Denník N

Oscary 2018: Zvíťazil film, ktorý posolstvo len predstiera

Guillermo del Toro. Foto: AP
Guillermo del Toro. Foto: AP

Tohtoročné udeľovanie Oscarov prebehlo bez prekvapivých momentov.

Konkurencia bola silná, zvíťazil ten najslabší. Tak nejako by šli zhrnúť tohtoročné jubilejné Oscary, ktoré celé prebehli bez prekvapivých momentov.

Až na malé výnimky sa naplnili predpovede v jednotlivých kategóriách, ktoré ste si mohli odškrtávať rad za radom naslepo aj bez toho, aby ste si naladili ceremoniál v hollywoodskom Dolby Theatre.

Nekonal sa žiaden bojkot ani protest v dresskóde, nezazneli žiadne zvláštne posolstvá. Nie že by sa akademici rozhodli ignorovať hnutia Meetoo či Time’s Up za rodovú rovnosť, dodržali však svoj zámer sústrediť sa na filmy a nie na spoločenské témy.

Špeciálne pre Slovákov mohla byť napínavá zahraničná kategória, kde súťažil maďarský film O tele a duši. Snímka so slovenskou rodáčkou Alexandrou Borbély však nomináciu nepremenila.

Oscary 2018: Víťazi hlavných kategórií

Najlepší film: Podoba vody
Réžia: Guillermo del Toro (Podoba vody)
Najlepší mužský herecký výkon v hlavnej úlohe: Gary Oldman (Najtemnejšia hodina)
Najlepší ženský herecký výkon v hlavnej úlohe: Frances McDormand (Tri bilbordy kúsok za Ebbingom)
Najlepší ženský herecký výkon vo vedľajšej úlohe: Allison Janney (Ja, Tonya)
Najlepší mužský herecký výkon vo vedľajšej úlohe: Sam Rockwell (Tri bilbordy kúsok za Ebbingom)
Najlepší cudzojazyčný film: Fantastická žena
Dokumentárny film: Icarus
Animovaný film: Coco

Prekvapenie nepriniesla ani hlavná kategória. Práve táto pritom zvykla držať napätie a vyvažovať dominanciu favoritov, keď víťazstvo prekvapivo prisúdila „menšiemu“ a nenápadnejšemu filmu s menším počtom cien. To sa stalo dva roky po sebe, keď sa stali najlepšími filmami Spotlight a Moonlight. Tento rok to bolo inak, nevíťazil žiaden čierny kôň (že by chýbal film, ktorý má v názve „light?“). Romantické sci-fi Podoba vody mexického režiséra Giullerma del Tora premieňalo nominácie vo vedľajších aj v hlavnej kategórii.

Akadémia pritom mohla oceniť film s posolstvom. Černošská hororová komédia Get Out je výbornou satirou na skrytý rasizmus liberálnych bielych elít. Daj mi tvoje meno je LGBT filmom a coming out romancou, aká tu ešte nebola. Spielbergov The Post: Aféra v Pentagóne ukazuje dôležitosť novinárov v oslabenej demokracii a príspevkom k atmosfére Meetoo sú Tri bilbordy kúsok za Ebbingom so silnou ženskou hrdinkou.

Namiesto nich zvíťazil film, čo posolstvo predstiera.

Príbeh upratovačky v tajnom laboratóriu, ktorá sa zamiluje do obojživelnej obludy z Amazónie, sa dá čítať ako film o inakosti, outsiderstve, hendikepoch. „Keď niekoho naozaj miluješ, nezáleží na tom, či je to muž, žena, černoch, hendikepovaný, alebo ryba,“ zaznie odkaz tohto filmu. Takže tu máme nemú hlavnú hrdinku, roztomilé monštrum, na ktorom zlí vedci robia pokusy, starnúceho plešatého gay maliara aj černošskú kolegyňu.

Je nám jasné, že banálna zápletka a množstvo klišé sú priznanou naivitou, ktorú snímka využíva zámerne, keď s ľahkosťou imituje monster movies z 50. a 60 rokov. Chápeme atmosféru rozprávania, ktorá je jemne vyšinutá, surreálna, teda nerealistická. Napriek tomu to nepôsobí nijako sofistikovane, stále je to sterilný gýč, ktorý ani nemá zmysel dopodrobna rozoberať.

Ak je niečím táto snímka predsa jedinečná, tak práve tým, ako zvláda udržiavať v jednom celku protiklady. Podoba vody je rozprávka pre dospelých. Rozprávka preto, lebo jasne odlišuje dobro a zlo, nechýba v nej happyend ani sadistický záporák. Zároveň to nie je snímka pre deti. Obsahuje frontálnu nahotu, scénu masturbácie a medzidruhového sexu.

K plusom snímky prirátajme vypiplanú vizuálnu stránku, dizajn a ostatné technické kategórie, ktoré sa hlavnou mierou zaslúžili o celkových 13 nominácií. No a to je všetko.

Dostatočne nefunguje ani paródia na americký životný štýl 50. rokov a jeho prísady: studená vojna, paranoja, ruskí špióni a sadistickí vedci, automobilizmus, konformizmus, bývanie na predmestiach, pozitívne myslenie. To všetko sme videli na plátne už stokrát, naposledy vo (rovnako skôr slabšom) filme Suburbicon od Georgea Clooneyho a Coenovcov.

Guillermo del Toro jednoducho neprináša nič nové ani vzrušujúce. To isté si, mimochodom, myslí aj rodina amerického dramatika Paula Zindera, ktorá filmára žaluje za to, že vykradol prvky divadelnej hry Let Me Hear You Whisper z roku 1969.

Jedno z možných vysvetlení tohtoročných Oscarov je rozhodnutie Akadémie vrátiť sa ku koreňom. To znamená oceniť solídne remeslo, prepracovanú vizualitu a dojímavé posolstvo. Alebo to môžeme povedať aj inak: zvíťazil ten najslabší.

🗳️ Ak chcete podporiť našu prácu pred druhým kolom volieb aj nad rámec predplatného, môžete to urobiť aj darom.🗳️

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Oscary

Kultúra

Teraz najčítanejšie