu sumu vykúpia od prvonadobúdateľov ich vstupenky a následne so ziskom predajú. „Toto je ten lepší prípad, ten horší je, že si touto cestou kúpite vstupenky a im sa nepodarí získať ich. Toto sa stáva pomerne často, v takomto prípade vám peniaze vrátia, ale znížené o ich servisné poplatky, ktoré majú uvedené v obchodných podmienkach,“ hovorí Eduard Jánošík z najväčšieho slovenského predajcu Ticketportal.

Čo s tým? Momentálne jediný, aspoň čiastočne účinný krok, je predaj limitovaného počtu vstupeniek na zákazníka a platba priamo bez rezervácie. Na personalizovanie vstupeniek nie sú u nás zatiaľ prispôsobené žiadne ticketingové spoločnosti ani arény.

„U akcií, kde je vysoká pravdepodobnosť záujmu o lístky sme pred časom spustili službu www.ticketfairprice.com, ktorá vygeneruje optimálnu cenu za vstupenku pre konkrétny koncert a tá skončí na účtoch interpretov,“ dodáva Eduard Jánošík.

Nie je partner ako partner

Viagogo je najznámejšia secondary ticketingová spoločnosť. Vznikla v Londýne v roku 2006 s cieľom, aby návštevníci mohli online nakupovať a predávať lístky na športové a kultúrne akcie.

„Sme najväčším svetovým sekundárnym marketom so vstupenkami na živé udalosti. Všetky vstupenky sú plne chránené našou zárukou,“ dočítate sa na jej webstránke. Kľúčová veta je tretia, ktorá hovorí: „Ceny sú stanovené predajcami a môžu byť nižšie alebo vyššie ako pôvodná kúpna cena“.

Čo to znamená v praxi? Že vstupenky sú spravidla drahšie. Oveľa drahšie. Asi najznámejší prípad sa stal v Británii vlani. Claire Turnham sa rozhodla, že dá k 16. narodeninám synovi ako darček koncert Eda Sheerana. Tento spevák je obľúbencom všetkých štyroch jej detí, tak si povedala, že im pripraví rodinný večer. Žena, ktorá si podľa vlastných slov naposledy kupovala vstupenku na Roda Stewarta pred desiatimi rokmi, vstúpila do online sveta secondary ticketingu drsným spôsobom. Pôvodné ceny lístkov v oficiálnom predpredaji boli od 50 do 75 libier, tie však zmizli za pár minút. Keď našla 4 kusy na Viagogo za 263 libier, suma sa jej zdala primeraná a vyplnila objednávkový formulár. Po skončení transakcie jej z účtu odišla neuveriteľná suma 1421 libier.

Šokovaná matka sa naštvala a keď išla s prípadom do médií, podarilo sa jej dostať peniaze naspäť. Na facebooku založila skupinu Obete Viagogo, kde začali pridávať podobné príbehy ďalší ľudia. Kšeftovanie s lístkami sa snažia proaktívne zastaviť aj umelci, konkrétne Adele, Ed Sheeran, Radiohead, Mumford & Sons a Iron Maiden. Testujú rôzne spôsoby, ako vyladiť predpredaj, od blokovania predražených vstupeniek až po lístky na meno aj s fotkou.

Viagogo pravidelne skúša ponúkať organizátorom partnerstvá. Zástupca firmy pre medzinárodnú expanziu už kontaktoval aj Pohodu. „Chceli sa stať naším oficiálnym predpredajcom, čiže naším primary ticketingom, a chceli tiež festival podporiť. K detailom sme sa ale nedostali, keďže sme nevideli dôvod ich preberať. Praktiky, aké využívajú secondary ticketingové spoločnosti, zneužívajú dôveru ľudí, hudobné fanúšikovstvo a parazitujú na práci iných, preto si neviem predstaviť, že by sme ich mali medzi našimi partnermi,“ spomína Michal Kaščák.

„Festival bude využívať svoju silu na to, aby ľudia v čo najväčšej miere vedeli nakupovať bez preplácania, aby nenaleteli reklame, do ktorej vďaka výraznému predražovaniu vstupeniek môžu tieto spoločnosti naliať veľa peňazí. Je možné, že v budúcnosti sa pokúsime aj o ďalšie kroky, stačí ale, aby ľudia pristupovali zodpovedne k svojim vlastným nákupom a dodržiavali naše odporúčania nakupovať len u oficiálnych predpredajcov. To sa netýka len Pohody, ale ktorejkoľvek akcie.“

Aj agentúra Vivien už bola kontaktovaná zástupcami Viagogo a tiež to odmietla. A ponuka sa opakuje. „Pravidelne skúšajú stať sa naším oficiálnym predajcom koncertov,“ dodáva Tomáš Marko.

Čo môže urobiť štát

Pohoda je členom siete Yourope, ktorá zoskupuje najväčšie európske festivaly, no komplexné riešenie problému komplikuje odlišná legislatíva v rôznych krajinách. V Británii už napríklad zriadili parlamentnú komisiu, v Španielsku veľké hnutie proti zastrešuje najväčší promotér Doctor Music, v Taliansku je veľmi aktívny ďalší promotér, v niekoľkých krajinách sa už podarilo obmedziť roboty, ale Michal Kaščák tvrdí, že ak to vec rieši, tak len z malej časti.

Šéf Pohody upozorňuje ešte na jeden prekvapivý rozmer celého problému, ktorý prichádza z opačnej strany. „Na našich konferenciách prichádza často k paradoxom – jednotlivci, ale aj malé ticketingovky, ktoré jeden rok najviac kričia proti, o rok prichádzajú ako reprezentanti Viagogo, StubHub a podobných spoločností“.

Reputačný problém už má aj ticketingový gigant Live Nation, ktorý sa namočil do podobných praktík. Posledný známy prípad sa týka turné skupiny U2. V Taliansku súd dosiahol zákaz sekundárneho predaja lístkov, v Španielsku ide o kauzu, ktorej vyšetrenie iniciuje vláda.

Najďalej sa v konkrétnom riešení secondary ticketingu dostali Briti. Pred pár dňami vláda navrhla niekoľko regulácií resale trhu, majú začať platiť od apríla. Medzi zásadné novinky patria povinnosť predajcov uvádzať takzvaný Unique ticket number a pokuta do 5-tisíc libier za každé zneužitie. „Až príliš často majú ľudia pocit, že ich pri nákupe lístkov na webe okradli. Či ide o festival alebo o štadiónový koncert, fanúšikovia musia vedieť, že platia férové ceny,“ vyhlásil vládny zmocnenec pre malé podniky, spotrebiteľov a korporátnu zodpovednosť.

Tieto regulácie sa zatiaľ týkajú iba európskeho trhu, no je zrejme len otázkou času, kedy sa niečo podobné objaví aj v rámci Európskej únie. Zástupcovia festivalovej siete Yourope už sú prizývaní do Bruselu na riešenie otázok týkajúcich sa hudobného priemyslu.

pozn. Michal Kaščák je členom redakčnej rady Denníka N

Kultúra

Teraz najčítanejšie