Denník N

Pravda zmenila majiteľa. Kúpil ju český milionár, ktorý vlastní aj dezinformačný web Parlamentní listy

Ako Pravda písala o vražde Jána Kuciaka. Foto – N
Ako Pravda písala o vražde Jána Kuciaka. Foto – N

Denník Pravda v posledných rokoch pomáhal strane Smer. Naposledy pri vražde Jána Kuciaka venoval pozornosť verzii, ktorá si nevšímala jeho investigatívne články.

V slovenských médiách sa čiastočne preskupujú sily. Pravda, najstarší nepretržite vychádzajúci denník na Slovensku, zmenila majiteľa. Podľa informácií Denníka N sa novým väčšinovým majiteľom stal český podnikateľ a politik Ivo Valenta, ktorý vlastní aj dezinformačný web Parlamentní listy.

Denníku N to potvrdili viaceré zdroje z prostredia mediálneho biznisu. O predaji netušili ani členovia redakcie.

Keď sme oslovili šéfredaktorku denníka Noru Sliškovú, odmietla sa k transakcii vyjadriť. O polhodinu potom Pravda vydala správu o predaji na svojom webe.

„Novým vlastníkom spoločnosti P E R E X, a. s., ktorá vydáva denník Pravda a prevádzkuje webové portály pravda.sk, varecha.sk, birdz.sk, avizo.sk, moment.sk, je spoločnosť OUR MEDIA SR, a. s. Jej stopercentným akcionárom je česká spoločnosť OUR MEDIA, a. s., ktorú vlastní podnikateľ a senátor Ivo Valenta spolu s mediálnym magnátom Michalom Voráčkom,“ napísala Pravda.

Denník blízky Smeru

Ako doterajší vlastník bol uvádzaný slovenský podnikateľ Karol Biermann. Pravdu kúpil v roku 2010. Špekulovalo sa, že blízko k Pravde môže mať aj finančná skupina J&T, ktorá tento obchod sprostredkovala.

Biermann je momentálne v zahraničí, k predaju sa zatiaľ nevyjadril.

Denník Pravda v uplynulých rokoch písal články, ktoré vyhovovali Smeru. Týždenník Trend napríklad pred rokom upozornil, že Pravda na titulnej stránke nekriticky obhajovala prelomenie dlhovej brzdy, o čo sa usiloval Robert Fico. Podľa Trendu na to využívala „argumentačné fauly“, keď písala, že bez ďalšieho zadlžovania nebude možné dokončiť diaľnice.

Minulý týždeň po vražde novinára Jána Kuciaka na titulnej stránke priniesla v stredu článok, ktorý odvádzal pozornosť od zistení zavraždeného žurnalistu o prepojení Ficových ľudí na taliansku mafiu. Pravda venovala pozornosť verzii, že dôvodom na vraždu mohla byť Kuciakova priateľka Martina Kušnírová.

„Pôsobenie talianskej mafie a zneužívanie eurofondov neboli novou informáciou. Vyšetrovanie počíta aj s možnosťou, že terčom mohla byť jeho partnerka, respektíve s tým, že úkladná vražda môže súvisieť s mimopracovnými motívmi,“ písala Pravda. V skutočnosti o prepojení talianskej mafie na ľudí blízkych Smeru nikto pred Kuciakom nepísal.

Web blízky Zemanovi

Nový väčšinový vlastník Valenta je český senátor a majiteľ spoločnosti Synot, ktorá podniká v hazarde. Zároveň ovláda viaceré médiá, vrátane internetového denníka Parlamentní listy, ktorý dlhodobo píše články, ktoré strašia migrantmi, a pomáha českému prezidentovi Milošovi Zemanovi.

Ako Pravda na svojom webe informovala o svojom predaji.

Denník N napríklad predvlani poukázal na to, ako Parlamentní listy opakovane priniesli rozhovor so švédskym extrémistom Björnom Herstadom, ktorého prezentovali ako novinára. Herstad na základe rôznych poloprávd vysvetľoval čitateľom, že Švédsko sa premenilo na rozvrátenú krajinu.

Tieto články vyhovovali práve politikom, ako je Zeman alebo predseda strany SPD Tomio Okamura, pre ktorých sa migranti stali hlavnou politickou témou.

Partnerské Parlamentné listy

Valenta zatiaľ neprezradil, aké má zámery s Pravdou. Nie je jasné, či bude pokračovať doterajšia šéfredaktorka Slišková, ktorá prišla za bývalého majiteľa Biermanna, ani či redakcia bude spolupracovať s ďalšími titulmi Valentovej mediálnej skupiny.

Valenta na Slovensku vlastní aj slovenskú verziu Parlamentných listov, ktorá tu má vlastnú redakciu. V porovnaní s českou verziou sú jej články podstatne miernejšie.

