Denník N

Chystá sa prevrat – Fico naskočil na vlnu, ktorú už pár dní šíria dezinformačné weby

Zahraničné sily sa snažia rozvrátiť Slovensko. Túto verziu už nešíria len prokremeľské weby – najnovšie si ju osvojil aj Robert Fico.

V piatok ráno, v deň zhromaždení za zavraždeného Jána Kuciaka a jeho snúbenicu, mali tri dezinformačné weby na svojich stránkach články s rovnakým posolstvom: zahraničné sily vraj chystajú na Slovensku prevrat. V nedeľu podvečer sa tomuto výkladu udalostí náhle priblížil aj premiér Robert Fico.

Dezinformačné weby sa už niekoľko dní snažia odrádzať ľudí od účasti na zhromaždeniach, ktoré sa objavili ako reakcia na Kuciakovu vraždu. „Mainstreamové médiá v zahraničnom vlastníctve podnecujú k nepokojom,“ písal napríklad český Aeronet.

Internetová verzia slovenského časopisu Zem a vek oznamovala: „Majdanizácia Slovenska“. A server Hlavné správy citoval v titulku bývalého novinára Slobodnej Európy Milana Žitného, podľa ktorého sa Kuciakov vrah snažil destabilizovať štát.

Na koho sa to podobá

V nedeľu večer sa po vyslovení prvej vety vystúpenia Roberta Fica ukázalo, že takýto výklad už začal šíriť aj premiér. V reakcii na vystúpenie Andreja Kisku povedal, že prezident „prečítal vyhlásenie, ktoré zjavne nebolo napísané na Slovensku“.

Kiska dve hodiny predtým Fica vyzval, aby buď zásadne zrekonštruoval vládu, alebo umožnil predčasné voľby. Premiér však naznačil interpretáciu, že ide o snahu vyvolať na Slovensku prevrat.

„Prezident sa týmto vyhlásením hlási k opozícii, ktorá hovorí o potrebe prevratu na Slovensku. Ak má dôjsť k zmenám vo vláde, budú výsledkom dohody koaličných partnerov a v tomto procese ústava Slovenskej republiky nevidí žiadnu úlohu prezidenta Slovenskej republiky,“ dodal Fico.

V skutočnosti opozícia ani Kiska nemajú šancu vládu odstaviť, pokiaľ ju podržia poslanci vládnych strán (Smer, SNS, Most-Híd). Most-Híd však už dáva niekoľko dní najavo, že minimom na ďalšie fungovanie vlády je odvolanie Kaliňáka; dnes už dokonca otvorene hovorí o rekonštrukcii vlády.

Ak chce Fico ďalej vládnuť, musí teda presvedčiť svojich partnerov v koalícii a dohodnúť sa s nimi. Ak ich nepresvedčí, vláda skončí podobne, ako skončila Radičovej vláda v roku 2012, keď koalícia stroskotala pre rozdielne postoje k pomoci Grécku.

Takto vyzerala titulná stránka servera Aeronet v deň masových pochodov za Kuciaka a Martinu Kušnírovú.

A zase Soros

Viaceré dezinformačné weby začali bezprostredne po Kuciakovej smrti čitateľom vysvetľovať, že všetko je inak, než píšu „mainstreamové médiá“. Podľa Aeronetu to bol novinár, ktorý v skutočnosti spolupracoval s organizáciami Georgea Sorosa – amerického miliardára, ktorý je známy ako podporovateľ mimovládnych organizácií.

Soros a americká vláda sa Kuciaka podľa Aeronetu rozhodli obetovať, aby mohli na Slovensku realizovať svoje skryté ciele. „Jeho smrť má na Slovensku poslúžiť na vypuknutie nepokojov a demonštrácií proti vláde. Podobne ako poslúžila ‚smrť‘ študenta Martina Šmída v Prahe na vyvolanie protestov, ktoré viedli k zvrhnutiu režimu v roku 1989,“ napísal Aeronet.

Tento server je jednou z najväčších záhad českého internetu. Ani investigatívnym novinárom v Česku sa nepodarilo vypátrať, kto za ním vlastne stojí.

Majdanizácia Slovenska

Podobnú líniu v nasledujúcich dňoch prevzali aj ďalšie dezinformačné médiá. Zem a vek napríklad okopíroval ďalší z článkov Aeronetu, v ktorom anonymný autor prirovnal situáciu na Slovensku k ukrajinskému Majdanu. Teda k protestom, ktoré podľa ruskej propagandy financoval Západ, aby vyvolal na Ukrajine chaos.

„Na slovenské majdanizované námestia zvolávajú ľudí tie isté hlásne trúby ako v Kyjeve, to znamená neziskový sektor a fake news mainstreamové médiá vlastnené cudzími spoločnosťami, ako je nemecký Ringier Axel Springer, pre ktoré písal aj zavraždený Kuciak,“ oznamovali Aeronet aj Zem a vek.

Demonštrácie na kyjevskom Majdane v skutočnosti vypukli ako reakcia ľudí na to, že vtedajší proruský prezident Viktor Janukovyč prerušil rokovania o asociačnej dohode s EÚ. Až ruská propaganda začala celú vec následne interpretovať ako pripravený pokus o puč.

Keď potom v piatok po ukončení pietneho zhromaždenia prišli v Bratislave desiatky ľudí skandovať pred úrad vlády, čitateľom dezinformačných webov sa mohlo zdať, že všetko sa už rozbehlo podľa „ukrajinského scenára“. Hlavné správy uverejnili článok, ktorý v titulku oznamoval: „Ukrajina je tu“.

Nepodpísaný autor do textu vložil zábery, na ktorých niekoľko mužov lomcuje bránou úradu vlády. V článku nie je spomenuté, že drvivá väčšina z približne 25-tisíc protestujúcich sa po spomienke na Jána Kuciaka a Martinu Kušnírovú pokojne rozišla. Trasenie bránou bolo len krátkou epizódou, po ktorej už nič násilné nenasledovalo. Zamlčané pred čitateľmi zostalo aj to, že organizátori pochodu opakovane vyzývali megafónom ľudí, aby sa rozišli. „Je to ukrajinský predkrm toho, čo nás čaká,“ zhrnuli Hlavné správy.

V nedeľu večer na tento výklad udalostí nadviazala aj Slovensko-ruská spoločnosť, ktorú vedie bývalý premiér Ján Čarnogurský. Na svojich stránkach zverejnila stanovisko, v ktorom na základe článkov Aeronetu tvrdí, že v súčasnej situácii môže mať prsty Soros.

„Potreboval niekto vraždu Jána Kuciaka, aby vyhnal neinformovaných ľudí do ulíc proti vláde, ktorá niektorým kruhom na Západe nevyhovuje? Veď inak vražda Jána Kuciaka nedáva zmysel,“ píše sa vo vyhlásení, ktoré podpísal Čarnogurský.

Zvláštna hra

Dezinformačné médiá ako Hlavné správy, Aeronet aj Zem a vek šíria prokremeľskú propagandu a podsúvaním rôznych manipulácií sa snažia spochybniť prozápadné smerovanie Slovenska. Hlavné správy doteraz podporovali skôr Mariana Kotlebu a jeho ĽSNS. Český Aeronet sa výrazne zastával Miloša Zemana a článkami pomáhal aj Andrejovi Babišovi (pred parlamentnými voľbami napríklad rozpútal takzvanú kauzu lítium).

Fica a jeho Smer doteraz príliš Hlavné správy nepodporovali – napríklad pre jeho vyhlásenia, že Slovensko musí patriť do „európskeho jadra“. Uprostred tohto týždňa ešte publikovali spoločne s ostatnými médiami investigatívny text Jána Kuciaka o prepojení talianskeho podsvetia na Smer. Potom však už „prepli“ do svojho bežného nastavenia.

Ficova zmienka o tom, že prezidentove vyhlásenia pochádzajú zo zahraničia, sa nesie na vlne pochybností, ktoré o vražde a pochodoch v týchto dňoch šíria weby ako Hlavné správy. Články na týchto weboch v posledných dňoch odvracajú pozornosť verejnosti od tém, ktoré sa teraz Smeru nehodia.

Či to môže fungovať, je otázka. Článok o majdanizácii Slovenska na portáloch Aeronet a Zem a vek šírilo na Facebooku okolo 1500 ľudí, vďaka čomu ho mohli vidieť desaťtisíce čitateľov.

Na porovnanie: Televízne noviny na Markíze, ktorá sa v posledných dňoch venovala najmä podozreniam o pôsobení talianskej mafie na východnom Slovensku a jej prepojeniu na štátne orgány aj Smer, bežne pozerá okolo pol milióna ľudí.

Hoaxy a propaganda

Vražda Jána Kuciaka

Teraz najčítanejšie