Projekt Konšpirátori.sk, ktorý zostavuje databázu dezinformačných webov, nedávno slovenskú verziu Parlamentných listov vyškrtol. Česká verzia v databáze zostala naďalej.

Od upratovacieho tendra po bejby

Pravdu pred Biermannom vlastnila britská mediálna skupina Daily Mail & General Trust. Za ich éry bol denník pomerne kritický voči vláde.

V roku 2008 jeho vtedajší redaktor Lukáš Milan odhalil kauzu predraženého tendra na upratovanie vojenských kasární. V dôsledku nej musel odstúpiť vtedajší minister za Smer František Kašický, ktorého potom vyslali do Bruselu ako veľvyslanca pri NATO.

Po predaji Biermannovi sa zameranie Pravdy zmenilo, denník začal byť naklonený strane Smer. Za éry ministra obrany Ľubomíra Galka niektorých jej redaktorov odpočúvala vojenská tajná služba.

Keď v novembri 2011 unikli tieto odpočúvania do médií, ukázalo sa, že napríklad podpredseda Smeru a dnešný minister vnútra Robert Kaliňák hovoril redaktorke Vande Vavrovej, čo má písať.

Familiárne ju oslovoval „bejby“ a tlačil na ňu, aby písala napríklad o Galkovej rýchlej jazde. Z odpočúvaní vyplývalo aj to, že Kaliňák sa snažil ovplyvňovať aj prácu šéfredaktorky Sliškovej.

„Vandi, ale šak ako, už sme sa dohodli, že ty budeš môj komunikačný prostriedok k Nore, takže choď Nore povedať moje stanovisko. A že si fakt želám, aby som jej nemusel volať,“ hovoril Kaliňák podľa odpočúvaní.

Šéfredaktorka Pravdy takúto interpretáciu odmietla „Je smiešne, čo si pán Kaliňák rozpráva a myslí, môže sa akurát tak hanbiť. Môžem vás ubezpečiť, že Vanda nie je nijaká spojka,“ reagovala Slišková.

Silná značka

Pravda je jediný nepretržite fungujúci slovenský denník, ktorý vychádzal aj pred rokom 1990. Jej história siaha až do roku 1920, keď vznikol pod názvom „Pravda chudoby“ – názov čiastočne odkazoval na ruské noviny Pravda, ktoré vydával Vladimír Iljič Lenin.

Za minulého režimu fungovala Pravda ako tlačový orgán Ústredného výboru Komunistickej strany Slovenska, v 80. rokoch v článkoch podporovala Gorbačovovu perestrojku.

V polovici 90. rokov ju ovládol podnikateľ Juraj Široký, v roku 2006 ju kúpili britskí vydavatelia.

V tom čase bola Pravda po bulvárnom Novom čase druhým najčítanejším slovenským denníkom, predalo sa jej v priemere zhruba 73-tisíc kusov denne.

Dlhodobo stratová

V polovici novembra 2008 zmenila Pravda dizajn. Namiesto klasického, veľkého novinového formátu zaviedla menší, časopisový formát a prešla na plnofarebnú tlač.

V tom čase mali všetky denníky problém s prepadom čítanosti pre hospodársku krízu. Keď Pravdu v roku 2010 kúpil Biermann, vykazoval denník predaj 51-tisíc výtlačkov.

Odvtedy toto číslo naďalej klesalo. V roku 2017 vykazovala denný predaj na úrovni zhruba 36-tisíc výtlačkov.

„Pravda je najčítanejší mienkotvorný denník na Slovensku. Denne ho číta šesť percent slovenskej populácie, čo je viac ako 260-tisíc ľudí. Vyplýva to z prieskumu MML– TGI uskutočneného od januára do decembra 2017 spoločnosťou Median SK,“ píše Pravda v aktuálnom článku, v ktorom informuje o zmene vlastníkov.

Pomerne silná je Pravda na webe, aspoň raz za mesiac si na ňu klikne viac než 1,5 milióna ľudí. Významnú časť jej návštevnosti však nerobí spravodajstvo, ale je za ňou sekcia o varení s názvom Varecha.

Vydavateľ Pravdy je dlhodobo v strate. Podľa databázy Finstat ročne prerobí viac než milión eur.

O tom, že by mohla byť Pravda na predaj, sa preto hovorí už dlhší čas. Portál Mediálne.sk koncom roku 2016 napísal, že sa o ňu zaujíma finančná skupina Penta. Jej hovorca to vtedy nekomentoval.

Prečítajte si knihu od Vladimíra Šnídla: Pravda a lož na Facebooku

Viac

Teraz najčítanejšie